"העסקנו מנקות דרך חברת קבלן, ונחשפנו לכל מה שקורה" | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2 עובדי הניקיון הם בין החלשים ביותר בשוק העבודה הישראלי. רובם מועסקים דרך חברות הקבלן, אינם מקבלים את הזכויות הסוציאליות המגיעות להם, מפוטרים באופן תכוף ללא זכויות ולא תמיד מגיעים לשכר המינימום. בעידן הרשת, בו כולם מגלים רוח התנדבות והתגייסות, קמה יוזמה חדשה לגיוס כספים לקראת הקמת קואופרטיב עובדי הניקיון הראשון בישראל.
שלא כמו התגייסות הרשת הטיפוסית שנגמרת בדרך כלל בלייק ולא מעבר לכך, בפרוייקט אותו מובילה חברת האופנה "קום איל פו" מגייסים מהציבור כספים דרך אתר גיוס הכספים headstart כדי שבסופו של דבר יהיה ניתן לאגד את העובדים, רובן נשים, ולתת להם את הכלים לעבוד ללא תיווך חברות הקבלן.
עד כה גוייסו כבר 69,830 שקלים לקואופרטיב, וכל מי שתורם מקבל מפות שולחן שהכינה האמנית מרים כבסה מסדינים וכלי מיטה שאין בהם צורך ונתרמו על ידי לקוחות החברה. המטרה שהוצבה לפרוייקט היא גיוס של 110 אלף שקלים תוך 45 ימים, כלומר, יש צורך בגיוס 40 אלף שקלים נספים תוך 18 ימים מהיום.
החברה מציעה באתר מוצרים שונים, בסכום התחלתי של 30 שקלים, כשסכום הרכישה יועבר לצורך סיוע בהקמת קואופרטיב עתידי. לדבריהם יש צורך בכספים להקמת תשתיות ראשוניות כמו משרד, הנהלה, הסעות וכו', אבל בעיקר הכוונה היא להקים תכניות הכשרה לנשים מאוכלוסיות מוחלשות, שמטרתן לספק להן כלים ניהוליים, שיווקיים ופיננסיים על מנת להיות מסוגלות להמשיך ולנהל את הקואופרטיב בעצמן, ללא עזרה חיצונית.
"נתחיל מהשכבה המוחלשת ביותר"
"הצורך בהתאגדות כזאת עלה מהשטח", מספרת סיביל גולדפיינר, בעלת רשת "קום איל פו", "במקום כמו כולה (מרכז להעצמה נשית) למשל העסקנו מנקות עובדות קבלן כי היינו צריכים שכל הזמן תהייה עובדת פעילה. מתוך העבודה הזאת נחשפנו לכל מה שקורה ביחסים בין המנקות לקבלנים שלהם: רבות מהן לא מבינות מה הן מקבלות, כי לרוב הן לא מדברות את השפה, לחלקן אפילו לא נותנים להן חוזה ביד, הן לא יודעות אם הן מקבלות שעות נוספות ועובדות לעיתים 18 שעות ביום. בנוסף, הרבה פעמים גם דוחים להן את התשלומים והקבלן חייב להן סכומים גדולים. אנחנו מצאנו את עצמנו עוזרות להן בפנייה ל'קו לעובד' לקבל את הכסף שחייבים להן".