גם אם עשיתם את הכול בדיוק לפי התכנית, פתחתם את העסק ואפילו התחלתם לראות את המספרים בחשבון הבנק, עדיין מדובר במלחמת הישרדות בה רוב האנשים לא מנצחים. עסק קטן זה חלום, אבל חלום יקר שצריך לדעת בדיוק איך לחלום אותו, למה כל כך רוצים אותו ואיך להגשים. לכל תחום יש רשימה של דברים שחייבים לדעת לפני, במהלך וגם אחרי שהעסק כבר רץ. אבל יש כמה דברים שנכונים לכולם. הנה חמישה דברים שאתם חייבים לעשות כבר מחר בבוקר.
מעגל לקוחות מורחב
אם רוב הלקוחות נראים לכם מוכרים, זה טוב אבל אתם חייבים לשאוף ליותר לקוחות. הרחבה של המעגל יכולה להיות קריטית להצלחה וכדי להשיג יותר אנשים אתם חייבים להבין מה יביא אותם אליכם וכמובן גם מה יהפוך אותם ללקוחות קבועים. סקר שוק קצר יעזור לכם לדעת איך אתם נראים מהצד, התוצאות לפעמים מפתיעות.
לייק לעסק
זו לא חוכמה להיות בפייסבוק, באינסטוש, בטוויטר ואפילו בגוגל פלוס, השאלה מה עושים שם ולמה יש לכם רק ארבעה לייקים בעמוד ותמונה מטושטשת משנת 2011. הנוכחות ברשתות החברתיות, לאו דווקא בכולם, יכולה לעשות את ההבדל. אבל לא חייבים להיות עם האצבע על הלייק, לכו למומחים שיעזרו לכם לשווק את העסק בממלכה של צוקרברג ושאר החבר'ה מעמק הסיליקון.
לחשוב לפני שרצים קדימה
בעל עסק שקם בבוקר במוטיבציית שיא ומתחיל לרוץ זה חשוב אבל לא תמיד דבר טוב. לפעמים כדאי לעצור ולשאול לאן רצים והאם זה משתלם. דינמיות, ראייה לטווח רחוק, מודעות עצמית והשקעה של אנרגיה במקומות הנכונים היא יותר חשובה מלרוץ הכי מהר מכולם.
מודעות פיננסית
אף אחד לא מצפה שתהיו רואי חשבון אבל מודעות פיננסית היא חובה. למשל, לא לוקחים הלוואה כדי לכסות מינוס אלא כדי לפתח את העסק ולהגדיל אותו. כסף שמביאים מבחוץ חייב להיות כסף שמביא איתו הכנסות ולא בור שתצטרכו לכסות. חוץ מזה, לפעמים נראה שאתם מרוויחים לא רע אבל אם פותחים מחשבון מגלים שבסוף השורה התחתונה היא הרבה יותר קטנה.
אתם הפרזנטורים
פשוט אתם. לא העובדים שלכם, טובים ככל שיהיו וגם לא הוויטרינה עם האלפחורס הצבעוניים. בעל עסק חייב לדעת לשווק את עצמו בצורה הכי טובה. לכל עסק יש סיפור מאחוריו וכדאי שכולם יכירו אותו. שימו את עצמכם במרכז של העסק, רק אתם יכולים.
"כל יום בעסק הוא יום חדש"
עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) אומר שהדבר הכי משמעותי לבעלי עסקים זה לדעת מה הנקודות החזקות או החלשות בכל עסק. "מי שמבין את זה, ידע מהר מאוד איפה להשקיע את המאמצים ואיפה להשתפר. כל יום בעסק הוא יום חדש".
מה הטעות הכי נפוצה של בעלי עסקים?
"אנשים פותחים עסק בלי שהם בדקו לפני זה את קהל היעד, את המיקום או את היכולת שלהם להתמודד", ממשיך רועי. "לפעמים הם באים ומחליטים לפתוח עסק במקום שבו כולם נכשלו. אם אתה לא מגיע למקומות כאלו עם המון אורך רוח וגם הון אישי גדול, מהר מאוד אתה מתייאש והעסק קורס. במיוחד בתחום המזון כששולי הרווח מאוד נמוכים, חייבים להבין לאיפה נכנסים ועל טעויות משלמים בדרך כלל".
חנות אינטרנטית כבר פתחתם?
"עסקים קטנים ובינוניים ללא נוכחות באינטרנט ובמובייל יתקשו להפוך לשחקנים משמעותיים", מסביר יואב צלניק, מנהל תחום הסחר האלקטרוני בישראכרט, אנו נמצאים בעידן בו המפגש בין הצרכן והעסק עובר לזירה הדיגיטלית - מחיפוש מוצרים והשוואות מחירים ועד לרכישה בפועל.
עסקים שלא יבינו זאת ולא ישכילו לקחת חלק במגרש האינטרנטי, יתקשו בעתיד לעמוד בקצב. עם זאת, עסק שעומד להיכנס לזירה הדיגיטלית חייב להבין שהכללים שונים ודורשים הבנה של שפה חדשה: הקצב שונה, כלי השיווק הם אחרים ונדרשת השקעה.
על רקע השינויים האלה, הבנו בישראכרט שנצטרך לחשוב אחרת על עתידם של העסקים כדי לקדם אותם לצמיחה בעולם המסחר האינטרנטי. זאת, מתוך הבנה שעסקים קטנים ובינוניים זקוקים לאסטרטגיות וכלים חדשים כדי להישאר תחרותיים, ולכן הצעת הערך שלנו צריכה להיות רחבה הרבה יותר.
כך, למשל, החלטנו לסייע לעסקים קטנים ובינוניים להרחיב את עסקיהם לזירה האינטרנטית ופיתחנו עבורם פתרון שאינו כרוך בעלויות גבוהות וניתן לביצוע בתהליך פשוט ויעיל.
"החנות האינטרנטית שלי" היא דוגמה מצוינת לפלטפורמה שמאפשרת לעסקים להקים חנות ברשת בקלות ובמהירות, בלי להתרוצץ בין ספקים שונים: העסק מקבל את כל השירותים הנדרשים לתפעול חנות אינטרנטית במקום אחד – כולל סליקה, לוגיסטיקה, מיתוג ואפילו אפשרות לשיווק וקידום.
במקביל, קיימים מגוון פתרונות סליקה לעסקים, דוגמת "תשלום רשת" - פתרון בלעדי ומקיף לעסקים המעוניינים להתחיל לסלוק באתר האינטרנט שלהם.