אבי ונאוה לא מכירות זו את זו, ומפרידים ביניהן כארבעה עשורים, אבל יש להן דבר משמעותי במשותף: שתיהן אובחנו עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD). במרבית המקרים אבחון הפרעת קשב מתרחש סביב קושי בלימודים. כך קרה אצל אבי, היום בת 12, תלמידת כיתה ז', שאובחנה כשהייתה בכיתה ד'. נאוה בר שגיא (50+), מנהלת פרויקטים בחברת הייטק ואמא לשלושה, החליטה לעבור את האבחון בגיל מאוחר יותר לאחר ששניים מילדיה אובחנו עם הפרעת קשב וריכוז.
גם נאווה וגם אבי מרכיבות SPARKLES, משקפיים ייחודיים לשיפור הקשב והריכוז, שפותחו על ידי חברה ישראלית. הייחודיות של SPARKLES הינה בשימוש במשקפיים יעודיים, עליהם מוטמעים גירויים קטנים מותאמים אישית. תפקידם להעלות את רמת העוררות הנמוכה המקושרת עם בעיות קשב וריכוז, ובכך להוביל לקשב מוגבר ולשיפור בביצוע מטלות.
אמה של אבי, זואי, התקשתה להאמין ש-SPARKLES יכולים לעזור לבתה, אבל החליטה לנסות. "לאבי תמיד היה קושי בכתיבה, בלימודים, לכן כשהיא נכנסה לכתה ד' עשינו אבחון והתברר שיש לה ADHD. התחלנו בטיפול תרופתי, אבל אבי הגיבה לא טוב: היו לה חרדות איומות, היא בכתה המון, היתה בדיכאון", מספרת זואי. "זה היה סיוט. היא הייתה לגמרי מישהי אחרת. התחלנו לתת לאבי תרופות נוגדות חרדה ובמקביל, הפסקנו עם התרופות ל-ADHD והעברנו אותה לכיתה קטנה. זה מאד עזר אבל עדיין לא ידענו איך לעזור לה עם הקושי הלימודי".
זואי שמעה במקרה על SPARKLES והחלה לחפש מידע ולחקור. "אבא שלי ושניים מהדודים שלי, הם רופאי עיניים. הם לא מצאו מספיק מאמרים מדעיים וחשבו שזה בעייתי. אבל אני החלטתי לתת צ'אנס: הוצאתי עד היום כ-22 אלף שקלים על אבחונים לאבי, והרגשתי שעוד כארבעת אלפים שקלים כבר לא משנים לי, בפרט שמדובר בפתרון שהוא לא תרופתי ובעל אישור משרד הבריאות". השינוי קרה במהלך תהליך התאמת ה-SPARKLES לאבי, "היא קיבלה משימת קשב, ולא הצליחה לסיים אותה. ואז הרכיבו לה את המשקפיים כחלק מתהליך ההתאמה האישי, והיא סיימה את המשימה בשניות".
אבי עצמה מעידה, שמאז שיש לה את המשקפיים היא מצליחה בלימודים, מתרכזת יותר כשהיא מתאמנת בנגינה בפסנתר, ומרגישה אחרת כשהיא מרכיבה אותם. "המורים מדווחים לי, שיש הבדל ביכולות של אבי בימים בהם היא שוכחת את המשקפיים בבית. באחד המקרים, אבי עברה מבחן באנגלית. אנחנו דוברי אנגלית בבית, אבי הצליחה במבחן לדוברי אנגלית בקריאה ובדיבור אבל היה פער בין תוצאות המבחן בכתיבה", מספרת זואי. "ביקשנו שיתנו לה להיבחן פעם נוספת עם המשקפיים והתוצאה הייתה שונה לגמרי. היא התקבלה לכיתת מצטיינים באנגלית. לאבי יש עדיין בעיית כתיבה, אבל היכולת שלה להיות מרוכזת לאורך זמן, טובה יותר. היא יודעת שכשהיא צריכה להשקיע המשקפיים מסייעים לה. היא מבסוטית מהמשקפיים. ממש אוהבת, יש לה שני זוגות בשני צבעים שהיא מתאימה לבגדים".
נאווה בר שגיא, מנהלת פרויקטים ואמא לשלושה, מעידה שכשהיא מרכיבה את המשקפיים "הכל נעשה ברור יותר", כדבריה. "רק בגיל המאוחר הבנתי שיש לי הפרעת קשב וניגשתי לאבחון. כשהייתי ילדה, בשנות ה-80, המודעות הייתה נמוכה יותר. הייתי ילדה מחוננת, היו לי ציונים טובים, אבל תמיד הפרעתי בכיתה, שוכחת להביא מחברות, מקבלת הערות על סדר ועל ניקיון. גם בספורט הייתי טובה: אהבתי להוציא הרבה מרץ במגרש".
נאווה מעידה כי קשיים אלו המשיכו ללוות אותה גם בחייה הבוגרים. "באוניברסיטה למדתי פסיכולוגיה, כלכלה, B.A. כללי, עברתי בין חוגים כי השתעממתי, לא אהבתי ללמוד. אחרי שאובחנתי התחלתי לקחת תרופה להפרעת קשב, אבל היו לי תופעות לוואי לא נעימות, זה הפריע לי לישון. כשמכר סיפר לי על SPARKLES , הייתי סקפטית, אבל החלטתי לנסות".
וזה עבד. היום, מדווחת נאוה, כשהיא מול מסך המחשב, מתרכזת בלוחות אקסל, משתתפת בישיבות ארוכות וצריכה להוציא סיכום ומסקנות, המשקפים מסייעים לה להתרכז. "אני מתפקדת בעבודה בלי להרוס את השינה בלילה או לסבול מכאבי ראש, כפי שהיה כשנטלתי תרופות", היא אומרת. "כשהתחלתי הייתי סקפטית, אבל ככל שהרכבתי את המשקפיים כשישבתי לעבוד, ראיתי שאני יעילה יותר, עובדת טוב יותר, מרגישה במיטבי. כמעט שאין לי כאבי ראש, ובהדרגה ויתרתי לגמרי על שימוש בתרופות". .גם אבי מספרת על שינוי דומה בחייה. "העולם משתנה לי. כשאני מרכיבה את המשקפיים, התשובות מופיעות במהירות בראש שלי", היא מסבירה.
כששואלים את אבי, זואי ונאווה אם ימליצו לנסות להשתמש במשקפי SPARKLES, הן מחזירות תשובה חיובית מיידית. הן משוכנעות שהמשקפיים הם הפתרון האידאלי ביותר לשיפור הקשב, בפרט למי שאינם יכולים או אינם רוצים ליטול תרופות, וכן שזהו פתרון איכותי ויעיל לילדים, לבני נוער ולמבוגרים. "כשאבי מרכיבה את המשקפיים, היא ילדה אחרת. היא בפוקוס, עושה כל משימה במהירות. אין לי בכלל ספק שהשימוש במשקפיים שינה לה את החיים", מסכמת זואי.