עבור הילדים שהתחילו ממש עכשיו שנת לימודים חדשה, בתי הספר והגנים הופכים להיות מעין בית שני, שבו הם מבלים שעות לא מעטות רוב ימות השבוע. כפי שאנו דואגים להם בבית לחדר מאובזר, מפנק ועוטף, המעוצב בצבעים שהם אוהבים עם תשומת לב לכל פרט, כך גם אנו רוצים שתיראה הסביבה החינוכית שאליה אנו שולחים אותם מדי יום.
לצערנו הרבה מאוד מסגרות חינוכיות עדיין מתוכננות באופן שרירותי ללא יד מכוונת וקונספט מוביל, בלי להביא בחשבון את קנה המידה של הילדים, את צורכיהם ואת הערכים החינוכיים שחשוב להנחיל להם ושאמורים לבוא לידי ביטוי גם בתכנון ובעיצוב החלל. עם זאת, בהתאם למגמה גוברת בעולם, ניתן לראות יותר ויותר מרחבים חינוכיים המעוצבים באופן מוקפד ויצירתי. אלה נחשבים לפרויקטים יוקרתיים ופורצי דרך, המשלבים בתכנון שיטות חינוך, גישות פסיכולוגיות, תפיסה אקולוגית ואבזור בהתאמה אישית. מצאנו 8 גנים ברחבי הארץ שהיינו שמחים לרשום את הילדים שלנו אליהם, ואפילו לחזור אחורה בזמן כדי לפקוד אותם בעצמנו.
עוד באתר לעיצוב הבית:
מרחב שיתופי ואקולוגי, שלישיית גני ילדים בגני תקווה
כחלק מתהליך התכנון של הגנים הללו בגני תקווה ביקרו האדריכלים ממשרד הירש- רוסמן-אביצור אדריכלות בגנים קיימים וראיינו גננות כדי להכיר באופן מעמיק את הצרכים והדרישות בפרויקט כזה. מתוך כך הם יצרו מרחב שיתופי ואקולוגי, המחבר את הילדים זה לזה, יוצר קשר בין הפנים לחוץ וכולל אבזור מלא לכל פעילות או צורך.
שתי כיתות הגנים של גילי ארבע וחמש הוצמדו זו לזו, וביניהן תוכננה מחיצה אקוסטית ניידת, המאפשרת סגירה לפעילות נפרדת או פתיחה לעבודה משותפת באירועים כמו חגים, ערבי הורים ועוד. צמד גנים נוסף נפגש בחצרות המשק, בהן ערוגות שתילה לימודיות המעודדות חיבור של הילדים לאדמה. גג עליון מרחף מעל שלושת הגנים ומאחד ביניהם ובין החצרות. בעזרתו שוטף את החלל אור טבעי רב ללא קרינה ישירה, כך שכמעט אין צורך בתאורה מלאכותית בשעות פעילות הגן. מעל החצרות הופך הגג לפרגולה הסוככת מעל ארגזי החול ואזור המשחקים שבחוץ. בחלל הפנים תוכננו מטבח עם פינת יצירה רטובה לילדים, חדר גננת, פינות מחשב, מסך לצפייה בסרטים ופינת המיועדת לפעילות של "אחד על אחד" של גננת עם ילד. נוסף לכך החלל מאובזר כדי לאפשר מגוון רב של פעילויות, כמו ספרייה, משחק "רופא וחולה", סלון ביתי, משחקי קוביות ומטבח.
לפנות את הבמה לילדים, גן ילדים ברמת השרון
על שטח של כדונם ברמת השרון תוכנן גן הילדים הזה, המיועד עבור ילדים בני שנה וחצי עד ארבע, על ידי משרד האדריכלים לב גרגיר בשיתוף עם מעצבת הפנים שרית שני חי. מטרתם היתה ליצור אבטיפוס חדש לתכנון גני ילדים בארץ, כזה שאינו נבנה טלאי על טלאי אלא על פי קונספט תכנוני מוביל המציב את הילדים במרכז.
מבנה צנוע משנות ה-50 בן קומה אחת הורחב באופן המשתלב עם סביבתו, ובעיצוב הוחלט לשמור על פשטות וניקיון צורני כדי לפנות את הבמה לילדים, לתנועה, לצבעים ולרעשים שהם מכניסים פנימה. מרכז החלל הוא קו התפר בין המבנה הקיים לבין המבנה החדש, ושם תוכנן חלל משותף רב תכליתי, הכולל גם פינת יצירה, משרד וחלל ג'ימבורי אטרקטיבי. סביבו תוכננו ארבע כיתות שכל אחת מהן עוצבה סביב נושא מרכזי והיא מיועדת לשמש ככיתת אם לקבוצת גיל מסוימת. גילם הצעיר של הילדים וצורכיהם המשתנים הכתיב את עיצובו הייחודי של הגן, המאובזר בפינות ישיבה, יצירה, אחסון ומשחק שעוצבו באופן מיוחד לפרויקט. נבחרו קווים נקיים ופשוטים וסקאלת חומרים מתונה ונעימה הממשיכים את הקו הצנוע של המבנה, תוך שילוב דימויים קונקרטיים מעולם התוכן של הילדים.
צבעי פסטל וחומרים רכים, גן ותינוקייה בראשון לציון
אל שלושת החללים הקיימים במבנה הגן הזה, שגודלו 200 מ"ר, התווסף חלל נוסף שלפני כן שימש כחנות בגדים. החלל החדש תוכנן ועוצב על ידי מעצבת הפנים דנה שקד ושופץ במהירות תוך שבועיים בלבד. המטרה העיקרית היתה ליצור תחושה נעימה ומלטפת שתתאים לגילים השונים של הילדים. לכן נבחרה פלטת גוונים פסטלית שבכל חדר מקבלת ביטוי מעט שונה ותוכננו רהיטים ואלמנטים על פי הצרכים המשתנים של הילדים.
רצפת פי.וי.סי רכה ובטיחותית יובאה במיוחד עבור הפרויקט ושולבה עם דוגמאות וטקסטורות שונות בכל חלל. רוב הפריטים תוכננו במיוחד לגן ונבנו על ידי נגר בגמר צבע בתנור. בחלל התינוקייה תוכננו פינת זחילה רכה ומחיצות נמוכות בצורת גדרות, המתאימות לקנה המידה של הילדים, ויחידות אחסון גבוהות עוצבו בצורות של עצים, מגדלים ואוניות. בכיתות של הילדים הגדולים יותר תוכנן ארון קיר גדול בצורת טירה המיועד לאחסון מזרנים וחומרי יצירה, ובו שולבו מגירות אחסון לילדים ולוח ציור במרכז.
עסק משפחתי, גן בכפר הנוער הדסים
תהליך התכנון, העיצוב והשיפוץ של גן גנני נבע משיתוף פעולה משפחתי בין האדריכלית שירה גנני, אביה האדריכל צפריר גנני ואחותה מיקה גנני, בעלת הגן, מנהלת, גננת וגם מעצבת בהכשרתה. יחד הם הפכו מבנה רפת ישן ומוזנח לגן ילדים פתוח, מואר ושמח. בתכנון הם שאפו ליצור התאמה מלאה בין העיצוב לצרכים פונקציונליים ופעלו מתוך גישה חינוכית הדוגלת בלמידה חווייתית.
מבנה הרפת של כפר הנוער החקלאי הפך עם השנים ל"דיסקו רפת", מקום שבו בני הנוער היו מבלים בסופי שבוע. לפני השיפוץ הוא שימש כמחסן והיה במצב מוזנח, לכן היה צורך בשיפוץ מסיבי מן היסוד על מנת להפוך אותו לגן ילדים שהוא כיום. המרחב הפנימי רחב הידיים מחולק לפינות ישיבה ומשחק, וחלוקת החדרים והריהוט מאפשרים מודולריות ושימושים שונים של החלל.
המבנה טובל בשדות ירוקים הנשקפים דרך החלונות הגדולים והופכים לחלק בלתי נפרד מהעיצוב. הטבע נכנס לחלל הפנים, משתלב בגן מבחינה תפקודית, והילדים לומדים ממנו מדי יום בעזרת טיולים ומשחקים בחוץ. התכנון ובחירת החומרים יוצרים סביבה בטוחה ומוקפדת ומאפשרים לילדים להיות ילדים, להתלכלך ולשחק באופן חופשי ועצמאי, בלי לחשוש לשלומם או לתחזוקת הגן. נבחר ריצוף של לוחות לינולאום דמויי פרקט בעלי מרקם נעים. הם גמישים, בטוחים והמראה שלהם חמים ומזמין. הצעצועים מסודרים בסלסילות שוק צבעוניות, המדגימות שימוש חוזר יצירתי וחשיבה סביבתית ירוקה, מאבני היסוד של הגן.
מבנה מהאגדות, גן ילדים בהרדוף
הרדוף הוא יישוב בגליל התחתון ששואף לעצב את הרבדים השונים של חיי הקהילה לאור ערכי השקפת העולם האנתרופוסופית. הגן ובית הספר ביישוב משתייכים לזרם "חינוך ולדורף", שבו הילד והתפתחותו האינדיבידואלית עומדים במרכז. הגישה שמה דגש מיוחד על ההשפעה של הסביבה הפיזית והחושית על הילד הצעיר. מכאן החשיבות הרבה של הארכיטקטורה שעוטפת את הילד, והמטרה העיקרית של האדריכל דרור צור היתה לתכנן מבנה שיתמוך בתהליכים החינוכיים המתרחשים בו, יעזור להם ויפרה אותם.
כמעט כל הפונקציות העיקריות של הגן מתרחשות במבנה מרכזי פתוח מתוך תפיסה של שלמות ואחדות. הגן מתוכנן במבנה מעגלי וכל החללים והאלמנטים השונים מוגדרים על ידי קווים מעוגלים וצורות רכות. על פי השיטה צורות אלה מעודדות משחק, דמיון ויצירה חופשית. התקרה למשל מתוכננת ככיפה, העוטפת ומושכת את האנרגיה כלפי מעלה, לעומת תקרה שטוחה הלוחצת כלפי מטה. בעיצוב הגן שולבו הרבה רהיטים, גימורים וחומרים בעבודת יד מתוך מחשבה שאין תחליף לתהליכי היצירה ולמגע האנושי. כל חפץ שנמצא בגן חשוב וכל מפגש של הילדים עם האלמנטים השונים בגן משפיע עליהם. נבחרו חומרים טבעיים כמו עץ ורעפי שינגלס בתקרה וצבעים חמים הממלאים את החלל.
כלפי חוץ המבנה נראה כלקוח מעולם האגדות. צורתו רכה, הרמונית ומעוגלת, ותומכת את תפיסת העולם של הילדים על פי הגישה. כמו כן הוא משתלב היטב עם סביבתו הטבעית, ושיפועי הגג למשל מושפעים מהצורות הטבעיות של הטופוגרפיה המקומית. הגן דומה מבחינה צורנית למבנים נוספים בהרדוף, בניסיון ליצור שפה אדריכלית מקומית.
חומרים אינטראקטיביים ומגרים, גן ילדים בבת ים
הבעלים של הגן שפנו אל המעצבת ליאת עברון ביקשו ליצור "גן ברמה אחרת". הגן כולל שלוש כיתות בשטח של כ-200 מ"ר, בהם גם שטחי מנהלה, מטבח וחדר רחצה. המבנה מחולק לחללים גדולים המשמשים לעבודה ולמפגש ולסדרה של חללים קטנים ואינטימיים המיועדים למשחקי דמיון ומאפשרים לילדים לפתח מיומנויות חברתיות חשובות. חדרים אלה תוכננו לפי נושאים כמו בית, משרד, מרפאה, מוסך ועוד, כל חלל כזה הוא עולם בפני עצמו, והם מאובזרים ומעוצבים באופן שונה זה מזה. שילוב של טפטים, חומרים, הדפסים וטקסטורות יוצר מרחב מעניין ונוח להתמצאות.
הדגש בעיצוב היה על חומרים אינטראקטיביים ומגרים עבור הילדים. למשל שולבו קירות המשמשים כלוחות מגנטיים והרצפה בחלל הכניסה משובצת באריחים גמישים, הממולאים בנוזל צבעוני שזז מצד לצד כאשר דורכים על האריח. כל גופי התאורה השקועים בתקרה נעשו בהזמנה מיוחדת על פי תוכנית של המעצבת, בחללים מסוימים בצורה של חתיכות פאזל ובאחרים של עיגול פרוס לפרוסות.
כל אחד הוא כוכב, גן בקריית מוצקין
"כשנאמר לי שיקראו לגן 'גן הכוכבים', ישר נזכרתי בצעצוע שהיה לי בילדותי. הצעצוע מלמד זיהוי של צורות תלת ממדיות, מעין קופסה בעלת פתחים בצורות שונות, והמטרה היא להחדיר את הצורה המתאימה פנימה דרך החור שלה", מספר המעצב אורי אביטאי, שתכנן את הגן. גודל החלל כ-100 מ"ר, והוא מיועד עבור ילדים בגילי שלושה חודשים עד שלוש שנים.
חלוקת הפנים של החלל מדמה את קופסת המשחק. החלל המרכזי הוא מוקד הפעילות ומעבר לחללים היקפיים. פתחים בצורת כוכב בהשראת שם הגן וצורות המשחק הקלאסיות משמשים להגדרת החללים השונים ולמעברים ביניהם. רצפת פי.וי.סי רכה נבחרה להגנה מפני נפילות, ואלמנטים שונים בגן נבנו מעץ בחיפוי צבע רחיץ. בעיצוב הפנים נבחרו צבעים בהירים, ורוב הקירות צבועים בלבן. אחד הקירות מעוטר בציור קיר רחב וצבעוני הממשיך ומטפס אל התקרה, המאוירת כשמים תכולים. נוסף לחלל הפנים הצבעוני, הגן מאובזר בחצר גדולה ומקורה שגודלה 140 מ"ר, ובה יש בריכה, ג'ימבורי ורחבה מרוצפת לפעילויות שונות.
גאווה קהילתית, גן בתל אביב
ארבע כיתות גן חדשות נחנכו החודש במבנה ההיסטורי "בית צעירות מזרחי" ברחוב דב הוז בתל אביב. המבנה שימש במשך ארבעה עשורים כפנימייה לבנות וכבית ספר מקצועי, ובמשך כ-15 שנה עמד שומם ומוזנח. בזכות מאבק של תושבי השכונה התגייסה עיריית תל אביב לשיפוץ המבנה בתקציב של 26.5 מיליון שקלים. השיפוץ החל לפני כמה חודשים ובמסגרתו מוחלפות תשתיות הבניין, מבוצעים חיזוקים בשלד המבנה, וחללי הפנים, החזיתות והחצר עוברים שיפוץ מקיף.
המבנה המחודש מיועד לשמש כמרכז קהילתי, וההחלטה על התכנים והפונקציות בו התקבלה בעקבות הליך שיתוף ציבור, שבו הזמינה העירייה את תושבי האזור להציע רעיונות לשימוש במבנה. המבנה מתוכנן על ידי ציונוב-ויתקון אדריכלים, והוא יכלול מרחב ציבורי המיועד לשמש כסלון שכונתי עם ספות, שולחנות קפה, פינות קריאה ועוד, חלל עבודה משותף, חללים קטנים המיועדים ליוצרים ולאמנים, מגוון שירותים להורים צעירים ולהורים שבדרך וכאמור, ארבע כיתות גן חדשות.
המבנה נמצא עדיין בשלבי בנייה, אך כיתות הגן קיבלו את פני הילדים כבר עם פתיחת שנת הלימודים בתחילת החודש. הכיתות כוללות מתקנים ייחודיים בחללי הפנים ושילוב נעים של חומרים וצבעים. פתחים צבעוניים מאפשרים הצצה וקשר עין בין הכיתות לבין חלל המבואה המשותף ובחצר הוצבו מתקני שעשועים.