ברנקו וייס, ארגון חינוכי הפועל למען שינוי חברתי ומסייע לצעירים בפריפריה לממש את עצמם ולתרום לקידומה של החברה הישראלית, קידם לאחרונה 'האקתון ״זמן תקומה״ אתגרי ישראל' בתמיכת מחוז דרום במשרד החינוך. כחלק מהפרויקט, התבקשו אלפי תלמידים מבתי ספר בכל רחבי הארץ, בחטיבות הביניים והחטיבות העליונות, לקחת חלק בפיתוח יוזמות לפתרון אתגרים שאיתם מתמודדת מדינת ישראל מתחילת הלחימה, בשבעה תחומים בולטים: חינוך, דיור, קהילה, תעסוקה, ביטחון, הנצחה וחוסן. שוחחנו עם יואב וימן, יוזם ההאקתון ומלווה ומנחה צוותים חינוכיים בברנקו וייס.

"בדומה למיזמים אחרים בישראל, גם ההאקתון שלנו הוא אדווה של השבעה באוקטובר" מספר וימן ומרחיב על הנסיבות שהובילו אותו להתגייס לטובת המיזם. "בתחילת הלחימה שירתתי במילואים. כשהשתחררתי, חיפשתי דרך להתנדב ולעזור ככל הניתן, והקמתי חמ"ל לוגיסטי בדרום. אז הרגשתי את כמויות האנרגיה של המעורבות ההדדית, היוזמה, פתרון הבעיות והיצירתיות הישראלית. עבורי זה היה ה"ביחד ננצח" האמיתי. כשחזרתי לעבודה בברנקו וייס, חשבתי איך ניתן להעביר את התחושות האלו לתוך כותלי בית הספר. וכמו שקורה בדרך כלל, הדברים התחברו להם וביום בהיר אחד הגעתי לבית הספר של ברנקו וייס ע"ש הרצוג בו מתקיימים בשגרה האקתונים בנושא פתרון משברים עולמיים. ביחד עם שרית מיוחס שמובילה את תחום "מחוללי עתיד" בחט"ב – פיתחנו את הנוסחה והחלטנו לקיים האקתון שיסייע בפתרון האתגרים שניצבים כיום בפני מדינת ישראל, בדומה למה שעושה מנהלת תקומה. וזה זמן טוב לתת לשרית הרבה קרדיט, היא הראשונה שעשתה את זה".

עוד מספר וימן כי "פנינו לראשת תחום החינוך במנהלת תקומה, הגברת מרגלית רוטשטיין, שמאוד התלהבה מהרעיון. הבנו באילו אתגרים עוסקת המנהלת והעברנו אותם לידי התלמידים. בהאקתון שנמשך משמונה בערב עד שמונה בבוקר, עבדו כמאתיים ילדים, בשיתוף 40 הורים ששימשו כמנטורים והמציאו רעיונות יצירתיים לפתרון בעיות בנושאים שונים כמו תעסוקה, חינוך, ביטחון, תשתיות וכלכלה. זה היה לילה מטורף, אינטנסיבי ופרו אקטיבי שגם חיבר את בית הספר לקהילה. הילדים הסתכלו למציאות בעיניים והיו חדורי מטרה לשנות אותה. באותו רגע הבנו שאנחנו יושבים על מכרה זהב חינוכי ופדגוגי".

"אז החלטנו להכפיל ולהגדיל את ההצלחה ולהרים פרויקט גדול יותר. הצענו לבתי ספר נוספים להשתתף בתחרות ארצית. חשבנו בגדול וכתבנו תוכנית סדורה שלמה שכללה בין היתר הקמת אתר אינטרנט ייעודי והקמנו קמפיינים ברשתות החברתיות. בסופו של דבר נרשמו לתחרות 50 בתי ספר". הוא מוסיף.

יואב וימן (צילום: נועם פיינר )
יואב וימן | צילום: נועם פיינר

צעד ראשון ומשמעותי לשינוי המציאות וקידום החברה בישראל

"הצעד הראשון שעשינו היה לחדד את השיטה ולמקד את התלמידים. לקחנו שבעה אתגרים עיקריים, כשחמישה מתוכם הם אתגרים ממשיים של מנהלת תקומה: חינוך, ביטחון, הנצחה, דיור וקהילה. אנחנו הוספנו את אתגרי החוסן וההנצחה. לאחר מכן ביקשנו מכל קבוצת תלמידים לבחור אתגר שמעניין אותה, ללמוד אותו ולחקור עליו בעזרת מספר מקורות שסיפקנו להם. הצעד הבא היה להמציא רעיון או יוזמה חדשה; בין אם זה דרך המצאת יישוב חדש בתחום הדיור, הקמת בית ספר חדש בחבל אשכול בתחום החינוך, או כיצד מחזירים את תחושת הביטחון לאזרחים בתחום הביטחון. כל צוות כזה ביצע מחקר מעמיק ונתן פתרון, אותו הוא הציג לחבר השופטים".

כ-4,000 תלמידים השתתפו בחלקו הראשון של ההאקתון, שהתקיים בתחילת חודש מאי. בשל אילוצים פיזיים, חלק מהתלמידים השתתף בעזרת מערכת הלמידה מרחוק של חברת "בית ידע" בניהולו של יואב גז, שהתגייסה ותרמה מרצונה משאבים רבים לטובת קיום ההאקתון.

"ההקאתונים הבית ספריים התקיימו בבתי ספר מעפולה בצפון ועד אילת בדרום, ובסיומם עלו לגמר 32 יוזמות טובות, שכדי לזכות בו הן יצטרכו להפוך למצויינות. בגמר, שיתקיים היום באשקלון, על הצוותים יהיה לנסח תכנית ביצועית וישימה שתוציא את המיזם לפועל והם יישפטו על פיה. חמשת היוזמות הטובות ביותר יקבלו פרסים כספיים משמעותיים, שיופנו כולם למימושן. התלמידים מבינים שזה לא משחק ואנחנו מתייחסים אליהם בדיוק כמו אל אנשים מבוגרים" מספר וימן.

חברי צוות השיפוט של 'האקתון ״זמן תקומה״ אתגרי ישראל', שעליהם מוטלת המשימה לבחירת חמשת היוזמות הם השר חילי טרופר, רם זהבי, מנהל מחוז דרום במשרד החינוך, עדי אלטשולר, מייסדת עמותת "כנפיים של קרמבו", אביב קינן, מנכ״ל מכון ברנקו וייס, גיל חדש, מנהל אגף החינוך של שדרות ומרגלית רוטשטיין ראשת תחום חינוך במנהלת תקומה.

"פנינו להמון אנשים לסיוע ולא נתקלנו באחד שסירב. בגמר ישתתפו דוקטורים, הייטקיסטים, אנשי חינוך, יזמים, מנכ"ל חברת החשמל לשעבר – כולם מגיעים בהתנדבות. נשיא המדינה אף שלח לנו ברכה מצולמת אותה נקרין בהפתעה למשתתפים" מוסיף וימן.

יש מיזמים בולטים שריגשו אותך במיוחד?

"באופן אישי, הופתעתי מכך שבאופן מובהק, 40% מהתלמידים בחרו באתגר ההנצחה. מצד אחד, זה מאוד מרגש. מצד שני, זה היה כמו אגרוף בבטן. היה לי קשה לתפוס שבני נוער צריכים להתעסק בהנצחה של נרצחים. אבל זה הוליד פרויקטים מדהימים כמו למשל לשתול יער של 364 עצים באזור מסיבת הנובה, כשעל כל עץ יש ברקוד ובו טמון הסיפור האישי של כל נרצח. בתחום החינוך היו פתרונות טכנולוגים יצירתיים שעסקו בשימוש בבינה מלאכותית, או כאלה שנועדו לצמצם פערים לימודיים עבור תלמידים מפונים".

"ההאקתון הוא הדרך של התלמידים לומר שהמציאות כאן היא קשה ומורכבת, אבל אנחנו רוצים להמשיך לחיות פה. זו המדינה שלנו, זה העתיד שלנו ואנחנו רוצים להשפיע. יש פה אמירה יוצאת דופן של חוסן אישי: אני מסתכל על המציאות בעיניים, מבין אותה ושואף לשנות אותה. זה חלק מהמסע החינוכי שהתלמידים עוברים כחלק מאקטיביזם חברתי. מצד אחד מחוברים למציאות ומצד שני חותרים לשנות אותה" מסכם וימן.

אביב קינן, מנכ"ל ברנקו וייס, מציין: "מרגש תמיד לראות תלמידים ואנשי חינוך מכל הארץ משפיעים, מעורבים ומרגשת במיוחד ההתגייסות הסולידרית למען הצפון והדרום.  

אנחנו בברנקו וייס, הפועל בכל הארץ למען שינוי חברתי באמצעות חינוך, יזמנו, ארגנו ותקצבנו פעילות זו כדי לתת בית ובמה לכל אלפי המורים והתלמידים שביקשו לקחת בזה חלק. תקומת מדינת ישראל בכלל ובמיוחד הצפון והדרום תתאפשר רק באמצעות המעורבות של צעירים וצעירות, מחנכים ומחנכות החוברים יחד לטובת אותה מטרה, שגשוגה של מדינת ישראל כמדינה סולידרית וצודקת."

הנצחה לאומית בין דורית במסגרת בגרות בהיסטוריה, יצירת תוכן חיובי להורדת סטרס וחרדות אצל בני נוער באינסטגרם שכולו חדשות טובות, והקמת מוזיאון הנצחה לחללי וירטואלי בפלטפורמת VR בשפות שונות, אלו שלושת היוזמות שהגיעו למקומות הראשונים בגמר ״זמן תקומה״:

רשימת הזוכים:

במקום החמישי זכו בפרס כספי ע״ס 5000₪ - בית הספר רמת נגב, יוזמת ח”ץ - הכשרת חקלאים צעירים, אתגר התעסוקה והחינוך.

במקום הרביעי זכו בפרס כספי ע״ס 5000₪ - בית הספר ע״ש הרצוג, בית חשמונאי, יוזמת ״רוקדים בשמיים״, אתגר ההנצחה.

במקום השלישי זכו בפרס כספי ע״ס 10,000₪ - בית הספר ע״ש רבין, מזכרת בתיה יוזמת הנצחה במזוודה, אתגר ההנצחה.

במקום השני זכו בפרס כספי ע״ס 15,000₪ - בית הספר ענבר מירושלים, יוזמת ״נוער ברזל״, אתגר חוסן.

במקום הראשון זכו בפרס כספי ע״ס 25,000₪ - בית הספר משלב דרור, צור הדסה עם יוזמת ״כוכב לנצח״, אתגר ההנצחה

הארגון החינוכי ברנקו וייס פועל בעשרות יישובים ברחבי הארץ ופועל כמכון ידע, מפעיל רשתות מוסדות חינוך ומפעיל תכניות לפיתוח מקצועי של אנשי חינוך. מומחיותו של ברנקו וייס באה לידי ביטוי בפיתוח, הפעלה והפצה של מודלים חינוכיים-פדגוגיים חדשניים להעצמה, צמיחה ומיצוי היכולות של כל ילד וילדה במסגרות חינוכיות ציבוריות: בבתי ספר ציבוריים ובתכניות חינוכיות - רשותיות, אזוריות או ארציות – לקידומם של צעירי ישראל במאה ה-21.