ביקור במפעל החטיפים המלוחים של שטראוס בשדרות הוא חלומו של כל ילד (וגם לא מעט אנשים בוגרים). בין קווי הייצור מהם יוצאים תפוצ'יפס, דוריטוס וצ'יטוס פריכים מסתתרים המון שינויים ופיתוחים שהמפעל עבר בשנים האחרונות, במטרה להפוך לירוק יותר, נגיש יותר ובטוח יותר. גיל כהן, מנהל התעשייה במפעל שנמצא במקום קרוב ל-20 שנה, צפה בהרבה מהם.
"כשאנשים חושבים על מפעל הם מעלים בדמיונם תמונה של המון מכונות שרצות, אבל האווירה פה היא הרבה יותר אנושית וקסומה. אנחנו יודעים שאנחנו קמים בבוקר לייצר חיוכים", הוא מספר.
אילו שינויים התרחשו במפעל במשך השנים?
"העולם משתנה ומתקדם כל הזמן ותמיד היה ברור לנו שאנחנו מתקדמים איתו. התחדשנו בקווי ייצור חדשים וטובים יותר שהגדילו את תפוקות הייצור, ושיפרו את איכויות ותהליכי הייצור והאריזה. המעבר שלנו מעבודה ידנית לאוטומציה יצר הזדמנויות חדשות לעובדים שלנו. עובדי האריזה קיבלו הכשרה במפעל והפכו למפעילי מכונות אוטומטיות. כלומר, לא רק שלא ויתרנו על עובדים בעקבות האוטומציה, הכשרנו וקידמנו עובדים נוספים - לעיתים בהכשרות שלקחו חצי שנה. זה פתרון שגיבשנו גם מתוך תפיסה של צרכים משתנים - עובדים מעדיפים כיום לצמצם את העבודה בידיים ואנחנו הבנו אותם.
"אורזת שהייתה בעבר אורזת ידנית את החטיפים בקרטון, היא היום מפעילת אוטומציה שאחראית על 2 מכונות. המכונה עושה את הפעולה שהיא עשתה והיא נמצאת שם עם המון ידע שמאפשר לה לטפל בכל סוגי התקלות הקטנות כמו שקית שנתקעה ועוצרת את כל הקו. עובדים הם חשובים. אין תחליף למימד האנושי".
התפוצ'יפס מחמם את השמן של עצמו
"אנחנו קמים בבוקר וחושבים על התייעלות וקיימות", אומר כהן. "נושא איכות הסביבה והצמצום בצריכה של גז, מים וחשמל מלווה את כל הקווים הקיימים והחדשים שאנחנו מפעילים. למשל, הפחתנו את צריכת המים בקו ייצור התפוצ'יפס והדוריטוס ואנחנו כל הזמן מחפשים את הטכנולוגיות שיאפשרו לנו עוד ייצור ירוק. העברנו קווים חדשים לגז טבעי ואנחנו ממשיכים להעביר עוד קווים למקורות אנרגיה ירוקה. המשמעות היא פחות זיהום אוויר בכל תהליך הייצור".
דוגמה נפלאה לחשיבה היצירתית שהפעילו במפעל בנוגע לקיימות מגיעה מתפוח האדמה ממנו מכינים תפוצ'יפס. "תפוח אדמה מכיל המון מים שמתאדים החוצה בבישול", אומר כהן, "לקחנו את האדים והשתמשנו בהם לחימום השמן בו מכינים את התפוצ'יפס. זו השקעה שעוזרת לנו לחסוך באנרגיה ולמרות שהיא לא בהכרח מחזירה את עצמה זה ערך שמלווה אותנו בכל תהליך".
כיצד מפתחים מוצרים חדשים במפעל החטיפים?
"זה אירוע שלם שמתרחש במפעל וכולם שותפים לו. צוות השיווק מעלה רעיונות ומעביר למחלקת הפיתוח שלוקחת את המידע ובודקת את היתכנות הביצוע ובוחנת חומרי גלם, טעמים ותבלינים שונים במעבדה ומול המומחים שלנו. המוצר מגיע לאחר מכן לייצור, לפיילוט, ועובר מבחני טעימה של צרכנים. אם הפיילוט מצליח אנחנו רוכשים ציוד ומקימים את כל מערך הייצור. חטיפים הם חלק מרגעים קטנים של אושר, ומבחינתנו אנחנו מייצרים חיוכים. כשמוצר חדש נולד כולנו נמצאים בהתרגשות".