רוצים לפרסם את העסק הקטן שלכם?
60% עושים שימוש בטלפון חכם | צילום: חדשות 2 השיווק הסלולארי כאן, ובגדול. לפי מחקרים עדכניים, וגם לפי האינטואיציה הבריאה של כולנו, נעשה כיום יותר ויותר שימוש בסמארטפון בתהליך הקניות שלנו. לפי סקר של TNS שפורסם לפני מספר חודשים, 60% מהישראלים עושים שימוש בטלפון חכם בתהליך הרכישה שלהם בזמן שהם בחנות.
סקר של חברת גרטנר צופה כי בשנת 2015 סה"כ ההכנסות מפרסום במכשירים ניידים יסתכמו ביותר מ-20 מיליארד דולר. גם בעל עסק שאין לו תקציב עתק לפרסום יכול לעשות שימוש בכלי הפשוט הזה כדי להגדיל את מחזור המכירות שלו ולהשתתף בחגיגה.
תומר חן, מי שהקים את המכללה לשיווק סלולארי ונחשב ל"ילד פלא" בתחום, אומר כי ישנן מספר סוגיות שצריך לעבור כדי להבין את תחום השיווק הסלולארי. אחת מהן היא כמובן סוגיית אתר הסלולאר. "יצא מחקר שקובע כי 44% מהגולשים דרך הסמארטפון לא יחזרו שוב לאתר אם הוא לא סלולארי", אומר חן. "חלק ניכר מהתנועה מגיעה דרך הסלולאר. זה לא צריך להיות אתר שהוא רק מותאם לסלולר מבחינה טכנית. זה צריך להיות טקסטים קצרים וקריאה לפעולה הרבה יותר ממוקדת. מי שמחפש בסלולאר זה אומר שאין לו סבלנות או זמן להגיע למחשב. הוא רוצה את המידע כאן ועכשיו". לדבריו, המטרה היא "לא לנסות למכור בסלולאר. המטרה היא לא להציע כסף. המטרה היא לפתח תהליך. קופון, יצירת קשר. ליצור תהליך שימשיך דרך הטלפון".
"כשמדברים על עסקים קטנים אין להם תקציבי ענק", מוסיף עמרי ארגמן, סמנכ"ל השיווק העסקי של חברת moblin, שאחראית על קמפיינים לחברות ענק דוגמת קוקה קולה, שטראוס ועוד. "בסוף היום יש מספר קווים מנחים לתחום השיווק הסלולארי. הראשון הוא אתר. כמו שיש אתר באינטרנט, כך גם לסמארטפון. כבר היום אם בעלי העסק ייכנסו לאנליטיקס שלהם הם יגלו ש-20 אחוז מהטראפיק מגיע מהמובייל שהוא דבר מאוד זול". לדבריו, לאתר מובייל יש גם יתרון בתחום החיפוש. "כמו שמשקיעים משאבים בחיפוש במחשב צריך להשקיע בחיפוש במובייל, ואם יש לך אתר סלולארי יש לך יתרון גם בגוגל".
כמה זה עולה?
"מייצרים תהליך באמצעות הסלולארי". תומר חן | צילום:
ליאור קסוון
עלות של אתר סלולארי נעה בין 1500 ל-2000 שקלים, מוסיף חן, כאשר ישנה גם אפשרות להשתמש בפלטפורמה לבנייה עצמית. "אנו מספקים את שניהם ולא דוחפים לבן אדם אתר סלולארי בתשלום. מאפשרים לו להתנסות בבנייה עצמית בעלות של 60-70 ₪ בחודש".
סוגייה נוספת היא בנייה של רשימת דיוור סלולארית. לדברי חן, רוב העסקים חושבים שהם לא צריכים אחת ואינטואיטיבית הם חוששים מכל מיני מסרונים מעצבנים כאלה, אבל הסוד הוא בפנייה פרסונאלית. "הלקוח מתכתב עם העסקים שלו. אנשים ממש מחזירים סמסים חזרה. הממוצע של הפתיחה של סמס הוא 97%. אתה יכול להגיע לכיס של הלקוח 24/7 ואתה יכול לדחוף לו מסרים שאתה רוצה שיגיעו אליו. זה יכול לייצר הרבה מאוד כסף לעומת מיילים שאנשים מסננים ב-85% מהמקרים".
"סמסים שיווקיים זה כלי מעולה, מדהים, עם יחס המרה מדהים", ארגמן אומר. "צריך לבנות את הדטה-בייס שלך. הייתי מציע בכל מקום לשים טופס ליד. לצבור בכל נכס שלך עוד לקוחות למועדון הלקוחות שלך. להזיק זה בטוח לא מזיק". העלויות, אגב, נעות בין 5 אגורות ל-12 אגורות לסמס, תלוי בכמות.
הניסוח של המסרון עובד לפי מודל של ארבעה שלבים: זיהוי, גירוי, פעולה ותמריץ. חן: "הזיהוי זה אומר שבן אדם שמקבל סמס עכשיו באמצע היום ממספר טלפון שהוא לא מכיר, צריך להבין מי שלח לו את הסמס. להתחיל כמעט מיד בשם של העסק.
משם עוברים לגירוי: למה לי לקרוא את הסמס ולא להמשיך ביום שלי. הגירוי יכול להיות מידע מעניין, שימושי, קופון. משהו שיגרה אותי להמשיך לקרוא. הפעולה היא מה אני צריך לעשות עם זה עכשיו. אם זה טיפ אז מה אני צריך לעשות. אם זה קופון אז מה עושים כדי להפעיל אותו. התמריץ זה עד מתי. למה לי לפעול עכשיו. זה אומר הגבלה בזמן". כדוגמא הוא מביא את אביו. "לאבא שלי יש משרד רואי חשבון אז שולחים שם נניח עדכונים עד מתי צריך להגיש דוח מסוים. לדאוג שהלקוח ייקח משהו מהסמס כבר עכשיו".
עוברים לפרסום סלולארי
אפיק סלולארי נוסף הוא כמובן פרסום באתרי הסלולר השונים. לפי חן, מומלץ להעביר לפחות חלק מן הפרסום לסלולאר: "זה זול בין 70% ל-95% ביחס לפרסום באינטרנט. פרסום ברשת יכול לעלות 4-5 שקלים עד 15-20 שקלים בטווח הבינוני גבוה לקליק. בסלולר זה יכול להתחיל בסנט אחד. באזור ה-4-5 אגורות לקליק אחד כך שזה מאוד משמעותי כשלעסק קטן יש תקציב נמוך". מצד שני, הוא אומר, מומלץ לא להתפתות למחירים הנמוכים יותר. "צריך לא לפחד לשלם קצת יותר כדי לקבל תנועה יותר איכותית. כמו כל דבר, זה עניין של היצע וביקוש. אם אני רוצה להופיע באתרים שנחשבים איכותיים, צריך לשלם יותר. אני נתקל בהרבה עסקים שאומרים כי מנהל הקמפיין שלו 'הביא לו הרבה קליקים'. המטרה היא לא הרבה קליקים, אלא לעשות כסף".
טכניקה מגניבה אבל לא יעילה. סריקת ה-QR
ואיך בונים את הקמפיין? "זה יכול להיות או טקסט או באנר. אני ממליץ לעסק לבנות גם טקסט וגם באנר. כל עסק חווה תוצאות שונות. גם פה מומלץ שהבאנר יהיה בגודל של לפחות 320 פיקסלים על 50. מעט מאוד טקסט. מקסימום חמש מילים. הרבה ויז'ואל. אם זאת מודעת טקסט מקסימום של חמישים תווים. ואז הולכים לאחת מהפלטפורמות האיכותיות. או גוגל בסלולר או אחת מרשתות הפרסום הסלולאריות. הכול מתומחר לפי הקליקים. המינימום בכל רשת פרסום הוא משהו באזור ה-20-50 דולר. כבר בסכום הזה אפשר להתחיל קמפיין ולרוץ איתו. התשלום הוא פר הקלקה".
על אף הפופולאריות של עולם האפליקציות, ארגמן וחן לא מאמינים בהן. ארגמן: "אני חייב להגיד שאני נגד אפליקציות אם מדובר בעסק קטן. אני לא רואה הרבה ערך. צריך הרבה כסף כדי לקדם אפליקציה. זה תלוי במי אתה ומה אתה. משהו לא נקודתי לקמפיין יכול להגיע גם לחצי מיליון ומיליון שקל בשנה. אלה החברות הגדולות. אלפי שקלים זה לא אפקטיבי. עדיף לא לעשות כלום. אם בכל זאת יש לו אפליקציה אז צריך להשקיע את המשאבים באופטימיזציה לחנויות של גוגל ואפל". את זה אפשר לעשות באמצעות מילות מפתח, תמונתו מושכות, דירוג גבוה ועוד.
לא חייבים אפליקציה לעסק | צילום:
רויטרס
ארגמן מציין כי טכניקת ה-QR, הלא היא הסימנים שאנו סורקים באמצעות הסמארטפון, מועילה הרבה פחות ביחס להתלהבות ממנה. לדבריו, "ברור שאנשים סורקים, אבל בסוף היום המספרים לא גדולים. היתרון של זה הוא שזה חינם, אבל לא צריך לבנות את האסטרטגיה השיווקית סביב זה".
להופיע על פלטפורמת ניווט
לפי ארגמן, אמצעי שיווקי נוסף הוא להיות על פלטפורמת ניווט. "מדובר בהשקעה קטנה, בגרושים. להיות בוויז, Google Maps ומייט זה רק בשביל הנוכחות". אבל האם באמת אפשרות זו מכניסה עוד לקוחות לעסק? "אני יודע להגיד לך על מספרים. זה ייצר קצת לחיצות. עצם זה שיש לך אייקון בוייז, בשביל מאה שקל שווה להיות שם. אתה יכול לבד כמפרסם להיכנס למערכת של וויז, לפתוח אייקון ולשים נקודה על המפה. אם זה היה 2000 שקל הייתי אומר לך חבל על הכסף".
מקום נוסף ששווה לעסק קטן להיות בו הוא באפליקציות התשלומים השונות. "אפשר וצריך לרכב על הפלטפורמות הגדולות האלה. אצל רובן זה חינם. אני כלקוח שמחפש מוצר ונמצא בסביבת מקום יכול להיות שאגיע אלייך אם אראה שאתה באזור ויש לי הנחה", אומר ארגמן.
את כל הטיפים הללו השניים מיישמים במסגרת פרויקטים שהם מריצים בימים אלו. ארגמן: "אנו מריצים קמפיין לדלתות פנדור. הוא לא קמפיין גדול. הוא לואו טק. הולך להיט. העסק הזה, מה הוא מחפש? לידים, למכור דלתות. אנו מפרסמים אותם במובייל. הוא מייצר לידים בעלות הרבה יותר זולה מהאינטרנט". חן מספר על עסק של קוסמטיקאית מהרצליה פיתוח שבאמצעות מסרון טקסט ששלחה לרשימת תפוצה גרם לפנייה של 61 לקוחות פוטנציאליים, כאשר כרבע מהן הפכו ללקוחות מן המניין שמספקות לה הכנסה קבועה.
"כיום ניתן לבצע מגוון רחב של פעולות בנקאיות בשירותי האינטרנט לעסקים, כולל פעולות עובר ושב, העברות ותשלומים, כרטיסי אשראי, פיקדונות וחסכונות, שוק ההון, מט"ח וסחר חוץ, אשראי ועוד. קיימות גם אפליקציות מיוחדות לעסקים בסמארטפונים וטאבלטים, המאפשרות צפייה במידע על הנעשה בחשבון העסקי".
באמצעות אפליקציה אפשר כיום לשלם שכר לעובדים וספקים, למשל. יתרון נוסף בפעילות של בעלי עסקים בשירותי הבנקאות באינטרנט הוא השימוש במערכת זה"ב (זיכוי העברות יומיות בזמן אמת). מדובר במערכת חדשנית המאפשרת להעביר כספים בשקלים ובאופן מיידי וסופי בין הבנקים בישראל. הקדמה הגיעה גם לשם, היא נמצאת ממש בקצות האצבעות שלנו וסביר שתתקדם לשם אף יותר בעתיד הנראה לעין.