הישראלים מגלים את נפלאות הרכב החשמלי, הן לכיס והן לסביבה. הנתונים בשטח מראים זאת בבירור: בעוד רק 18% מהרכבים החדשים שנמסרו לציבור בשנה שעברה היו חשמליים, במחצית הראשונה של 2024 הנתון כבר קפץ ל- 28%.

מתוך 3.5 מיליון רכבים שנמצאים כיום על הכבישים בישראל, רק 200 אלף הם חשמליים - אבל המספר הזה צפוי לעלות, וזה לגמרי לטובתנו. אחרי הכול, רכבים חשמליים מזהמים פחות את הסביבה ומזיקים פחות לבריאות. הם גם יעילים הרבה יותר: רכב בנזין מנצל רק כ-20% מהדלק לתנועה, בעוד רכב חשמלי מנצל 90% מהחשמל לתנועה.

בהתחשב בכל היתרונות האלו, אפשר להבין למה הממשלה הציעה בתחילה תמריצים שונים כדי לעודד את הנהגים הישראליים לעבור לטכנולוגיה החדשה. אבל בתקופה האחרונה משרד התחבורה עושה פניית פרסה - ואת ההבדל אתם תרגישו בכיס. בתקציב 2023-2024 המדינה החליטה לא להשקיע ולו שקל אחד בהקמת עמדות טעינה ציבוריות לרכבים חשמליים, בעוד לכמחצית מהבתים בישראל אין חנייה צמודה שבה אפשר להטעין. אבל המדינה לא הסתפקה בלא לדאוג לתשתיות - אלא נקטה בצעדים שייקרו באופן ממשי את העלויות של החזקת רכבים חשמליים, במטרה להגדיל את קופת המדינה.

הפניקס סמארט רכבים חשמליים 2  (צילום: pexels)
צילום: pexels

התייקרות אגרות הרישוי

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה הקיץ עלייה במחירי אגרות הרישוי לרכבים חשמליים. עד עתה, בעלי רכבים חשמליים במשקל של עד 3,500 ק״ג נהנו מאגרה במחיר מופחת; אולם כעת ההטבה הזו בוטלה, והם ישלמו את אותה אגרה שמשלמים בעלי רכבים המונעים בבנזין או בדיזל. האגרות לרכבים חשמליים ייקבעו החל מינואר 2025 בהתאם לקבוצת המחיר ולגיל של הרכב, בלי קשר לסוג ההנעה שלו. כמה זה יעלה לבעלי הרכבים החשמליים? כ-2,300 שקלים נוספים בכל שנה.

עלייה דרמטית במס הקנייה

מס הקנייה של רכבים חשמליים חווה עלייה דרמטית: מ-10% ב-2022 ל-35% בינואר האחרון, והוא צפוי רק להמשיך ולעלות בשנים הקרובות. תקציב 2024 היה אמור לכלול מתווה משולב שיסדיר עלייה הדרגתית במס הקנייה. המתווה האמור הוצא מהתקציב, וללא החלטה ברורה אחרת, קיים חשש כי מס הקנייה על רכבים חשמליים יזנק ל-83% (המס המלא) בתחילת השנה הבאה - מה שעלול להוביל לעלייה חדה במחירי הרכבים החשמליים בישראל.

מס נסועה לרכב חשמלי

וזה לא הכול: המדינה מתכננת לגבות מכם מס נוסף - על כל קילומטר שתיסעו ברכב חשמלי. במרץ האחרון פורסם באתר החקיקה הממשלתי תזכיר חוק מס נסועה. לפי התזכיר, החל משנת 2026 בעלי רכב חשמלי ייאלצו לשלם מס של 15 אגורות לכל קילומטר של נסיעה. טענת הממשלה היא כי רכבי מנוע בעירה פנימית ממוסים בעקיפין באמצעות מס הבלו על הדלק הנצרך ברכב, בעוד רכבים חשמליים לא ממוסים באותו אופן - ו״מצב זה, בו השפעות שליליות של השימוש ברכב אינן מתומחרות, עלול לעודד שימוש רב יותר ברכב, וכך להעצים את העלויות לחברה ולמשק בגינן״. מס הנסועה צפוי להכניס לקופת המדינה 1.5 מיליארד שקלים בשנת 2026, ו-2.4 מיליארד שקלים בשנת 2028.

התייקרות החשמל

נוסף לעלויות הקשורות ספציפית ברכבים חשמליים, בואו לא נשכח את העלייה במחיר הדלק שלהן: החשמל. בחודש פברואר האחרון מחיר החשמל בישראל עלה ב-2.6% - מה שהפך אוטומטית את החזקת הרכב החשמלי לעסק יקר יותר.

אז האם כבר לא שווה לקנות רכב חשמלי? לא צריך להגזים. בהשוואה לעלויות של החזקת רכב היברידי או רכב המונע על בנזין, רכב חשמלי עדיין יוצא משתלם יותר לנהג הישראלי. ובואו לא נשכח את היתרונות הנוספים שלו, כמו הקטנת זיהום האווירה, נסיעה שקטה ופיצ׳רים מתקדמים.

לצד היתרונות, חשוב לקחת בחשבון שהתכונות המיוחדות של הרכבים החשמליים משפיעות גם על  ההתנהלות במקרה של תאונות ותקלות, ומכאן הצורך בביטוח מקיף ייעודי המותאם לצרכים שלהם. ביטוח מקיף המותאם לרכב חשמלי מספק הגנה מקיפה מפני סיכונים כגון נזק לסוללה, תקלות במערכת הטעינה, או התרוקנות הסוללה בדרך. חברות ביטוח מובילות כמו הפניקס, המשמשת כמבטחת הרשמית של טסלה בישראל, מציעות פוליסות ייעודיות  לביטוח מקיף לרכב, הכוללות: כיסויים מותאמים כמו שירותי גרירה מיוחדים, כיסוי לציוד הטעינה ואף ביטוח ייעודי לעמדת הטעינה (הנמכר בנפרד מביטוח הרכב). נוכח העלות הגבוהה של רכבים חשמליים והטכנולוגיה המתקדמת שלהם, ביטוח מקיף מספק שקט נפשי ומגן על ההשקעה הכספית המשמעותית של בעלי הרכב.

אז למה אתם מחכים? אם יש לכם רכב חשמלי, זה הזמן לעשות לו ביטוח רכב של הפניקס smart - החלטה חכמה.

מידע זה הינו כללי אודות התכנית בלבד וכל האמור כפוף לתנאי הפוליסה המלאים ולסייגיה. בכל מקום של סתירה בין המידע המופיע בפרסום זה לבין תנאי הפוליסה- תנאי הפוליסה גוברים. ההצטרפות לביטוח הינה בכפוף לתהליכי הצירוף ומדיניות החיתום של החברה. המידע לעיל אינו מהווה חוות דעת או המלצה ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המבוטח.