"זה קרה קצת לפני פאריז, היה לילה, קל היה לראות את הפיצוץ". תצלום אילוסטרציה | öéìåí: ארז ס. נוסעי טיסת אל על LY318 מלונדון לתל אביב ממתינים במלון סמוך לנמל התעופה הית'רו שבלונדון לטיסה שתמריא הערב בשבע ותיקח אותם חזרה לארץ. לפנות בוקר מטוס ג'מבו של החברה נאלץ לבצע נחיתת אונס בהית'רו לאחר שאחד ממנועיו עלה באש כחצי שעה אחרי ההמראה, כשעל סיפונו 411 נוסעים. המטוס שב על עקבותיו וחזר להית'רו.
איילה, סטודנטית ישראלית שלומדת בלונדון והיתה על המטוס, סיפרה ל-mako: "קצת לפני פאריז זה קרה. אחד המנועים התפוצץ, הנוסעים שישבו ליד החלון אמרו שהם ראו אש ענקית. אני רק ראיתי מן סינוור כזה, זה היה לילה, היה קל לראות". איילה סיפרה על הדקות שאחרי הפיצוץ: "הייתי רגועה, ידעתי שיהיה בסדר וסמכתי על האנשים, אבל במטוס היתה די פאניקה. שתי נשים לידי התחילו לבכות, ואנשים ניסו להרגיע אותן. חלק צעקו, חלק פחדו. אבל הצוות תיפקד מצויין. הכל ברוגע, סיפרו לנו כל הזמן מה קורה. בהתחלה חשבנו שננחת בפאריז, אבל אז החליטו לחזור ללונדון. חילקו לנו כל הזמן שתיה ואוכל, דאגו לנו מאד יפה", היא מספרת, "הקברניט כל הזמן עידכן מה קורה ומתי נוחתים והרגיע אותנו. גם הנחיתה עברה מאד בקלות. הבעיה היתה דווקא אחרי הנחיתה. כי היינו תקועים במטוס מ-1 בלילה ועד 4 וחצי לפנות בוקר, בגלל החוקים של הית'רו. זה היה יותר ממש קשה ולאנשים היה חם וצפוף, כל כך הרבה שעות במטוס סגור, זה שגעון".
מה קרה אחרי שיצאתם מהמטוס?
"שמו אותנו במלון צמוד להית'רו, מלון מאד יפה. כולם כבר היו מאד רגועים, לא שמעתי שיש טענות כלפי אלעל או משהו. היה ברור לכולם שזה דבר שיכול לקרות וגם הטיפול בנו היה טוב. עכשיו כולם ישנים". נוסע אחר שהיה על הטיסה רואה את הדברים אחרת: "הטיסה היתה רגועה, הדברים שפורסמו בתקשורת אינם נכונים. לא היתה פאניקה ואף אחד לא קיבל התקף לב, זה הכל שטויות". כאמור, הערב ב-7, יעלו הנוסעים על טיסת אל על מיוחדת מהית'רו.
"התקלה עליה עובדים הכי הרבה בסימולטורים"
הטייס מרגלית: "תקלה לא שגרתית, אבל הטיפול שגרתי"מוקדם יותר הבוקר אמר קברניט המטוס, אילן מרגלית: "הייתה לנו תקלה לא שגרתית, אבל הטיפול בה די שגרתי". אל"מ במיל' מרגלית עובד מזה 17 שנים באל על ובשיחה עם אברי גלעד והילה קורח בתכנית "העולם הבוקר" הוא הוסיף: "20 דקות לאחר ההמראה הרגשנו חבטה מצד ימין וראינו שהמנוע מצד ימין איבד כוח והמטוס מתחיל לנוע ימינה, כי הכוח מצד שמאל דוחף אותו. מיד הכרזתי שזה מנוע שאנחנו לא ממשיכים אותו, כיבינו אותו והתחלנו בנחיתה. כשיודעים מה לעשות, לא מפחדים. גם לא הייתה היסטריה כי הקפדתי לעדכן את הנוסעים על התקלה ואמרתי שהנחיתה תהיה שגרתית".
עו"ד נרי ירקוני, מומחה לתעופה וטייס בעצמו מסביר: "המנוע לא התפוצץ. בתוך המנוע תמיד יש אש, אבל כשיש תקלה או כשחלק נשבר היא יכולה לפרוץ החוצה וזה מה שהנוסעים ראו. הקברניט עבד מצויין כי קודם כל מפסיקים אספקה של דלק וחשמל למנוע ומנתקים אותו מהמטוס. ואז גם האש נכבית. בג'מבו יש 4 מנועים, ועם 3 אפשר להמשיך לטוס גם לישראל, לא היתה סכנה בשום אופן. אני מניח שבגלל האש הוא העדיף שלא לקחת סיכון כי לא ידע בדיוק איזה נזק נגרם ליד המנוע שעלה באש. בכל מקרה, האירוע טופל ממש לפי הספר".
"לא מדובר בתקלה חמורה, למעשה זו התקלה עליה עובדים הכי הרבה בסימולטורים, ולכן אין מקום לפאניקה. זה לא שכל יום הולך מנוע בג'מבו, אבל הקברניט מטיס את המטוס כרגיל עם 3 מנועים ועיקר עבודתו היא בהשריית שקט על הצוות והנוסעים. כשהקברניט רגוע, הצוות רגוע והנוסעים רגועים".
מאל על נמסר: "חברת אל על רואה בבטיחות הטיסה ובטחון הנוסעים ערך עליון ואינה מתפשרת בנושא בשום צורה ואופן. יודגש כי בשום שלב לא נשקפה סכנה לנוסעים או למטוס".
>> הקברניט של הטיסה: "לא פחדתי"