בשנים האחרונות עלו מספר תאונות הדרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, אבל למרות העלייה המתמדת, אפשר עדיין לתקן את המצב. אופניים חשמליים הפכו, שלא בצדק, לשם נרדף לכלי תחבורה מסוכן ולא רצוי, ואולם אם נתחיל לפחד מכל דבר שעלול לפגוע בנו בשל התנהלות מסוכנת ולא ראויה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו נמנעים מכלי רכב באופן כללי. כמו שברור לנו שלא נמצא נהגים שהיו מוכנים לוותר על נהיגה ומפסיקים להשתמש ברכבים הפרטיים שלהם, כך גם אין סיבה להוריד את מספר הרוכבים באופניים החשמליים, או לאסור לחלוטין את השימוש בהם.
אז מה כן אפשר לעשות ומה כדאי לתקן? ראשית יש לשנות את התפיסה בנוגע לכלי הרכב הזה. האופניים החשמליים חייבים לקבל מעמד של כלי רכב לכל דבר ולא של משחק או תחביב, וזאת מתוך הבנה שכלי רכב לא יכול לחדור לשוק בלי כללים ראויים ובלי הגדרות ותקנות מחייבות כמו גם אכיפה קפדנית.
בישראל, כמו גם במדינות אחרות בעולם, מרגע שניתן ההיתר הרשמי על ייבוא של האופניים החשמליים בשנת 2014 על ידי שר התחבורה ישראל כץ, הם הפכו לכלי תחבורה פופולרי ויעיל, במיוחד בקרב האוכלוסייה הצעירה. העובדה שלא נדרשים כל רישיון או הכשרה לנהיגה בו הפכה את הכלי הזה לחביב במיוחד על בני הנוער, בעיקר בזכות העצמאות שהוא מעניק להם. יתרון האופניים החשמליים כתחלופה מהירה ונוחה לתחבורה בתוך העיקר העלתה גם היא את הפופלריות שלהם באופן ניכר, בעיקר בערים עמוסות וצפופות עם קשיי חנייה, בהן נמצאו האופניים כפתרון יעל במיוחד.
חשוב לזכור, כי היתרונות של שימוש בסוגים שונים של סוללת אופניים חשמליים ובכלל אופן השימוש בתחבורה ירוקה, כלל אינם מוטלים בספק. הכול מסכימים, כי לא ניתן יהיה למצוא תחליף תחבורתי נגיש, נוח, יעיל, זול ואפילו כזה שלא פוגע באיכות הסביבה. אופניים אלו יכולים לסייע, כאמור, במיוחד במקומות שבהם עומסי התנועה רבים ובלתי נסבלים ( העיר תל אביב בפרט וגוש דן בכלל ברוב שעות היום). בנוסף, האופניים החשמליים אינם זקוקים למקום חנייה מסודר וגדול כמו שאר כלי הרכב. דווקא משום שהם קטנים יחסית בגודלם, תשתית החנייה שלהם עשויה להיות פשוטה בהרבה מזו המוכרת לנו כיום.
בעידן המודרני בו אנו חיים, ובעזרת התפחתות הטכנולוגיה, האופניים החשמליים מתפתחים ומשתכללים כל הזמן. יצרניות האופניים החשמליים מנסות בכל דרך להפוך אותם לכלי תחבורה יותר יעיל, שימושי ובטיחותי. סקרים שנערכו בקרב רוכבים במשך מספר שנים שיקפו בקשה אחת מהותית שתוכל להוות פתרון יעיל לרוכבי האופניים, ושהיתה נקודת המוצא לחידוש מרכזי שהעלה את השימוש באופניים החשמליים לפסגה. החידוש היה מנגנון הפעלה שמאפשר לקפל את האופניים וכך, בשילוב עם משקלם הקל גם כך (20-30 ק"ג) יוכלו האופניים לאפשר שילוב של שימוש בהם לצד תחבורה ציבורית כמו אוטובוסים ורכבות בעת הצורך. החידוש המהותי הזה היווה מהפכה של ממש וגרם להרחבות השימוש באופניים חשמליים בצורה נוחה, מסודרת וקלה, וכן הגדיל את האפשרות להשתמש בתחבורה ציבורית. אין ספק שפתרון זה, שתורם באופן מהותי להגדלת השימוש היומיומי בתחבורה הציבורית יהווה השפעה חיובית שאין לה תחליף על הורדת עומס התנועה, ובכך גם על כמות שעות העבודה של כל עובד (שלא יצטרך להמתין בפקקים) ובעיקר על הורדת יוקר המחיה בעקבות ירידת הצורך ברכב פרטי צמוד. שווה. לא?
המאמר בחסות שירותי קידום אתרים seo-google