ברוכים הבאים ל"נספרסו לייב קפה". היום בשידור חי פגשתם את עמוס שפירא, יו"ר אלו"ט בהתנדבות ויוצר ערוץ התוכן בדיגיטל "ניהול לא לגאונים בלבד", לשעבר מנכ"ל חוגלה קימברלי, אלעל וסלקום ונשיא אוניברסיטת חיפה. כמי שהיה מנהל לא שגרתי, שפירא הסביר לכם את התזה שלו לגבי ניהול בכלל וניהול משברים בפרט. במהלך הקריירה שלו שפירא עבר אין ספור משברים כמנכ"ל האגדי של חברות ענק - היום הוא לקח את משבר הקורונה כ- study case, ובמהלך השידור החי הוא ענה לשאלות שלכם. צפו.
הנה כמה שאלות מעניינות שעלו בשידור החי ועמוס ענה עליהן:
מהיכן מוצאים את הכוחות בשעת משבר לצאת מחוזקים?
"זו לא חוכמה להיות אופטימי ולהיות חייכן מתי שהדברים מצליחים, צ'רצ'יל אמר שהיכולת של מנהיג זה ללכת מכישלון לכישלון, ועדיין להמשיך לשדר אופטימיות ולחזק את הסובבים. נקודה לגבי הארגון, מנהלים צריכים להפנים שאחד מהדברים הכי קשים שקורים בגלל משבר ובגלל אי הוודאות זה הפחד. ואחד מהדברים שמנהגים צריכים לקחת בחשבון זה היכולת שלהם לתת אופטימיות ולתת ביטחון בקרב העובדים ואלו שסובבים אותם, ושהם יעשו את הכל שיהיה בסדר. לדבר עם האנשים ולשדר אופטימיות ואמפתיה לפחדים, פחד הוא דבר נורמלי שצריך להכיל אותו ולטפל בו. זה אחד מהדברים החשובים באיך לצאת מחוזקים בשעת משבר".
כמנכ"ל סלקום, איך היית מנהל את המשבר? האם לא היית סוגר את המשק ל-14 יום, מחסל את הקורונה ונגמר?
"כמו שכבר אמרתי, כמנכ"ל סלקום אני לא מומחה למגפות, נדמה לי שלא צריך להיות מומחה וכל המומחים מסכימים שאת הקורונה לא מחסלים בזבנג וגמרנו, וגם אם היינו סוגרים את המדינה ל-14 יום באופן טוטלי, כנראה שהיינו עדיין מתעוררים גם אחרי זה כשאותו נגיף עדיין לא חוסל לחלוטין".
כיצד לגייס אנשים עם חשיבה יצירתית?
"אחד מהמאפיינים של חשיבה יצירתית זה שהיא חריגה, והרבה פעמים בניגוד לחשיבה של הארגון באותו זמן. ארגונים וגם מנהלים לא כל כך אוהבים (למרות שהם מצהירים על רצונם ביצירתיות) שיש חשיבה חריגה ממה שהם כמנהלים אמרו יום קודם. אז אם אתה רוצה לקלוט אנשים יצירתיים, אתה חייב ליצור תרבות אירגונית ואתה בעצמך כמנכ"ל, צריך להיות מוכן לכך שאנשים יביעו את דעתם גם בניגוד לדעתך שלך. אחד מהדברים הכי חשובים שעשיתי בכל ארגון היה שבסקר הארגוני פעם בשנה, השאלה הכי חשובה שהייתי שואל היא: באיזה מידה אני העובד יכול להביע את דעתי בניגוד לדעתו של המנהל שלי? ולמה? כי הבנתי שלהצלחתי שלי, אני צריך לדאוג לכך שאנשים יוכלו להביע את דעתם, כי אני הרי לא יודע כל דבר. אז אם אתה רוצה לקלוט אנשים יצירתיים, תתחיל מזה שתוכיח שאתה יכול להכיל אנשים יצירתיים, וזה אתגר לא פשוט".