סימני שאלה, תהיות וחששות הם התסמינים הראשונים האמיתיים לכל היריון. את המענה והרוגע נשים הריוניות בדרך כלל יחפשו אצל רופא.ת הנשים, האחות המלווה בקופת החולים, חברות במצב דומה וכמובן בגוגל ובאפליקציות ייעודיות למיניהן. למרות כל מקורות המידע האלו, רוב ההריוניות יגידו לכם שזה לא מספיק ושהן זקוקות לקשר קבוע ופרסונלי.
"מקבוצות מיקוד שערכנו עם נשים הריוניות למדנו שמה שכולן מחפשות הוא יחס וליווי אישי", אומרת קרולין חישין-בץ, סמנכ''לית שיווק וחוויית האדם במרכז הרפואי שיבא. "הפחד הכי גדול שלהן הוא מהלידה, והשאיפה של כל יולדת היא שתהיה לה מיילדת שמכירה ומלווה אותה עוד משלב ההיריון. למרות שאי אפשר לספק מיילדת אישית לכל יולדת, מרכז השירות והליווי שהקמנו הוא הדבר הכי קרוב לזה. הוא מאפשר לנשים להגיע הכי בטוחות ומוכנות ללידה, מה שמשפיע כמובן גם על מהלכה".
תמר ארגמן, מנהלת חוויית האדם בשיבא נשים ויולדות ומיילדת רגישה בעלת ותק של 25 שנה, מוסיפה: "נשים מתמודדות די לבד בפרשנות של המידע שבו הן נתקלות ובניהול של ההיריון. מרכז השירות והליווי ליולדת נבנה מתוך מחשבה שהיריון הוא פרויקט של 40 שבועות וגם אם מעקב ההיריון לא מתנהל בשיבא חשוב לנו שהאישה ההריונית תדע שיש לה חברה ואוזן קשבת פה".
חוויה אישית תומכת לנשים בהיריון
המרכז החדשני והראשוני בארץ לשירות וליווי יולדות בשיבא מציע לכל הריונית מלוות היריון אישית וקבועה שמספקת מענה במגוון סוגיות מנהלתיות ורפואיות, קשר רציף ותומך, ודאות חשובה ואוזן קשבת. מלוות ההיריון, שחלקן הן מיילדות במקצוען, זמינות בטלפון, בווטטסאפ ובמייל, לכל שאלה ובקשה (ישירות למלווה האישית שלך). הקשר עמן מתחיל ביוזמת היולדת – שלא תמיד מכירה את השירות אך מביעה עניין ראשוני בקורס או בסיור בחדרי הלידה בשיבא ומקבלת מענה מהמרכז.
"המלווה מציגה את עצמה, מסבירה על המרכז ומציעה את השירות עבור היולדת", מסבירה ארגמן. "90 אחוז מהנשים שיזמו פנייה מעוניינות בשירות ומי שבוחרת בו, תמיד נענית על ידנו. רובן צריכות פתרון לצרכים שאין בקהילה או תמיכה שתסייע להן להפיג מתחים ולהתמודד עם ניסיון עבר לא חיובי או חרדה מהבאות. זה דבר שלא היה בשום מקום אחר עד כה. מי שמקבלת ליווי בשיבא לא מקבלת יתרון של קידום במיון, בקבלת חדר או בתור, אבל החוויה האישית שלה היא לגמרי שונה".
למי מרכז השירות מיועד ובאילו עניינים ניתן לפנות אליו?
חישין: "השירות מיועד לכל אישה הריונית. ניתן לפנות בכל שלב אך מומלץ לעשות זאת בשבוע 21-20. המלוות במרכז יוכלו לענות על מגוון שאלות קליניות-רפואיות ואדמיניסטרטיביות דוגמת תזכורות לבדיקות, תיאום סיור במחלקת יולדות, הזמנה לקורס הכנה ללידה, עזרה בתיאום תורים ועוד. אם צריך, חלק מהשאלות יופנו לגורמי מקצוע רלוונטיים בבית החולים, ואם יש סוגיה שמתאימה יותר לטיפול רופא.ת הנשים שמלווים את האישה בקהילה, כמו פענוח בדיקות דם, נסביר גם זאת".
"המלווה יודעת גם לזהות מצבים של חרדה, ולהציע קורס מתאים כמו הכנה רגשית ללידה, לתאם פגישה מוקדמת עם מיילדת שתרגיע ותכוון ועוד. בנוסף, מלווה מקבלת התראה כאשר היולדת שלה מגיעה בהמשך למיון יולדות. היא פוגשת אותה, בודקת מהם הצרכים שלה, מבררת לשלומה במחלקה לאחר הלידה ומקיימת איתה שיחה אישית גם כשבוע לאחר הלידה והשחרור הביתה. השיחה לאחר השחרור נועדה, חוץ מלהגיד מזל טוב, גם כדי לזהות מוקדם מצב רוח של עצב או דכדוך ולהפנות לגורם המקצועי המתאים".
את, ורק את, במרכז
המפגש הראשון של אישה הריונית עם בית החולים בו תלד מתרחש לרוב כאשר היא מגיעה לסיור בחדר הלידה או ברגע האמת של ירידת מים וצירים. בסיטואציה שכיחה של מטופלת שרוצה לבקש בקשה ייחודית ללידה שלה או לברר סוגיה שמטרידה אותה בנוגע לתהליך, כנראה שייקח לה הרבה זמן למצוא את הגורם המתאים למענה. במצבים שונים היא אפילו תמתין במתח עד ליום הלידה עצמו.
"לפני מרכז השירות והליווי ליולדת, הריונית הייתה יכולה להיכנס ללחץ מיותר של שבועות וחודשים והייתה צריכה לפעמים להפוך עולמות כדי להגיע למענה רלוונטי", אומרת ארגמן. "השבוע לדוגמה, פנתה אלינו מטופלת במרפאת היריון בסיכון שצריכה להתאשפז משבוע 30 עד סוף ההיריון. היא הייתה בחששות מה היא תעשה עם התינוק שיש לה בבית ואיך היא תמשיך לנהל את העסק שלה כעצמאית. המלווה שלה, קלרה, הזמינה אותה לפגוש את סגנית המחלקה שהראתה לה איך תוכל להמשיך לתפעל עסק מהמחלקה, להכניס שולחן עבודה לחדר וכיצד תוכל להביא את הבן שלה לביקורים ללא הגבלה (מלבד שינה)".
"ישנן נשים שעברו למשל לידה טראומתית בעבר ולא מעוניינות לחזור על אותה חוויה. אני מחברת אותן למי שאחראית בחדר לידה על פרויקט שנקרא 'את לא לבד' והיא יושבת איתן פיזית כדי לתכנן חווית לידה אחרת בהתאם לדברים שניתן לבצע או להבטיח. עוד דוגמה היא אישה שעברה בעבר תקיפה מינית ופנתה למרכז לבקש שלא ישאירו אותה לבד עם גניקולוג בחדר לידה ודאגנו לכך. אנחנו משתדלים לענות על הרצון המיוחד של כל אישה לגבי חווית הלידה שלה".
איזו השפעה יש לתחום השירותי על התחום הרפואי?
ארגמן: "בחווית הלידה יש התמודדות עם חלום ופנטזיה שלא תמיד מתממשים, כמו רצון בלידה טבעית שלא בהכרח מתאפשרת. מי שחוותה יחס קשוב לצרכים שלה והכנה טובה, תצא מהחוויה מועצמת. מרגישים ממש את ההבדל בין אלו שהיו עבורן ואלו שלא. גם אם חלמת על לידה אחרת ומאוד כאב לך, את תזכרי את המיילדת האמפתית שהייתה לך, כל מה שהיית צריכה בהתמודדות הזאת".
חישין: "אנחנו מאמינים ששירות הוא חלק מהטיפול הרפואי. חוויה טובה היא רפואה טובה. הדרך בה מדברים אלייך, החמלה שאת מקבלת כמטופלת, הפרסונליות של הטיפול – לכולם יש השפעה על התוצאות הקליניות של הטיפול וישנם מחקרים שמוכיחים זאת. צוות אמפטי ורגיש מפחית את רמות הסטרס, מוריד את הפרשת הורמון הקורטיזול בגוף ומביא ליותר שיתוף פעולה מצד מטופלים. שירות טוב איננו משהו שנחמד לקבל, זה משהו שחייבים לקבל".
לפנייה למרכז לשירות וליווי אישי ליולדת בשיבא, לחצי כאן >>
לכל שאלה, ניתן לפנות למרכז שירות וליווי 052-6666101 בטלפון ובוואטאפ.