במותג שלוקח את הפירות שלו מאוד ברצינות. מפעל גת הוקם עוד לפני קום המדינה, בשנת 1941 בקיבוץ גבעת חיים (לפני ההתפצלות לאיחוד ומאוחד). הוא היה אז מפעל קטן של חקלאים שחיפשו מה לעשות עם עודפי התוצרת החקלאית הטרייה והחליטו להקים מפעל של ריבות ורסק מפירות וירקות, ועם השנים גדלו והתמקצעו בייצור של מיצים טבעיים סחוטים ורכזים.
״פריגת הוא מותג שצמח מתוך החקלאות, כך שיש לנו היכרות מעמיקה עם פירות ומשם אנחנו בעצם באים, מהפרי״, אומרת גיא. ״בין אם מדובר במיצים סחוטים שלנו או במשקאות קלים - אנחנו תמיד שמים דגש על תזמון אידיאלי של קטיף והתאמה מקסימלית של זן הפרי, אזור הגידול ותנאי מזג האוויר למוצר הספציפי״.
כך מגיעים לטעם המושלם
המומחיות הבלתי מתפשרת ותשומת הלב לפרטים הקטנים הופכת את העבודה למורכבת לוגיסטית, אבל המוצר הסופי ללקוח תמיד נשאר בראש סדר העדיפויות. כך, תוכלו למצוא במיץ התפוזים הסחוט זן אחד של תפוז, ובמשקה הקל זן אחר של תפוז, מכיוון שלמיץ סחוט מתאים זן אחד בעוד למשקה קל או רכז – מתאים זן אחר. גם הזנים המוכרים והטובים לא תמיד מתנהגים באותה הצורה. כדוגמה נותנת גיא את האשכוליות, שהשנה הן חמוצות מדי עבור הטעם של מיץ האשכוליות של פריגת, ובמפעל עובדים בקשר הדוק עם מגדלים ומומחים בוטניים כדי לפצח מתי בדיוק כדאי לקטוף את האשכוליות בשנה הבאה.
כך גם במקרה של התפוזים. אנחנו רואים בסופרמרקטים את התוצאה הסופית – מיץ תפוזים סחוט, אבל הדרך לשם כוללת מחשבה ובחירה קפדנית. ישנם זנים של תפוזים שהם נהדרים לאכילה, אבל פחות טובים לסחיטה, בין אם הם חמוצים מדי או בעלי קליפה עבה שמכניסה מרירות למיץ. גם את הזן שאידיאלי לסחיטה, ששמו ולנסיה, כדאי לסחוט בזמן הנכון, וגיא מציינת את חודשי אפריל-מאי כשיא הטעם שלו.
מכיוון שבפריגת עובדים בצמוד למגדלים ומתכננים קדימה, הם גם יוזמים נטיעה בארץ, למשל של תפוז אדום או אשכולית אדומה. התמחות נוספת של המפעל היא רימונים. ״פיתחנו התמחות גדולה מאוד ברימונים״, מספרת גיא. ״אנחנו יודעים לזהות בדיוק מתי הפרי בשל ולתת אישור קטיף למגדלים. זה דורש עבודה מאוד צמודה איתם כי התזמון הזה קצת זז משנה לשנה, כתלות בתנאי מזג האוויר. בנוסף אנחנו מקפידים על הצבע – לפעמים הפרי טעים אבל הצבע לא מספיק חזק״.
ברזיל, תאילנד והודו: המיצים האהובים מגיעים מרחבי העולם
מלבד הפירות הנהדרים שמגדלים בארץ – בעיקר רימונים ופירות הדר – בפריגת ישנה התמחות גם בבחירה של פירות לייבוא, והמפעל מייבא פירות מלמעלה מחמישים מדינות. ״זה דורש לדעת את האפיון של כל מדינה״, אומרת גיא. ״ממש כמו בישראל, אנחנו צריכים לדעת איזה זן מתאים לכל מוצר ומתי הזמן האידיאלי לקטיף. למשל - יש לנו משקה מנגו בפחיות פריגת EXTRA, ועבורו אנחנו מייבאים זן של מנגו מברזיל. עבור משקאות קלים עם מנגו אנחנו מייבאים זן אחר שגדל בהודו. ולמרות שהעונה של המנגו נמשכת כמה חודשים ומסתיימת ביולי, לא נייבא מנגו שנקטף לפני תחילת יולי, כי אז הוא הכי טעים״.
מכיוון שמדובר בחומר גלם טבעי, בפריגת חייבים להיות עם היד על הדופק בכל רגע נתון, עם אירועים כמו שלג במדריד או בצורת בתאילנד שיכולים להשפיע על איכות הפירות עצמם וגם על מחירי הייבוא.
נשמע מורכב? אולי, אבל המומחיות של פריגת בפירות והידע המצטבר הוא כבר בטבע שלהם, מה שמבטיח שהמוצר הסופי ללקוח יהיה הכי איכותי וטעים שאפשר.