בזמן שאתם הולכים למשרד, עושים קניות בסופר או הולכים עם הילדים לג'ימבורי; מסתבר שיש מי שדואג לשמור עליכם, ועל כדור הארץ, מלמעלה – בגובה 400 ק"מ ומחוץ לאטמוספירה.
ב-6 באפריל ימריא לחלל איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי כחבר צוות Ax-1. משימת 'רקיע' אותה מובילות עמותת קרן רמון בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, נועדה לעורר סקרנות ויצירתיות דרך מסע אנושי לחלל, ומוקדשת להכרת הפוטנציאל הטמון בחקר היקום, העלאת המודעות לחשיבות השמירה על כדור הארץ, תוך העמקת שיתופי פעולה בינלאומיים וקידום תעשיית החלל. המשימה תעשיר את החינוך ותיחשף לתלמידים, מחנכים, חוקרים, אנשי הגות ותרבות ולציבור כולו, באמצעות עשרות ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות כחול לבן שיבוצעו בתחנה, דרך העברת תכנים חינוכיים לילדי ישראל מהחלל כמו גם יצירה והצגה של אמנות ישראלית. כי אין חלום רחוק מדי.
במסגרת המשימה הוקמה "סיירת הפחמן" - תכנית חינוכית ייחודית מטעם "הרשת הירוקה" העוסקת בחינוך לקיימות; במסגרתה לומדים ופועלים תלמידי בתי ספר ברחבי הארץ, בנושא משבר האקלים.
התכנית תיחתם בשעור מיוחד שיעביר האסטרונאוט איתן סטיבה מתחנת החלל הבינלאומית בנושא קיימות ואקלים. השיעור הוא אחד מיני רבים שיעביר איתן מתחנת החלל, כך ינגיש לראושנה את תחנת החלל הבינלאומית לתלמידי ישראל- בעברית.
"הוצאנו קול קורא לקידום פרויקטים חינוכיים במשימת 'רקיע' תוך מתן דגש על החיבור של תחום החלל לנושאים מגוונים נוספים", מסבירה מעין הוניג, רכזת חינוכית במשימת 'רקיע'. "קיימות היא נושא מרכזי בסדר היום הציבורי ומתחברת באופן טבעי לנושא החלל, באמצעותו גם ניתן להשפיע על המתרחש אצלנו בכדור הארץ. מסעו של איתן לחלל מהווה הזדמנות חינוכית ממשית ליצור אימפקט על המתרחש בכדור שלנו, הן ברמה התפיסתית והן ברמה המעשית".
"המטרה שלנו בתוכנית 'סיירת הפחמן', היא להכיר לילדי הארץ וגם לציבור הרחב את הגורמים וגם את הפתרונות השונים למשבר האקלים, זאת במטרה לחולל שינוי", מסביר שמוליק לוטטי, מנחה בצוות האקלים של הרשת הירוקה ומרכז התוכנית, "כשקרן רמון יצאה ב-'קול קורא', שמחנו על ההזדמנות לקחת חלק בפרויקט החינוכי. החיבור בין המסע של האסטרונאוט איתן סטיבה לחלל, משם יוכל להביט על כדור הארץ, לבין השיח על מצבנו ומצב האקלים נראה לנו טבעי".
"חשוב לנו לפנות לתלמידי בתי הספר שהם אלה שיחיו על כדור הארץ עוד שנים רבות, ולחבר אותם לתחום הקיימות בצורה חווייתית ומעניינת"
אחד האמצעים החשובים ביותר שעליהם מדבר לוטטי, הוא הלוויינים הסובבים את כדור הארץ - חלקם מיועד לבחון תופעות ובעיות שונות המתרחשות אצלנו בכדור. כך לדוגמה, הוא מציין את ניטור מזג האוויר הנעשה על ידם המאפשר לחזות את מזג האוויר וגם להתכונן לסערות ולתופעות טבע שעלולות לגרום לסכנה. דוגמה נוספת היא שימוש בלוויינים על מנת לאתר פליטות של גזי חממה. לוטטי מסביר שהלוויינים מאפשרים לאתר מוקדים הפולטים גזים מסוג זה ולטפל בבעיה בהתאם.
בימים אלה, מאות תלמידים מ-200 בתי ספר מצפון הארץ עד דרומה ומכל חלקי האוכלוסייה משתתפים בתוכנית "סיירת הפחמן" של משימת 'רקיע'. התוכנית מתקיימת בתמיכת קרן רמון, סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה והמשרד להגנת הסביבה. במסגרת התוכנית, התלמידים נחשפים לחיבורים בין חקר החלל לחקר האקלים באופן חוויתי ומיוחד. לוטטי מסביר כי התלמידים מתנסים בביצוע מדידות באמצעות מכשיר למדידת פחמן דו חמצני, שבעזרתו הם "מרגישים" את הגז אותו כידוע לא ניתן לראות או להריח. בין היתר, מכשיר זה מאפשר גם לבצע ניסוי ובו 'רואים' את פעולת הפוטוסינתזה המתרחשת בצמחים בזמן אמת.
"חשוב לנו לפנות לתלמידי בתי הספר שהם למעשה מי שיחיו על כדור הארץ עוד שנים רבות ולחבר אותם לתחום הקיימות בצורה חווייתית ומעניינת. אחרי ששמים את גזי החממה בכלל ואת הפחמן הדו חמצני בפרט במרכז הבמה, מבינים את מקור הבעיה ואז אפשר לדבר על הפתרונות ועל הכלים הרבים העומדים לרשותנו - החל מפתרונות טכנולוגיים כמו לוויינים מתקדמים, דרך שינויים בהתנהלות היומית שאנו יכולים לבצע כקהילה ועד לפעולות הנדרשות ברובד הארצי", מסביר לוטטי.
נקודת השיא של התהליך צפויה להתרחש כאשר האסטרונאוט איתן סטיבה ישתמש בתחנת החלל הבינלאומית, "הכיתה המתקדמת בעולם" ויעביר ישירות שעור בנושא קיימות ואקלים לתלמידי ישראל. במהלך השיעור, סטיבה יסביר כיצד פועלים בתחנת החלל הבינלאומית לקידום הקיימות על ידי מחזור משאבים, במטרה לספק השראה לניהול המשאבים על פני כדור הארץ.
לכל הסרטונים מוזמנים להיכנס ללינק ליוטיוב של משימת 'רקיע' לחצו כאן >
היכנסו עכשיו למגזין המלא של Xtra רקיע