המוזיקאית שהכי השפיעה על עדן בן זקן: ביונסה

"ביונסה התחילה בלהקה, ולא תמיד סולניות מצליחות לצאת מהמקום הזה, אבל היא הצליחה. היא המשיכה לבד ולא ויתרה ונהייתה מלכה והשראה בשבילי. היא לימדה אותי לא לוותר, גם אם יש מעידות קלות להמשיך הלאה ולעשות. גדלתי על ביונסה, היא זמרת גדולה שאני שומעת מגיל 12,אז לא ידעתי כמה רחוק אני אצליח להגיע, אבל רציתי להיות כמוה. ההופעות החיות שלה מטורפות, היא שרה ורוקדת בלייב, פרפורמרית ענקית שיש הרבה מה ללמוד ממנה".

המוזיקאי שהכי השפיע על נתן גושן: שלמה ארצי

"אבא שלי זכרונו לברכה מאוד-מאוד אהב את שלמה ארצי, אז הוא לא השאיר לנו הרבה ברירות. מגיל צעיר אני שוחה בטקסטים שלו ובלחנים שלו, מכיר הכול, עדיין הולך להופעות לשמוע. ארצי ליווה אותי כל הזמן, אבל קודם כל הוא מתקשר אצלי למשפחה. השיר שהכי מזכיר לי את אבא שלי וקשה לי לשמוע אותו היום, כי אני זוכר את אבא שלי שר אותו בקולי קולות זה ,"קצת משונה שלא נשארת". זה השיר שהכי רגיש לי של שלמה, שאני כל הזמן חוזר אליו. אני מאמין שכל דבר שאתה שומע הרבה ואתה מתרגש ממנו, נכנס לך ללב וגם יוצא לך בכתיבה, אז אני חושב שהושפעתי ממנו מאוד, לפחות בהתחלה".

 

המוזיקאי שהכי השפיע על אליעד: מייקל ג'קסון

"מגיל 6 בערך אני פשוט מחקה ומתחקה אחרי כל צעד של ג'קסון, כל שיר, כל תו, כל הפקה, כל תנועה שלו וכל ריקוד. יש לי עד היום פוסטרים שלו ואני הולך למסיבות שלו, הכי פאנט. מייקל ג'קסון היה הכרטיס כניסה שלי לכל העולם הזה של המוזיקה השחורה. כשהכרתי אותו הייתי בסך הכול בן 4-5, וכשהתבגרתי התחלתי להכיר את מייקל ג'קסון הישן, התחלתי ללכת אחורה – לאייטיז, לסבנטיז ולסיקסטיז. דרך התקופות האלו נפתח לי כל העולם של ג'יימס בראון, ריי צ'ארלס, סטיבי וונדר ומטאוון. אני חושב שהוא צריך לשמש דוגמא להרבה מוזיקאים, כי הוא תמיד התעדכן מאלבום לאלבום ולא נתקע בעבר אבל, למרות זאת, תמיד נשאר מיייקל ג'קסון. זה מה שאני מנסה לעשות עם עצמי והייתי שמח לראות אמנים ותיקים מאמצים את השיטה הזו. אם בשנות ה-90 גיטרות היו במיינסטרים, אז מייקל הביא את סלאש לנגן לו והחליף מפיק. הדברים הקטנים שבגללם הדור שלי מכיר את מדונה ומייקל, כי הם תמיד אפ טו דייט. זה מה שאני רוצה שיהיה לי כשאהיה אמן יותר מבוגר. כל הזמן לא לפחד לחפש ולהשאר עדכני".

המוזיקאית שהכי השפיעה על לירז צ'רכי: קייט בוש

"גיליתי את המוזיקה שלה באייטיז כשהייתי ילדה. זיהיתי בה את העניין של הפרופרמנס על הבמה, אבל לא רק זה, מאוד התחברתי לטקסטים. הייתי נכנסת לתרגם מילה במילה דרך מילון עברי-אנגלי עוד לפני שהיה מורפיקס וגוגל טרנלייסט. הזדהתי עם זה שהיא לא מוותרת על האישיות שלה והיצירה שלה לאורך כל השנים.היא זמרת מדהימה ורקדנית מטורפת, אבל גם שחקנית מאוד בהגשה שלה, מה שמאוד התחברתי אליו. בבוש יש כל כך הרבה גוונים והם כולם בחוץ, שום דבר לא מוסתר. עד היום אני משמיעה לבת שלי שירים שלה. אני לא חושבת שהיום אנשים היו מצליחים לכתוב ככה. יש איזשהו צבע בלחנים ובקול שלה שאני חושבת שהיום אין לאנשים אומץ לעשות. היום כולם נזהרים, במיוחד במיינסטרים".

המוזיקאית שהכי השפיעה על קרולינה: קותימן

מאז שנפגשנו בפעם הראשונה הרגשתי שקותי הוא סוג של מגדלור. עם קותי יש חיבור שקצת פותח אצלי ערוצים, משנה את המחשבה המוזיקלית מרוב שהוא מרגש ומדויק לנשמה שלי. כשהתחלנו לעבוד ביחד על פרויקט שלו הרגשתי חיבור ממש חזק לקצב שלו, לאווירה שהוא מייצר, שהיא אווירה מאוד רגישה וחמה, ויחד עם זאת שעושה לזוז בכל הגוף. קותי גם שותף לרמת המחשבה, אני מתייעצת איתו המון. היחסים שלנו הם און אנד אוף לכל החיים, למרות שבאלבום האחרון לא שיתפנו פעולה, אנחנו תמיד בשיתוף פעולה.

לפעמים מדברים על השראות במושגים של האמנים שגדלת עליהם ואנחנו לא שמים לב שהחברים שלנו, שאנחנו עובדים איתם, הם הכי מעוררי השראה. ברור שאני אוהבת את הביטלס אבל כששמעתי שירים שערן דקל כתב התרגשתי לא פחות. החברים שלי והאנשים שמנגנים איתי מאוד משפיעים ומאוד חלק ממה שאני עושה. כולנו בעצם מעורבבים בתוך היצירה שלי. חברים מכירים אותך, יודעים מה עושה לך לבכות, מה עושה לך לצחוק. זה משמעותי לא פחות.

המוזיקאי שהכי השפיע על ניב דמירל: דודו טסה

דודו הוא השילוב בין הסגנונות של מזרח ומערב - איך שהוא עושה את זה זו גם השאיפה שלי, מה שאני עושה ורוצה לעשות במוזיקה שלי. טסה התחיל כילד פלא ששר מזרחית וגם אני התחלתי לסלסל עוד לפני שהתחלתי לשיר. בהמשך נחשפתי לסגנון המערבי, ראיתי שיש הרבה דרכים לעשות מוזיקה והתחלתי לנגן בגיטרה. כשהלכתי להופעה שלו ראיתי שיש כזה דבר רוקנרול עם סלסולים ושזה הולך מגניב ביחד. אני חושב שהוא עושה את זה בצורה הכי יפה שיש וזה מראה שאפשר לעשות את השילוב ולרגש אם עושים את זה טוב.

המוזיקאי שהכי השפיע על האולטראס: סאבלימינל

בתור ילדים לשנינו היו הרכבים נפרדים ושנינו הושפענו והערצנו את סאבלימינל. ההיפ הופ מחו"ל אולי התחזק, והיו הרבה שירי מיינסטרים, אבל ברגע שעשו את זה בעברית נדפק לנו המוח. באיזשהו מקום התחלנו לעשות ראפ בגלל מה שסאבלימינל עשה בארץ, אנחנו חושבים שכל הדור הזה שלנו זה דור שגדל על סאבלימינל. המזל שאותנו הוא החתים ברגע שהיינו בצבא. היינו הרכב עם הרבה צפיות ביוטיוב והוא שמע עלינו והתענייין בסוף גם החתים אותנו. זו הייתה הסגירת מעגל הכי גדולה שיכולה להיות לילדים שגדלו עליו. היום אנחנו חברים מאוד טובים וגדלנו והתבגרנו, אבל לחלוטין המוזיקה שלו עיצבה אותנו ואת המוזיקה שלנו. בתור מנהל אנחנו מאוד תופסים מההערות שלו. ברגיל אנחנו לא כל כך אוהבים לשמוע עצות של מוזיקאים אחרים, כי תמיד יהיו לה מה להגיד, אנחנו מעדיפים להשמיע למאזין רגיל. אבל הדעה של סאבלימינל תמיד משפיעה, אנחנו נקח את ההערות שלו לתשומת ליבנו.

 

המוזיקאית שהכי השפיעה על דורון טלמון (ג'יין בורדו): ג'וני מיטשל

אני מאוד מתחברת לכתיבה של מיטשל, אני חושבת שהיא כותבת בצורה מדהימה, מרגשת, כנה , נאיבית ומנקודת מבט מאוד אישית. אני אוהבת את המלודיות שלה, את המשחקים עם הקול. היא יוצרת מאוד מיוחדת ומשפיעה על אינספור כותבי שירים, יוצרים וכמובן, זמרות. בתיכון הייתי מקשיבה הרבה ל-Blue וברימון הייתי בהרכב שמבצע שירים של ג'וני מיטשל. בחרתי בעבר לבצע את  A Case Of You שמדגים את הכתיבה הנהדרת שלה. זה שיר עם משחקי מילים, מה שמופיע בהרבה שירים שלה וזה פשוט מבריק בעיניי. בנוסף היא גם מנגנת מדהים, אישה חזקה שעומדת בפני עצמה, מחזיקה לבד הופעה, עם השירים והסיפורים  שלה.

המוזיקאי שהכי השפיע על קובי אפללו: לאונרד כהן

אם זה ברמה האינטלקטואלית שלו, ההתנהלת מול השירים והההבנה שאת הקול שלו צריך להוציא החוצה ולעטוף בהפקות מינימליות שמבטאות בחוכמה את הטקסטים שהם נכסי המותג שלו. גם הצניעות וההתנהלות עצמה, זה משהו שהלוואי והיה לי יותר מזה. אני חושב שיש משהו מאוד מאוד מלודי, מינימלי ונעים בשירים שלו שמשתדל להוציא את הסיפור של השיר ולשים דגש על הטקסט לפני הלחן וההפקה וזה משהו שאני מאמין בו. גם ביצירה שלי אני ניגש לשירים קודם כל ממקום של מילים, אחר כך הלחן ובסוף ההפקה שצריכה להיות מאוד מדויקת כדי לשרת את השיר ולא הפוך.

 

המוזיקאי שהכי השפיע על עילי בוטנר: שמוליק קראוס

שמוליק קראוס הוא הראשון שפתח בפניי את הדלת לעולם הזה של המוזיקה. אני עוד לא הייתי בן 17 והוא לקח אותי להיות גיטריסט שלו וללוות אותו בהופעות שלו. כשאתה בן 17 אתה לא יודע באמת להעריך שמי שנותן לך את הצ'אנס הוא אגדת רוק, אחד מכותבי השירים הכי גדולים שהיו לנו כאן. כשניגנתי איתו כל הנושא של כתיבת שירים היה עדיין בחלומת, הנושא של שירים זה לא משהו שהתעסקתי איתו. אני חלמתי להיות גיטריסט  ולוות אמנים, עד היום כששואלים מה אני אני אומר שאני גיטריסט.

השירים שלו זה שירי נצח, שירים שישמעו אותם עוד הרבה קדימה. אני חושב שיש בשירים שלו המון המון עצב והמון כאב וזו תהיה מחמאה ענקית להגיד שאולי משהו בשירים שלי מושפע מזה. אני מניח שהעבודה המשותפת בשלב כל כך מוקדם, גם חלחלה לי לשירים בהמשך.

 

המוזיקאית שהכי השפיעה על נסרין קדרי: אום כולתום

אני שומעת את המוזיקה של  אום כולתום מילדות בלי סוף. אני כל כך מושפעת מהאישיות שלה, מהסטאר קוואליטי שלה על הבמה, מהתשוקה שהיא מביעה דרך המוזיקה שלה. היא איתי והיא מלווה אותי כל הזמן. אני מביעה דרך המוזיקה שלי הרבה דברים ששמעתי והכרתי דרך אום כולתום. מבחינתי כל שיר כזה שלה הוא היסטוריה. לזו הכוונה במוזיקה עולמית, שזה מה שאני שואפת לעשות - מוזיקה ערבית שפונה לכל העולם. היא מבחינתי היסטוריה עולמית והיא הבית ספר של המוזיקה הערבית, קלאסיקה של ממש.

המוזיקאי שהכי השפיע על התקווה 6: אריק איינשטיין

אריק איינשטיין מלווה אותנו בבית ובחיים מאז ומתמיד. עוד מהימים שבהם גרנו בבריסל הקרה שבבלגיה ולמדנו בעל פה את כל תפקידיו של איינשטיין מקלטת הווידאו המיתולוגית "כבלים". שלי ואני היינו מבצעים את כל המערכונים בהתמסרות מוחלטת (וכנראה גם מביכה) אבל בהערצה גמורה. זה היה הקשר הישראלי שלנו והחיבור לארץ, מרחוק. גם היום, לעיתים קרובות,  אני מסיים את שיעורי פיתוח הקול שלי ב"למה לי לקחת ללב", "אני ואתה״ ו "יש בי אהבה". כי מתאמנים עם הגדולים!

אריק שילב המון קטבים מרתקים באישיותו ובהגשתו המיוחדת. המבט השובבי והשרמנטי ומצד שני הנוגה והמרגש. ההגשה המורכבת אל מול הפשטות וגובה העיניים, העומק והרגישות אל מול הדאחקה והשטותניקיות. תכלס, כל הדברים שגם אני הייתי רוצה. בתור אדם ובתור אמן. להיות אריק איינשטיין. הגדול.

המוזיקאית שהכי השפיעה על אניה בוקשטיין: נינה סימון

סימון מגיעה מהעולמות הקלאסים, מהעולם של נגינה על פסנתר, אבל למעשה היא גם מגיעה ממקום של הגשה, הרבה מהלהיטים הגדולים שלה הם למעשה קאברים לשירים שהם לא שלה. יש משהו מיוחד באופן בו היא מתייחסת לטקסט, ואיך שהיא משאירה את ה-DNA שלה בכל מה שבחרה ונגעה בו. אלו שילובים שעניינו אותי במיוחד כנערה כי גם הייתי פסנתרנית במשך הרבה שנים וגם כי אני מגיעה ממקום של שחקנית שהטקסט מאוד חשוב לה. אהבתי גם את הקול שלה, את הדרך בה היא נגעה בפסנתר ואת השילוב בין השחור, בלוז, קלאסיקה ואר אנד בי. הכל התמזג אצל סימון ואני מאוד אוהבת את העולמות האלה.

ראיתי את כל היוטיובים שלה נראה לי ואפשר ללמוד המון גם מצורת הנגינה שלה, הבטחון שהיה לה על הפסנתר ואיך שהיא תמיד הביאה את הקטע שלה. יש משהו פירס באישה הזאת.

המוזיקאי שהכי השפיע על עידן עמדי: לאונרד כהן

נחשפתי אל לאונרד כהן די מאוחר. הרבה שנים הייתי סביב מוזיקה, גם פה בארץ וגם בחו"ל, אבל שמעתי יותר את בוב דילן וברוס ספרינגסטין. בסביבות גיל 20, לקראת סוף אמצע השירות שלי בצבא, התחלתי להכיר את כהן ועם כל האהבה שלי לדילן, אני חושב שכהן הוא בכלל זה שהיה צריך לקבל את הנובל. בעיניי כהן הוא מאסטר לכותבי שירים ולכותבי סיפורת. הוא עילוי ויודע לספר סיפור ברמה שלא הייתה אז ואין בטח היום. לאנשים לוקח זמן לעכל אותו, אבל אני גם אוהב אנדרדוגים.

 השיר שאני הכי אוהב שלו הוא Famous Blue Raincoat, השיר הכי עצוב בעולם בערך. רק לאונרד כהן יכול לכתוב מכתב כזה לאדם שאיתו בת הזוג שלו בגדה בו. אני שמח שהיא הייתה איתך כי לפחות איתך היא הייתה שמחה. יש בזה הרבה המון רגישות ויכולת לקחת סיטואציות מורכבות ולנתח אותן. אני חושב שכהן השפיע עליי, אבל גם שנמשכתי אליו מסיבה מסוימת. זו ביצה ותרנגולת. ברגע שאתה נמשך לכתיבה מסוימת זה דווקא מכיוון שאתה רוצה להאמין שאתה מגיע ממשפחה של אנשים שכותבים את החיים האישיים שלהם. בגלל זה לאונרד כהן מאוד מושך אותי.