כשחושבים על שוק האלכוהול בישראל, הקהל החרדי-אמריקאי הוא כנראה האחרון שקופץ לראש. אבל בשנים האחרונות, דווקא הוא הפך לאחד השחקנים הכי רציניים בזירה בזכות טעם חד, העדפה מובהקת לסינגל מאלטים. הם יודעים בדיוק מה הם מחפשים – וגם למי לפנות כדי למצוא את זה.
אלון לאל, שנמצא עמוק בתעשייה כבר שלושה עשורים, הוא האיש למשימות מיוחדות מהסוג הזה. עם רשת החנויות שלו "פיופ יין ואלכוהול" והיכולת להביא בקבוקים נדירים במיוחד לפי דרישה – הוא הפך לכתובת קבועה של הקהל הזה. "יש לי בעסק בקבוק של גלנפידיך 50 מהמהדורה הישנה", הוא מספר בשיחה עם mako. "זה בקבוק שמתומחר באזור ה-150 אלף שקל".

מה מייחד את הקהל החרדי?
"זה קהל שאוהב לשתות דברים יקרים ומיוחדים", הוא מסביר. "הם מחפשים בקבוקים שאין לאחרים – גם ביין וגם בוויסקי. אותם לקוחות מגיעים לארץ כמה פעמים בשנה - ובכל ביקור קופצים לחנות. כשהם מגיעים, הם באים ישר אליי או מראש מבקשים שאני אשמור להם בקבוקים שהם רוצים".
ואיך בכלל משיגים כאלה בקבוקים נדירים?
"רוב העבודה היא מפה לאוזן. יש קהילה של אנשים שמתעסקים בזה – בארץ ובעולם. שולחים הודעות וואטסאפ, מבררים, לפעמים גם פונים אליך. למשל, תערוכת הוויסקי שהייתה בישראל פנתה אלינו כדי לשים את היד על דברים שהיא לא הצליחה להשיג בעצמה".

לאל עובד בשיתוף פעולה עם חברת "גלובל ווין ספיריטס", שמייבאת לישראל מותגי וויסקי פרימיום כמו גלנפידיך, בלוויני ומאנקי שולדר. "יש להם פורטפוליו חזק מאוד, ואנחנו מכירים את האנשים – זה נותן לנו שקט וביטחון לעבוד יחד. גלנפידיך הוא מוצר מצוין – היינו פעמיים במזקקה של וויליאם גרנטס וזה היה מדהים, גם מבחינת טעמי הביטויים וגם במחיר". לדבריו, גם הקהל הישראלי עבר שינוי, בעיקר בזכות הורדת המס על משקאות חריפים לפני עשור. "מאז, אנשים התחילו לשתות טוב. פעם כולם היו קונים בלנדד וויסקי, פשוט כי זה מה שהיה במחיר נגיש. היום, עם 300–400 שקל, אתה שותה סינגל מאלט איכותי. הבלנדים כבר פחות נמכרים – הסינגל מאלטים תפסו את השוק".
לדבריו, גם הקהל הישראלי עבר שינוי, בעיקר בזכות הורדת המס על משקאות חריפים לפני עשור. "מאז, אנשים התחילו לשתות טוב. פעם כולם היו תקועים על בלאק לייבל, פשוט כי זה מה שהיה במחיר נגיש. היום, עם 300–400 שקל, אתה שותה סינגל מאלט איכותי. הבלנדים כבר פחות נמכרים – הסינגל מאלטים תפסו את השוק".
ואיך הישראלים עם חידושים?
"מאוד סקרנים. הם אוהבים התנסויות והרפתקאות, אבל מהצד השני, יודעים גם מה הם רוצים. מגיעים עם תמונות ומציינים: 'טעמנו את זה – אותו אנחנו רוצים'. וכשהם אוהבים הם גם מוכנים להשקיע סכומים גבוהים.

אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!
תגובות