האסטרונאוט איתן סטיבה ימריא בעוד שבועות ספורים לחלל כחבר צוות Ax-1, צוות האסטרונאוטים הפרטיים הראשון בהיסטוריה, ובמסגרת משימת רקיע. במהלך ימי המשימה, ישהה בתחנת החלל הבינלאומית, שם צפוי לו לו"ז עמוס בפעילויות רבות שתוזמנו בקפידה. בנוסף לעשרות הניסויים המדעיים ועבודות האמנות שלקח איתו אל החלל, יקיים סטיבה פעילויות חינוכיות רבות, שמבקשות להנגיש את החלל לתלמידי ותלמידות ישראל. פעילויות אלה יגיעו לשיאן בתחנת החלל, אבל כבר שנה מעוררות את סקרנותם של בוגרים, בני נוער וילדים מכל קבוצות הציבור הישראלי.

"בשבוע המשימה יעלה באתר 'רקיע' לוח שידורים עשיר, שכל התכנים בו יועברו מתחנת החלל הבינלאומית", אומרת מעיין הוניג, רכזת התוכנית החינוכית של 'רקיע'. "באתר 'רקיע' יוכלו כל מורה או הורה למצוא חומר משלים, חומרי רקע ומערכי שיעור, שניתן לעשות בכיתה, בבית, בתנועות הנוער ובכל מרכזי החינוך. כך הם יוכלו להמשיך ולהעמיק את הידע של הדור הצעיר בחקר החלל, למצוא דרכים חדשות לעודד יצירתיות ולחשוף את התלמידים לאפשרויות שהחלל מציע".

כשיצאה משימת 'רקיע' לדרך יצא קול קורא בתקשורת ובערוצי המשימה, בעקבותיו פנו לקרן רמון אשר מובילה את התוכנית, מעל 300 גופים חינוכיים – היו שם תנועות נוער, מוזיאונים, עמותות העוסקות בצרכים מיוחדים, מנהיגות והנגשת מדע לציבור החרדי, בתי ספר מכל הציבורים בארץ ועוד. הגישה המבקשת לכלול את כל חלקי החברה הישראלית התגשמה בשותפויות אלה, והתכנים של 'רקיע' אכן מונגשים בעברית, ערבית ואנגלית, לטובת הכלל.

מערכי שיעור ראשונים מסוגם - "לומדים מהחלל"

חלק מהחזון בתוכנית החינוכית של רקיע היה לשים את אנשי החינוך במרכזה. "לומדים מהחלל" היא תחרות, במסגרתה פנו לקרן רמון וסוכנות החלל במשרד החדשנות המדע והטכנולוגיה לאנשי חינוך, וביקשו שיגישו הצעות למערכי שיעור שאיתן יעביר מהחלל.

"פנינו למורים ולמורות והצענו להם להשתמש בתחנת החלל ככיתה המתקדמת בעולם", אומרת הוניג. "קיבלנו מעל 70 הצעות ונבחרו 6 שיעורים על ידי ועדה של משרד החינוך, קרן רמון וסוכנות החלל הישראלית. 3 שיעורים עוסקים בהדגמות של עקרונות מדעיים בתחומי הכימיה, הפיזיקה ו-3 שיעורים נוספים בנושאים כלליים כמו גיאוגרפיה, חוק ומשפט בחלל ואזרחות. אלו כמה ממערכי השיעור שנבחרו עבור משימת רקיע:

כיצד נוזלים מתנהגים בתנאי מיקרו-כבידה? המים הם הנוזל הנפוץ ביותר ביקום, והם גם תנאי הכרחי לקיומם של חיים כפי שאנו מכירים אותם. אבל מה הצורה שלהם? אנחנו יודעים שהם תופסים את צורת הכלי בו הם נמצאים, אבל אם נתבונן עליהם בתנאי מיקרו-כבידה, נגלה דברים שלא ידענו. בשיעור זה נבצע הדגמות בכיתות בכדור הארץ, במקביל להדגמות שיבצע איתן סטיבה מתחנת החלל הבינלאומית כדי ללמוד על תכונות המים, כוחות משיכה בין מולקולריים ואת המושג מתח פנים.

מה שרואים משם לא רואים מכאן: שיעור בגיאוגרפיה במסגרתו התלמידים ילמדו על תופעות גיאוגרפיות, ביניהן שוני בין אזורי אקלים מגוונים, זיהום אוויר ואיך התופעות האלה נראות מהחלל. המבט מהחלל יאפשר לבחון את התופעות ולהבין אותן בצורה אחרת.

חלל ומסורת - בהובלת עמותת בבא-דע: השיעור הייחודי עוסק בשאלה: האם ניתן להדליק נרות שבת בחלל? מסתבר שנאס"א ערכו כבר מעל 200 ניסויים בסוגיית הדלקת נרות בחלל. החמצן במעבורת או בתחנת החלל מאפשר לנר לבעור, אולם תנאי המיקרו כבידה משפיעים על משך הבעירה וצורת הלהבה של הנר. מלבד השאלה ההלכתית בנושא הדלקת נרות שבת, היכולת להדליק נרות בתנאי מיקרו כבידה יכולה לסייע לנו בכדור הארץ בפיתוח הצתה ירוקה יותר, למשל במכוניות.

עמותת בבא-דע, אשר יזמה ומנהלת מיכל איבגי, נוסדה במטרה לקדם לימודי מדעים בחברה החרדית באופן שהולם את אורחות החיים במגזר, ומתוך שאיפה למצוינות בתחום ה-STEM. העמודה נוסדה על ידי פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל ומייסד מובילאיי ונתמכת גם על ידי אלי וורטמן, מייסד ושותף מנהל בקרן הון הסיכון PICO Venture Partners ועל ידי קרן מיימונידיס.

חלל (צילום: shutterstock_Dima Zel)
מערכי שיעור ראשונים מסוגם - "לומדים מהחלל" | צילום: shutterstock_Dima Zel

שיעור באזרחות: מסגרתה המדינית והמשפטית של פעילות האדם בחלל, מורכבת יותר מאשר על כדור הארץ ומעלה שאלות, דילמות ואתגרים. בשיעור זה נעסוק במשפט בינלאומי ויישומו בחלל ובתחנת החלל הבינלאומית, ונעמוד על הזדמנות הייחודית שתחנת החלל פותחת לקיום שותפות בינלאומית למען האנושות.

"נקודת המבט והחזון שלנו היו שהחלל יכול לייצר שפה משותפת, ולעורר את סקרנותם של התלמידים ולעודד יצירתיות. אמנם, כשחושבים על חלל חושבים על דברים מדעיים, אבל בחלל יש מקום לכולם והוא מתחבר לדברים שונים הקשורים לחיים של כולנו, גם ביום יום", אומרת הוניג.

הכשרת החינוך של סטיבה

משימת רקיע כולה שמה דגש גדול על יצירת תכנים חינוכיים איכותיים ומרגשים. שיתוף הפעולה והמעורבות של האסטרונאוט איתן סטיבה בבניית התכנים החינוכיים, הייתה משמעותית בעיקר בזמן האימונים לשהייה בתחנת החלל, אומרת הוניג. היא מספרת שהאימונים וההיכרות של סטיבה עם תחנת החלל עזרו לייצר תוכן מדויק ומעניין שעד כה לא היו רגילים לראות בכיתות הלימוד. לדוגמה, התכנים שמתארים את יום בחיי של אסטרונאוט בחלל. "הפידבקים שלו עזרו לנו להרכיב את התוכנית בצורה מדויקת", היא אומרת.

כל התכנים שהוכנו למשימת 'רקיע', בעברית וערבית, מותאמים לתכנית הלימודים של משרד החינוך, ונועדו לשרת את מערכת החינוך זמן רב אחרי שסטיבה יחזור לכדור הארץ והמשימה תושלם.

 

לכל הסרטונים מוזמנים להיכנס ללינק ליוטיוב של משימת 'רקיע' לחצו כאן >

 

היכנסו עכשיו למגזין המלא של Xtra רקיע