kony 2012 המושג סרטון ויראלי בדרך כלל מתייחס לסרטון בה נראה חתול סופר חמוד, או ילדים הכי מתוקים, או איזו דאחקה משובחת. אבל מדי פעם, צצים ברשת סרטונים מפעימים ובעיקר חשובים. הפעם מדובר ביצירה המרגשת הנקראת "קוני 2012", סרטון דוקמנטרי שערוך נפלא וזכה כבר ליותר מ-21 מיליון צפיות.
הסרט שגם נקרא "הילדים הבלתי נראים", הוא למעשה קמפיין עולמי שנועד לעצור את קוני ג'וזף, מנהיג כוחות הגרילה באוגנדה, ואחד מפושעי המלחמה הנבזיים בהיסטוריה. הקמפיין, שסחף אחריו גם המוני סלבריטים כגון ג'ורג' קלוני, ליידי גאגא, ג'סטין ביבר, ריאנה, אנג'לינה ג'ולי, מארק צוקרברג ג'ייזי ואפילו ביל גייטס, קורא לא רק לעצור את קוני, אלא לעשות זאת בטרם תסתיים השנה הנוכחית, 2012.
הילדים הבלתי נראים
סחף אחריו המוני סלבריטאים. מתוך הבלוג המלווה את הקמפיין | צילום: הבלוג קוני ג'וזף, האדם העומד במרכז לוח המטרה של הפרוייקט, הצטרף ב-1987 לארגון הגרילה "צבא ההתנגדות של האל" שלוחם בצבא אוגנדה וידוע כארגון הפועל בדרכים אלימות במיוחד. מאז נודע ג'וזף כמנהיג שמאמין בהרג אזרחים חפים מפשע. על פי העדויות קוני וצבאו חוטפים ילדים קטנים וזכים, הבנים נאלצים להפוך ללחום כחיילים והילדות הקטנות הופכות לשפחות מין.
מאחורי הקמפיין עומד הארגון "invisible children", שנוסד ב-2003, על ידי שלושה יוצרי קולנוע, ג'ייסון ראסל, בובי ביילי ולארן פול, שיצאו למסע באפריקה במטרה לתעד את רצח העם שהתרחש בדארפור. במהלך המסע המטלטל הם נחשפו לזוועות המתרחשות באזור, והחליטו שהם חייבים לעשות משהו. בשלב הראשון הם הקימו את ארגון הילדים הבלתי נראים שנועד לעורר מודעות בעולם למה שמתרחש באפריקה.
ב-20.2 שלף הארגון את הנשק שלו, הסרט kony 2012, שביים ג'ייסון ראסל מאותם חומרים שצילם במסעו באפריקה. מטרת הסרט היא בראש ובראשונה לעורר מודעות לנושא, תוך כדי שימוש מושכל ברשתות החברתיות ובכח הטמון בהם. "שום דבר לא חזק יותר מרעיון, ששעתו הגיע", במילים האלה נפתח הסרטון, "כיום יש יותר חברים בפסייבוק מכמות האנשים שהייתה על הפלטנה לפני מאתיים שנה. הכמיהה האנושית לשייכות, ועכשיו, בזכות האינטרנט, אנחנו רואים אחד את השני ושומעים אחד את השני. אנחנו חולקים את מה שאהוב עלינו ובכך מגלים מה משותף לכולנו. החיבור הזה משנה את האופן שבו העולם מתנהל", על רקע המילים האלה, מודגש הקישור המוכר לכולנו "share" או שתף. "הסרט הזה הוא ניסוי, ואתם חייבים לראות אותו כדי להשתתף בניסוי".
4 מיליון תגובות בתוך 24 שעות
אמש הושק בלוג מיוחד המלווה את הקמפיין, המשמש גם פלטפורמה לגיוס צדקה וקורא לכם להקליק ולהצטרף למאבק. כמו כן, הוא נועד לקדם אירוע מיוחד שיתרחש במקביל בערים מרכזיות בכל העולם, ב20 לאפריל, במטרה לגייס עוד ועוד קהלים ולבסוף להצליח להשפיע על פוליטקאים בכירים מכל המדינות ולשכנע אותם - לעצור את קוני ג'וזף.