"המפגש עם אנשי אקים שינה את תפיסת עולמי. חשבתי שהם מוגבלים ושום דבר מעבר לזה. שיש להם בעיות ברמה הוורבלית, או התנועתית, אבל כשהם הגיעו, הבנתי שמדובר באנשים עצמאיים, מתפקדים, עובדים, נהנים מהחיים". את הדברים האלה מספר בהתרגשות טל שנקר, אומר טל שנקר, תלמיד י"ב במגמת מחוננים בגימנסיה הריאלית בראשון לציון, שביחד עם חבריו לכיתה נטל חלק בסדנה משותפת עם חברי מועדון אקים בעיר.
מי שאחראית ליוזמה היא נאוה תמם, מורה לכימיה בגימנסיה ומדריכת מורים לכימיה. תמם מאמינה כי "אי אפשר רק ללמד בלי לחנך לערכים, להתנהגות, לכבוד האדם והבנת האחר והשונה", ומיישמת את התפיסה כבר קרוב לעשר שנים, דווקא במסגרת לימודי הכימיה.
"הפידבק מהתלמידים היה נפלא"
"המחשבה שאפשר להוציא את שיעורי הכימיה מהמעבדה לקהילות ואוכלוסיות שונות עלתה אצלי לפני כעשר שנים. זה קרה בעקבות ישיבת מורים, בה נטען כי לימוד לערכים אפשרי רק במסגרת לימודים הומניים ולא ריאליים", היא מספרת. "הקביעה הזו מאד הרגיזה אותי והחלטתי שאני עושה מעשה: יצרתי קשר עם בית אבות מסוים והצעתי שהתלמידים שלי יגיעו לפעילות משותפת עם הקשישים".
הניסוי הפך להצלחה. "זו הייתה חוויה מדהימה", היא מספרת, "הילדים הסבירו והכינו עם המבוגרים קרם ידיים, כתבו הקדשות על הקופסאות בהן ארזו את הקרם, אני נתתי הרצאה קצרה והמבוגרים שיתפו את התלמידים בסיפורים מילדותם. מעבר להתנסות בתהליכים כימיים, נוצרה בין התלמידים למבוגרים גם כימיה אנושית נפלאה".
סיפוק גדול לכל המשתתפים. המפגש של תלמידי המגמה עם אנשי אקי'ם
הילדים הסכימו בקלות להשתתף בפעילות אחר הצהריים?
"בפעם הראשונה היה קצת קשה לשכנע אותם, הם מעט נבהלו מהרעיון, אבל לקראת הפעילות השנייה בבית האבות הם כבר ביקשו בעצמם להשתתף באירוע. הפידבק שקיבלתי מהתלמידים היה נפלא, הם עצמם הודו שזו הייתה הזדמנות לפגוש אנשים שלא היו פוגשים בשום דרך אחרת".
במשך מספר שנים יזמה תמם וארגנה מפגשים בין תלמידי החטיבה העליונה במגמת כימיה עם ילדי בית ספר יסודי, שהיו מגיעים לגימנסיה בחנוכה ומכינים ביחד נרות. כשפעילות זו הסתיימה (כיום נמשכים המפגשים עם הקשישים במגמת יא'), הבינה תמם שהיא חייבת להמשיך את הפעילויות ולחשוף את תלמידיה לאוכלוסיות מגוונות. היא יצרה קשר עם מנהל מועדון אקים בעיר.
כשהציעה בתחילה את הרעיון, לא נרשמה התלהבות רבה בכיתה, כשחלק מהתלמידים אף נבהלו מעט. לשמחת כולם, לאחר המפגש הראשון, האווירה השתנתה לטובה.
"לא הרגשנו הבדל גדול בינם ולביננו"
"הזמנתי את משתתפי מועדון אקים להגיע אלינו למעבדה בבית הספר", מספרת תמם, "הם הכינו ביחד עם תלמידי י"ב קרם ידיים ובחנוכה יגיעו שוב כדי להכין נרות. בזכות אמצעי הבטיחות שיש לי במעבדה, אנחנו מתכוונים גם להכין לאורחים 'מופע קסמים'. זו תרומה משמעותית לא רק לאנשי אקים, אלא גם לתלמידים שלי, שלומדים כיצד לתת וכיצד לקבל את האחר.
"בעיניי זו פעילות הכרחית", היא מסבירה, "בהתחלה לוקח לתלמידים זמן לעכל, אבל ככל שחולף הזמן הם מתחילים לתקשר, צוחקים יחד. גם מהורי התלמידים אני מקבלת פידבק מצוין. מפגשים כאלה מפרקים את הסטיגמות.
התלמידים עצמם שואבים אף הם סיפוק גדול מהפעילות. עד כדי כך שהעובדה שלהשתתפות ישנה השפעה גם על הציון לבגרות, הפכה לשולית. "כל הסטיגמות התנפצו" מספר שנקר, הלומד בימים אלה לבגרות חמש יחידות בכימיה, "לא הרגשנו הבדל גדול בינם ולביננו". חברתו למגמה, יובל דותן מוסיפה: "אני חושבת ששילוב הפעילות במעבדה לכימיה עשה את ההבדל", היא אומרת, "אלמלא הפעילות המשותפת - לא הייתה נוצרת כימיה כזו בין אנשי אקים וביננו, זה לא היה קורה במפגש חברתי 'רגיל'".
לא רק התלמידים יוצאים מסופקים מהמפגש. תמם מספרת כי אנשי אקים עצמם שמחים מאוד בפעילות. "הם אמרו לי 'את לא מבינה כמה טוב עשית לנו'", היא מספרת, "אני מחכה בקוצר רוח למפגש הבא של התלמידים איתם".