רוח חדשה הגיעה לעוטף עזה בחודש האחרון כאשר שליחים כחולים התחילו להסתובב ברחובות, בכבישים, בישובים ובקיבוצים. עם השליחים הכחולים של Wolt הגיע גם מעט טעם של שגרה. לאחר שנה מטלטלת ולא פשוטה לתושבי העוטף, הגענו לשדרות, נתיבות ויישובי העוטף לראות מקרוב איך נראית החזרה לשגרה.
מקום לבלות בו בלילה - גם בשדרות
עבור אוריה מדמוני, שדרות היא הבית. אוריה נולדה וגדלה בעיר, ולמרות שנתנה הזדמנות למרכז במשך ארבע שנים, מצאה את עצמה כמהה לחזור הביתה. ״כל החברים שלי פה, המשפחה שלי, השורשים שלי״, היא מספרת. ״במרכז הרגשתי שאני אמנם עובדת ומתפרנסת, אבל אין לי כוחות נפשיים, אין מה שיחזיק אותי״. אוריה מתארת את שדרות כ״עיר קטנה ומשפחתית - אך שקטה״. ״אין מקומות לאכול, לשתות, לשבת לדבר עם חברה. כשחזרתי לשדרות זה היה חסר לי - אז החלטתי לפתוח כאן מקום כזה בעצמי״.
שאטוסט, ״גם שוטים וגם טוסטים״, נפתח לפני שש שנים וזכה להצלחה - אבל נסגר בעקבות פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. באותה שבת אוריה הייתה בביתה ללא חשמל, ללא חיבור לחדשות, כשבחוץ צעקות, פיצוצים ויריות. ״זה היה פחד מטורף, משתק״, היא נזכרת. ״אמרו לנו לברוח, אבל היו מחבלים על הגגות, פחדנו לצאת מהבית. ואז, ב-11 בבוקר, היה צבע אדום - וחטפנו פגיעה ישירה בקיר הצמוד לבית של ההורים שלי״.
אחרי שהבית נפגע, משפחת מדמוני ארזה תיקים ונמלטה למלון מפונים במרכז. ״הייתי ממש בסערה, ועד עכשיו אני לא רגועה״, היא משתפת. כעבור שישה חודשי לחימה, המדינה הציעה תמריץ בסך 15 אלף שקל לכל תושב ותושבת שיחזרו לשדרות. התמריץ עזר לאוריה להחליט לחזור הביתה - אבל עזרה גם שיחה עם רואה החשבון. ״הייתי שבורה של החיים, אבל הבנתי שאין מה לעשות, יש לי התחייבויות ואני חייבת לחזור״, היא מספרת.
התחלת לעבוד עם Wolt לפני כחודש. איך ההיענות בשירות המשלוחים?
״לגמרי יש היענות. Wolt עשו חודשיים ללא דמי משלוח, אפשר להזמין אוכל משדרות לנתיבות בחינם, זה נתן חשיפה ענקית לאנשים מבחוץ. אבל אני חושבת שגם בהמשך העסקים יישארו - עלות המשלוח זולה, ויש הזמנות לא רק משדרות אלא גם מנתיבות ומעוד יישובים מסביב. לWolt יש כוח שיווקי עצום, לא משהו שאני בתור עצמאית יכולה להביא לבד, ואני יכולה רק לומר על זה תודה. יש כל כך הרבה תוכניות סיוע שלא באמת עוזרות לעסק, וזה באמת עוזר״.
לקבל הכול עד הבית - בתוך חצי שעה
הכניסה של Wolt לעוטף עזה לא הייתה מתוכננת להתבצע כעת אבל המלחמה זרזה תהליכים. בחברה החליטו להשיק את הפעילות בעוטף דווקא עכשיו, מתוך הבנה שזה יכול לעזור לעסקים ולתושבים. ״בעקבות המלחמה קיבלנו עשרות ואף מאות פניות מתושבי שדרות והעוטף שביקשו שנפעיל אצלם את השירות״, מספר תומר טל, מנהל המכירות של חברת Wolt. ״תושבי הדרום שהתפנו למרכז נחשפו שם לשירות שלנו ואהבו את הזמינות, המבחר והמיידיות. כפלטפורמה שמשמשת היום תשתית בלתי נפרדת מהיומיום של לקוחות, שליחים ועסקים, החברה החליטה שהמטרה שלה צריכה להיות השימור של קצב החיים, במיוחד ברגעי משבר ובעתות מלחמה - ולכן, למרות כל האתגרים, החלטנו ללכת על זה בכל הכוח״.
לא כל התושבים חזרו לבתיהם, אבל ברגע שהמצב הביטחוני אפשר זאת, Wolt השיקו תחום פעילות חדש עבור אלו שכבר כן חזרו - ועבור בעלי העסקים. ״אנחנו בדרך כלל לא עושים את זה כל כך בגדול על ההתחלה״, מגלה תומר. ״אנחנו נוהגים להתחיל בקטן ואז להתרחב, אבל פה החלטנו להתחיל בגדול, עם טווח פעילות של 12 קילומטרים משדרות עד נתיבות. רצינו לאפשר לכמה שיותר לקוחות להזמין מכמה שיותר בתי עסק״.
תומר, השירות הושק ממש לאחרונה, לפני כשלושה שבועות. איך ההיענות בשטח?
"הלקוחות הראו היענות עצומה, גם בזכות פרסום מקומי שלנו שעשה אימפקט גדול. בדרך כלל לוקח זמן עד שהמכונה מתחילה לעבוד כמו שצריך, מבחינת התקשורת עם הלקוחות, השליחים ובעלי העסקים, אבל כאן הכול היה מאוד מואץ. ההצלחה היא הרבה מעבר לציפיות שהיו לנו, ואנחנו מקבלים עוד ועוד פניות מעסקים שרוצים להצטרף לשירות, וגם מיישובים שכרגע לא נמצאים בתחום הפעילות ורוצים שנתרחב אליהם״.
״תופעה נוספת שאנחנו רואים היא הצלחה גדולה של עסקים בתחום הריטייל - עסקים שהם לא מסעדות״, הוא מספר. ״השירות שלנו הביא בשורה לאזור. אנחנו עובדים ב32 מושבים, יישובים וקיבוצים, שמבחינה גיאוגרפית רחוקים יותר מסופרים, קצביות ומעדניות. כשהתושבים שמעו שהם יכולים לקבל מוצרים עד הבית בתוך חצי שעה, ההיענות שלהם הייתה מטורפת - זה דבר שלא ראינו בהשקות אחרות״.