מזה עשור שתעשיית הרכב החשמלי הסינית נמצאת בקדמת הבמה. רק בשנת 2024 (נכון להיום) ביותר ממחצית המכוניות החדשות שעלו על כבישי סין יש מנוע חשמלי. הסיוע והתמיכה האדירה שמקבלות יצרניות הרכב הסיניות מהממשל מקשה מאד על יצרני הרכב מהמדינות המערביות לקחת שליטה על השוק ולהציב להן תחרות ראויה. אך מהי הסיבה האמיתית שמדינות רבות במערב כה חוששות מדריסת הרגל העולמית של הסינים, עד כדי כך שהם נוקטים בצעדים מרחיקי לכת.

בארצות הברית לדוגמא, שם מאוד מודאגים מההשתלטות של סין על תעשיית הרכב החשמלי, הודיע ממשל ביידן לפני כחצי שנה כי הוא מעלה את המכס על יבוא של רכבים חשמליים סיניים לארה"ב ל-100%, זאת במטרה כמובן להקשות על כניסה של רכבים חשמליים תוצרת סין למדינה. הנשיא אף הגדיל והורה אפילו לפתוח בחקירה רשמית מהחשש שמכוניות חשמליות תוצרת סין משמשות אותם לצרכי ריגול.

הפניקס סמארט- רכבים חשמליים (צילום: pexels-bank)
צילום: pexels-bank

סיבה אחת לכך יכולה להיות מתוך אינטרסים פוליטיים והרצון לדאוג ליצרני הרכבים האמריקאים ולכלכלה המקומית. אבל מלחמת הסחר ארוכת השנים בין ארה"ב לסין אינה דבר חדש ונעוצה ביריבות הכלכלית בין שתי המעצמות הללו. מדובר ביריבות שכבר הופיעה לא פעם ולא פעמיים בעבר על רקע האשמות ארוכות שנים מארה"ב על גניבת קניין רוחני לכאורה של סין והעברות טכנולוגיות כפויות. במשך שנים, ארה"ב וסין היו מעורבות בהחלפת מכסים בתמורה על סחורות בשווי מאות מיליארדי דולרים, מה שגורם להשפעות כלכליות אדירות ברחבי העולם.

גם קנדה השכנה הלכה בדרכה של ארצות הברית והודיעה שהיא מתכוונת להעלות את המכס על יבוא של רכבים סיניים למדינה ל-100%. רק בתחילת חודש אוקטובר הצביע האיחוד האירופי בעד הטלת מכסים מקיפים של עד 45% על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין. לאחר ההצבעה נמסר מהאיחוד שההחלטה מסמלת צעד נוסף אל עבר סיכום החקירה בנושא, אשר יצאה לדרך באוקטובר 2023.

הפניקס סמארט רכבים חשמליים (צילום: pexels-bank)
צילום: pexels-bank

אפשר לומר מה שרוצים על ממשלת סין אבל אי אפשר להתווכח עם המספרים. בשנה שעברה הייתה סין ליצואנית הרכב המובילה בעולם עם מספר שיא של יותר מ-5 מיליון כלי רכב שיוצאו לרחבי העולם ועקפה אפילו את ענקית הרכב יפן. כרבע מכלי הרכב שיוצאו מסין לרחבי העולם הם "רכבי אנרגיה חדשה" בדגש על כלי רכב חשמליים טהורים.

בניגוד למדינות מערביות רבות, ישראל נשארה בין השווקים הבודדים שהיצוא אליהם דווקא התחזק משמעותית בשנה האחרונה עם 20 מותגי רכב סיניים שכבר פועלים בארץ בהצלחה. בחודש יוני האחרון הסיניים ציינו כי "יצוא הרכב לישראל התייצב לאחרונה, והיתרון התחרותי של כלי הרכב הסיניים בישראל עדיין חזק". ישראל תפסה את המקום השמיני מכלל יעדי היצוא של רכב חשמלי מסין, עם 5,558 כלי רכב בחודש יוני 2024, זינוק של 230% לעומת יוני אשתקד.

המאפיינים הייחודיים של הרכבים החשמליים מעניקים לצרכן הישראלי הרבה יתרונות. יחד עם זאת, על מנת לשמור על השקט הנפשי מומלץ לרכוש ביטוח מקיף לרכב עם כיסויים ייחודיים לרכב חשמלי המותאם לצרכיכם, כדי לספק הגנה מיטבית לרכב ולכיס ברגע האמת. הכיסויים הייעודיים לרכב חשמלי של הפניקס כוללים שירותי דרך וגרירה המותאמים לרכב החשמלי, כיסוי לסוללת הרכב החשמלי בעת נזק מתאונה, פריצה וגניבה ואף כיסוי לציוד הטעינה שמגיע עם הרכב. ובשורה התחתונה כדי להיות עם ראש שקט: חשוב לוודא שביטוח הרכב מותאם למאפייני הרכב החשמלי שלכם.

מידע זה הינו כללי אודות התכנית בלבד וכל האמור כפוף לתנאי הפוליסה המלאים ולסייגיה. בכל מקום של סתירה בין המידע המופיע בפרסום זה לבין תנאי הפוליסה- תנאי הפוליסה גוברים. ההצטרפות לביטוח הינה בכפוף לתהליכי הצירוף ומדיניות החיתום של החברה. המידע לעיל אינו מהווה חוות דעת או המלצה ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המבוטח. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.