פרסום קטלוג חדש של איקאה הוא תמיד סיבה למסיבה אצל חובבי העיצוב, הריהוט וסתם אנשים מן השורה, אך הפעם עורר הקטלוג סערה עולמית.
בחברה השוודית נכנעו לחוק המוסלמי בערב הסעודית ופרסמו קטלוג ללא נוכחות נשית. כלל הנשים והנערות שנכללו בקטלוג העולמי המקורי, הוסרו מהקטלוג שפורסם בערב הסעודית והוחלפו על ידי תמונות של גברים וילדים. יותר מזה, בגרסאות הבינלאומיות של הקטלוג נראים ארבעה מעצבים על העטיפה, ובגרסה המרוטשת יש רק שלושה - המעצבת הנשית "הוצאה" מחוץ לתמונה.
אחרי שאתמול מסרה איקאה גירסה על פיה מדובר בהחלטה של הזכיין המקומי, היום, אולי בגלל הביקורות, עושה החברה פנייה ומוסרת: "אנו מצרים על מה שאירע בערב הסעודית ומבינים את הכעס שהתעורר בעקבות כך. אנו נמצאים בדיאלוג עם "אל סולימאן", זכיין חנויות איקאה בערב הסעודית. מבירור הנסיבות התברר כי אין זה הזכיין המקומי שביקש לעצב מחדש את התמונות המדוברות, אלא מדובר טעות טכנית אירעה במהלך תהליך העבודה שלפני הפקת טיוטת קטלוג איקאה בערב הסעודית. אנו לוקחים אחריות מלאה לטעות שנעשתה, כחלק מהפקת הלקחים של המקרה, אנו נחדד את נהלים העבודה שלנו על מנת לוודא שטעיות מסוג זה לא יקרו שוב".
אבל הסערה העולמית שעורר הקטלוג מזכירה את הדרת הנשים שמעוררת מחלוקת כאן בישראל. בין הדרישה של החרדים להוריד נשים מפרסומות והניסיון ליצור הפרדה במרחבים ציבוריים שונים, ישראל מצטיירת בעולם כמדינה שלא נמצאת מרחק גדול מהיום בו איקאה תשחרר קטלוג נטול נשים גם כאן.
"השלטונות וגורמי האכיפה בישראל מעלימים עין"
"ישראל זה לא ערב הסעודית", אומר מיקי גיצין, מנכ"ל ישראל חופשית, "אך יחד עם זאת בישראל מתקיימים מאפיינים מיוחדים ומסוכנים שנותנים לנו תחושה שגורמים חרדים קיצוניים מקבלים חופש ודרור למחוק מהמרחב הציבורי את הנשים. אם בערב הסעודית השלטון יוזם את התופעה המכוערת הזו אז אצלנו השלטונות וגורמי האכיפה פשוט מעלימים עין".
שנה לאחר פרוץ סערת הדרת הנשים שהחלה מדיונים בנוגע להפרדות באוטובוסים, עברה ביריקה על ילדה מסכנה מבית שמש וקינחה בצנזור תמונות של נשים לפרסומות של אד"י ופוקס, נראה כי הנושא עדיין בוער. לפי גיצין, הפתרון היחיד למניעת מצב בו קבוצה אחת מקבלת זכות החלטה על המרחב הציבורי הוא פתרון חקיקתי. "רק חקיקה ברורה שאוסרת בפועל על הדרת נשים מהמרחב הציבורי תפתור את הבעיה", הוא אומר, "צריכה להיות אמירה ברורה של המערכת החוקית בנושא".
"איקאה מיישרת קו עם חברות שמדירות נשים תחת הגדרה של התחשבות באוכלוסיה"
היתה אישה ועכשיו היא איננה. איקאה פעלה על פי החוק הסעודי | צילום: מתוך קטלוג Ikeaההבדל העיקרי בין ערב הסעודית לישראל הוא כמובן התגובה של שאר החברה להדרת הנשים. בישראל, קבוצות חילוניות שונות מסרבות להיכנע להדרת נשים ואף נוקטות פעולות מחאה. לאחר שאד"י הסירו תמונה של אישה מפרסומת בירושלים תלו פעילי תנועת "ירושלמים" כרזות בהן מצולמות נשים בכל רחבי העיר. כאשר עלה נושא ההפרדה באוטובוסים לכותרות השתתפו כ-3,000 אזרחים במחאה שקטה בה עלו על אוטובסים גברים ונשים יחדיו. תושבי ירושלים אף הגדילו לעשות ועתרו לבג"ץ בטענה כי "מניעת פרסום של נשים על אוטובוסים פוגעת בכבודן ומעודדת בריונות המבקשת להפוך את ירושלים לטהרן".
"כל המהלך הזה ממש לא מפתיע אותי", אומר לנו מנכ"ל התנועה הירושלמית, הרב אורי איילון, "איקאה סך הכל מיישרת קו עם שאר החברות שמדירות נשים תחת ההגדרה של 'התחשבות באוכלסייה', אך בעצם עושות את זה למען הגדלת שורת הרווח". חברה פלורליסטית היא כזו שתתחשב באחר אך לא תיתן לו למוטט את סולם הערכים שלה ולפי איילון החברות המסחריות עוד לא השכילו להבין זאת. "בישראל הפרסומאים חושבים שאם הם ישימו תמונה של אישה הם יפסידו את הרווחים מפלח השוק שמתנגד לכך", הוא אומר, "לכן המאבק שלנו הוא לא נגד החרדים ודעותיהם אלא נגד החברות שלא מפעילות שיקול דעת ומוכנות לוותר על עקרונות ערכיים תמורת עוד שקל".
ורגע לפני שאנו מתייאשים מהמצב חלק עימנו איילון פן חיובי. "הדבר הכי חשבו שהבנו בעקבות המאבק הזה הוא שהחברה האזרחית מוכנה להלחם על עקרונותיה ואם היא תעשה זאת היא תצליח. אחרי שתלינו 140 פוסטרים של נשים ברחבי העיר, גילינו שרק 4 מהם הושחתו, ההבנה הזו, שלא כל העולם החרדי בעד הדרת נשים, הגיעה גם אל עיריית ירושלים אשר שינתה את הקו הפרסומי שלה בשנה האחרונה והוסיפה נשים לפרסומות רבות".