כמו בכל חג ומועד הפקקים הופכים את הדרך לארוחת החג המשפחתית ליציאת מצרים של ממש. אמנם לבני ישראל במדבר לקח ארבעים שנה כדי להגיע לארץ המובטחת, אבל היום האנשים מעט פחות סבלניים ומתקשים לשרוד כמה שעות של בילוי במכונית בפקקים.
מפת העומסים
אם אתם גרים במרכז ומוזמנים לליל הסדר בצפון, קחו בחשבון שעומס תנועה בערב החג צפוי להיות מורגש כבר מהשעה 14:00 - כך עולה מרשימת עומסי התנועה החזויה במהלך הפסח שפרסמה החברה הלאומית לדרכים.
לפי רשימה זו, עומס התנועה יתחיל בכביש החוף (כביש 2) יורגש לכיוון צפון כבר במחלף כפר שמריהו וימשך עד זיכרון יעקב, עד סמוך לשעת הסדר עצמו (19:00). שלוש שעות לאחר מכן, הכביש צפוי להיות פקוק בכיוון ההפוך, בין מחלף גבעת אולגה למסעף מכון וינגייט עד חצות.
באופן דומה, עומס צפוי גם בכביש 65 המחבר בין מישור החוף לגליל. מצומת כפר קרע ועד צומת מגידו צפויים עומסים בשעות 14:00-20:00 ובכיוון הנגדי בשעות 22:00 עד חצות.
בכבישים מרכזיים כדוגמת כביש 1 (המהיר מת"א-לירושלים) חזוי עומס לשני הצדדים קרוב יותר לשעת הסדר, החל מ-16:00, ובאופן דומה בכביש 4, בין מחלף אשדוד למחלף השבעה. לאחר הסדר, צפוי הכביש להיות פקוק בשני מקטעים: בכיוון דרום, בין מחלף גבהה למחלף גבעת שמואל, בין הקריות לעכו בשני הכיוונים.
למחרת הסדר, צפויה בחג עצמו תנועה ערה לאורך כל היום (10:00-20:00) בשל תנועת מטיילים. בצירי התנועה המרכזיים (הכבישים 1,2 ו-4) יורגשו לחצי התנועה בשעות הערב, בשים לב למסיבת החוף בניצנים (כביש 4).
בחברה הלאומית לדרכים ציינו כי במרבית מוקדי העומסים בצפון מבוצעות עבודות נרחבות במטרה להקל את העומסים בשנים הבאות. אבל בחג הקרוב וכנראה שגם באלו שייבאו אחריו עדיין תאלצו לעמוד בפקקי. אז כדי להקל על הסבל ולהפוך את החוויה לפחות טראומטית קבלו כמה טיפים כיצד להעביר את הפקק מהר יותר, וגם רגוע ובטוח יותר.
כמה עצות איך לשרוד את הפקקים בשלום
1. לשנות את הפקק – להאיץ מתון, לבלום מתון
מי שיצא לו לנהוג במרכז או בצפון אירופה מכיר את התופעה המוזרה הבאה: שלט אחד בדמות "עבודות בכביש בעוד 2,000 מטר" (אוקיי, השלט לא בעברית...) – כולם מאטים קלות ועוברים לנהיגה בטור, ישר כמו סרגל, בנתיב שבו אין עבודות. הם יורדים מ-130 ל-80 קמ"ש, אבל נשארים על 80 גם בנתיב שבתוך העבודות בכביש.
הסוד הוא, כמובן, בהאצה ובהאטה מתונות. תקראו לזה "ציונות", או "מעשה טוב". אבל אם כל אחד מאתנו יאמץ את ההרגל הטוב הבא, כל אחד ירוויח מבלאי מופחת במכונית – וכולנו ביחד נרוויח הרבה פחות פקקים. נאיץ במתינות – ויותר מכך – נאט במתינות. ברקס אחד חזק בכביש מהיר – מסוגל ליצור פקק ארוך מאחור והאטה מתונה במקום זאת – יכולה לאפשר לתנועה לנסוע – לאט יותר, אבל לנסוע.
ומה יצא לי מזה? הבלמים נשחקים פחות, המנוע מתאמץ פחות והלב שלי רגוע יותר. Win-Win קלאסי.
2. להסתכל מעבר למכונית שמלפנים
דרך חשובה נוספת להימנעות מתקיעה בלתי מתוכננת בנתיב איטי במיוחד – היא לעשות ככל האפשר להסתכל מעבר למכונית שלפנינו. אולי המכונית שלפנינו מאיצה סתם כך, אבל לפניה התנועה עומדת? אולי המכונית התקועה נמצאת מעט לפנינו על הנתיב וכדאי לעבור לנתיב אחר? אם נסתכל מעבר למכונית שלפנינו – נוכל להתמודד טוב יותר עם הפקק.
כדי לראות מה קורה מלפנים – כדאי לא להיצמד למכונית שלפנינו. במיוחד אם היא גבוהה מהרכב שלכם ויוצרת מחסום לשדה הראיה ומונעת מכם כל אפשרות להבין את הפקק טוב יותר ולראות את שני מהלכים קדימה.
3. לעקוב אחרי מכוניות גבוהות ונהגים מקצועיים
מצד שני, זה לא אומר שלא כדאי לחפש בפקק את הנתיב שבו נוסעות המכוניות הגבוהות. הסיבה פשוטה – אלו שנוהגים במכוניות גבוהות רואים למרחק גדול קדימה וכדאי "לקחת עליהם טרמפ". עוד נהגים שכדאי לעקוב אחריהם בפקק הם נהגים מקצועיים שרגילים לנסוע בפקק הזה ויודעים, בדרך כלל, באיזה נתיב הכי כדאי לנסוע. ביניהם: נהגי אוטובוס ונהגי משאיות חלוקה.
4. לזכור את הנתיבים המהירים
שוב פעם אתם עומדים בפקק הקבוע "שלכם" בדרך לארוחת החג או לעבודה? נסו להתבונן במה שקורה סביבכם. לעתים תכופות ישנו אזור נקודתי שבו, לפתע, התנועה מדלגת קדימה במהירות בנתיב או שניים בלבד. אתרו את הנקודות האלה וסעו בנתיב הזה עוד לפני הדילוג.
5. לא להידחף לפני כלי רכב ובמיוחד משאיות
בוודאי יצא לכם להתעצבן לא פעם כשהתרעמתם שנייה בהתקדמות בפקק ואיזה חכם מיהר לחתוך אתכם ולהיכנס לנתיב לפניכם, מעבר לעצבים זה גם מסוכן וגם מאט את התנועה הכללית. מה ששנוא עליכם על תעשו לאחרים וכדאי שתזכרו את זה בפעם הבאה שאתם רואים פיסת נתיב פנויה שקורצת לכם. משנה זהירות נדרש במיוחד כשמדובר במשאיות, שהרי ככל שהן גדולות וכבדות יותר, הן צריכות רצועת אספלט גדולה מספיק כדי להאיץ ולהאט. דעו לכם שנהג המשאית לא ממש רואה את מה שקורה למרגלותיו, אז חוץ מסתם להיות נחמדים אליו – קחו בחשבון שאתם עלולים להדרס על ידי המשאית וממש כמו בטבע גם בכביש, החזק הוא זה שישרוד.
6. אל תרבו לעבור בין נתיבים
אנחנו ממליצים לבחור, באופן כללי, בנתיב שעימו תתקדמו בפקק – ולהשאר איתו. בעיקר אם מילאתם את ההמלצות בסעיפים הקודמים – בוודאי תבחרו בנתיב הנכון ולא תצטרכו כמעט לעבור נתיב. נאמר בעדינות, בנימה פילוסופית משהו, שמי שמרבה לעבור בין נתיבים סובל מתסביך שגורם לו לחשוב כל הזמן שהפקק של השכן מהיר יותר. גם אם הצלחתם להתקדם למקום שנמצא עשרה מקומות לפניכם בפקק – חסכתם שניות ספורות בהמשך הדרך, וזאת על חשבון העצבנות הרציפה והבלאי המואץ. עזבו. נבחר נתיב טוב – ונמעיט במעברים.
7. אין ברירה? לא נורא
אם עשיתם כל דבר אפשרי כדי להימנע מהפקק, וכדי לעבור אותו ביעילות, ובכל זאת אתם תקועים שעות בפקק כדאי שתפנימו שאין הרבה מה לעשות בנידון ומדובר בפקק שייקח זמן. במקום להתעצבן ולהלחץ קחו החלטה מודעת וקחו את זה בצורה רגועה. משהו נעים ברדיו עוזר, נסיעה עם חבר או בן משפחה ("שעת איכות עם המשפחה", כך אשתי קוראת לפקקים כשכולנו מתבשלים ביחד, אבל משחקים ב"ארץ עיר") ואפילו משהו לנשנש, אבל שיהיה בריא, כשר לפסח, אורגני, צמחוני, דל כולסטרול ובלי צבע מאכל, כמובן.
הכתבה התפרסמה לראשונה ב"מוטוקאר"
לקבלת גליון של מגזין "הגה" במתנה לחצו כאן
>> בואו להכיר את המכונית החכמה, הרשעית, התמימה וזאת שאינה יודעת לשאול