את החופש האחרון שלה, בילתה עינב זליג, תלמידת כיתה י"ב בבית הספר אורט ביאליק, במחלקה האונקולוגית לילדים בבית החולים רמב"ם בחיפה. זליג עצמה אינה חולה במחלה קשה. למעשה, בימים אלה היא שוקדת על למידה לבגרויות ומבחן הפסיכומטרי, מה שאינו מונע ממנה להמשיך ולבלות את כל החופשות שלה כמתנדבת במחלקה.
עינב זליג. "חוויה מעצימה""כשאת רואה ילד חולה, שמנותק מבית הספר והחברים שלו וכמעט ולא רואה אנשים כי הוא מאושפז, את מבינה שאת יכולה לגרום לו שמחה כשאת מדברת ומשחקת אתו", היא מספרת. "בשבילי זה דבר קטן, אבל עבורם זה שינוי אוירה. את רואה את האושר, את השמחה ומבינה כמה זה דבר גדול עבורם, שאת מבלה איתם שעה-שעתיים. וגם שבכך שאת נותנת אנרגיות חיוביות את עוזרת לטיפול".
זה לא מדכא, לפגוש ילדים חולים מאוד?
"לקחתי בחשבון שאני יכולה לפגוש ילדים במצב חמור, אבל גם כשזה קשה, את לוקחת דברים בפרופורציות, מבינה כמה החיים גדולים יותר מכל דבר אחר. למזלי, לא יצא לי לחוות שם ילדים שמצבם התדרדר, רק את אלה שהבריאו וזה עשה לי טוב. אפילו שמרתי על קשר עם אחת הבנות שפגשתי. הרעיון שהילדים שאת פוגשת עשויים להבריא ואת יכולה לעזור לזה לקרות, זה מתגמד למול הכבדות".
"בוכה איתם כשקשה"
עינב לא התמודדה לבדה עם הקושי. אמה, אחות במחלקה פנימית בבית החולים, וממנחי תכנית מחויבות אישית, הייתה שם לצדה. "המנחים שמרו עלינו שלא ניקשר יותר מדי. נכון שאת בוכה איתם כשקשה להם, ואולי זה יישמע מוזר, אבל אותי זה חיזק. זה הפך אותי לאדם רגיש יותר ונתן לי פרופורציות לחיים. כי כשאת רואה ילד בן 10 שכל השאיפה שלו היא להבריא ולחזור לחיות חיים רגילים, בזמן שאת שואפת לכל מיני דברים שטחיים, זה מכניס לפרופורציות".
תכנית מחויבות אישית נחשבת לאחת מתכניות הדגל של משרד החינוך ומתבססת על למידה התנסותית בבית הספר ומחוצה לו, באמצעות פעילות התנדבותית קהילתית, במוסדות ובארגונים שונים. המטרה: להכין ולעודד את תלמידי הכיתות הגבוהות להשתלבות בחברה דמוקרטית כאזרחים מעורבים, אכפתיים, פעילים ובעלי נכונות לתרום לשיפור איכות החיים בקהילה ובמדינה.
במסגרת התכנית מחויבים נערים ונערות בכיתה י' להתנדב או ליזום פעילות כלשהי למען הקהילה, במשך 60 שעות הנפרשות לאורך שנת הלימודים. ההשתתפות בתכנית הינה חובה ומהווה תנאי לקבלת תעודת בגרות.
כיצד התלמידים יודעים מהי הפעילות ההתנדבותית המתאימה להם ביותר?
עינב: "מי שלא מספיק חזק רגשית - שלא ילך למקומות בהם הוא עלול לפגוש אנשים במצבים קשים. זה לא יועיל להם ולא יועיל לו. כל אחד ואחת צריכים לחשוב למה הם מתחברים, אילו איכויות הם יכולים לתרום, וגם מה יעשה להם טוב, כי כשאתה מתנדב, זה מעצים גם אותך".
מתנדבים למען בעלי חיים | צילום: חדשות 2 תכנית המחויבות האישית עוברת שינוי
לראשונה והחל משנת הלימודים הנוכחית, יתנדבו בתכנית המחויבות האישית כ-450 אלף תלמידים ותלמידות. בני הנוער יתנדבו במסגרות שונות ומגוונות: חקלאות, ניקיון חופים, טיפול בבעלי חיים, סיוע בבתי אבות ובמעונות יום, פעילות במשטרה, במד"א, במכבי אש ועוד. הפעילות הערכית תשולב גם בתכניות הלימודים בתיכון.
במסגרת יישום הלמידה המשמעותית במערכת החינוך, החל משנת הלימודים הקרובה, הזכאות לבגרות תותנה בשלוש שנים (י'-יב') של מחויבות לקהילה ותרומה לחברה, כאשר כל תלמיד יידרש גם למחויבות אישית וקבוצתית. הצוותים החינוכיים בבית הספר ובמקום ההתנסות יכשירו את התלמיד לתפקיד ויפעילו מערך תמיכה וליווי שיאפשר לו להתמודד עם המוטל עליו ולהתפתח במקום ההתנסות.
התנסות במעורבות חברתית - לתפיסתם של בכירי מערכת החינוך בישראל - מעצימה את תחושת הערך והמסוגלות העצמית של התלמיד. המעורבות תורמת לגיבוש זהות התלמיד ומסייעת לו להיות מודע לכישוריו ולערכיו. תלמיד המסוגל לפעול באופן עצמאי ובשיתוף פעולה עם אחרים מתוך תחושת שייכות ואחריות לחברה ולמדינה.
ניתן להתנדב גם לשירותי ההצלה. מכבי אש | צילום: כבאות גליל עליון חוויה משמעותית לכל החיים
על הערך המוסף שמביאה עימה המחויבות האישית, ניתן ללמוד מדבריה של עינב: "בזכות התכנית הצלחתי להגשים את מה שתמיד רציתי לעשות: להתנדב. אני בטוחה שהרצון להתנדב ילווה אותי כל החיים. זו הייתה חוויה כל כך משמעותית שאני אהיה חייבת להמשיך לעזור ולתרום גם בהמשך".