כבר עשר שנים שמאחורי הקלעים מתפתח שינוי דרמטי בתחום לימודי החינוך: דיונים ותכניות שמטרתם להעביר את המכללות לחינוך "בית ברל" ו"סמינר הקיבוצים" מאחריות משרד החינוך לאחריות הוועדה לתכנון ותקצוב (הות"ת). כעת הבשיל המהלך, שהסיבות לו הן רצון לחזק את מעמד המורים, לשפר את הכשרת ההוראה ולהשוות את מעמד המכללות האקדמיות לחינוך ליתר המוסדות האקדמאיים הפועלים בישראל, באמצעות הענקת חופש אקדמי מלא, שיכלול גם את ענייניהם המנהליים והתקציביים.
מדובר בבשורה: העברת המכללות לחינוך, "בית ברל" ו"סמינר הקיבוצים" לאחריות הות"ת היא סנונית ראשונה, המסמלת שינוי משמעותי שיושלם בשנים הקרובות. במסגרת השינוי המיוחל, יבוצע מהלך של העברת כלל מערכת הכשרת המורים האקדמי.
יום חג למערכת החינוך ול"למידה משמעותית"
לאחרונה, נערך במשרד החינוך בירושלים טקס חגיגי. בטקס נחתם הסכם המעבר והתקיים במעמד מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן, סגנית יו"ר המל"ג פרופ' חגית מסר-ירון, מנכ"ל מל"ג ות"ת גדי פרנק, יו"ר רמ"א פרופ' לאה קסן, נשיאת המכללה האקדמית "בית ברל", פרופ' תמר אריאב, מנכ"לית מכללת סמינר הקיבוצים צאלה יפה ויו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע.
כהן, מנכ"לית משרד החינוך בירכה על המהלך: "היום הוא יום חג למערכת החינוך ולהשכלה הגבוהה יחד. אנחנו מניחים אבן נוספת בתכנית "למידה משמעותית" ומחזקים את הרצף שבין מערכת החינוך לאקדמיה. אבן זו מצטרפת לאבן שכבר הונחה עם ההחלטה אודות חיזוק תעודת הבגרות ככרטיס כניסה לאקדמיה. מדובר בהסכם אשר יביא לשיפור איכות ההוראה בישראל ויצעיד את מערכת החינוך למאה ה-21".
סגנית יו"ר המל"ג, פרופ' חגית מסר-ירון: ״המתווה שנחתם היום, בו המכללות האקדמיות לחינוך הן מוסדות להשכלה גבוהה לכל דבר ועניין משקף הבנה וקבלה של כל הצדדים. המל״ג, בישיבתה אמש, אישרה המתווה ומברכת על המהלך״ .
יום חג למערכת החינוך. כהן | צילום: משרד החינוך היתרונות: שיפור איכות הכשרת המורים בישראל
הסכם השוואת מעמד המכללות האקדמיות לחינוך למוסדות האקדמאיים האחרים נחתם בין היתר לאור המלצותיהן של מספר ועדות שהוקמו לבחינת הנושא, זאת במטרה להשוות את מעמדן של המכללות האקדמיות לחינוך למוסדות האקדמאיים האחרים, ושיפור איכות הכשרת המורים בישראל.
יתרון נוסף נעוץ בחופש אקדמי מלא: הסכם זה יאפשר למכללות האקדמיות לחינוך להתנהל, בדומה למוסדות אקדמיים אחרים – אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות, ללא מעורבות ישירה של משרד החינוך ועם חופש אקדמי, שיכלול גם את ענייניהם המנהליים והתקציביים. בנוסף, המהלך נועד לאפשר למדינה תכנון רוחבי ואחיד של מערכת ההשכלה הגבוהה ובסופו של דבר לשפר את איכות הכשרת המורים בישראל.
כמו כן, הוסכם כי בדומה למקובל במקצועות פרופסיונליים אחרים, זיקתן של המכללות האקדמיות לחינוך למשרד החינוך תישמר. הזיקה למשרד החינוך תקבל ביטוי בכל ההיבטים הנוגעים למשרד החינוך ובמיוחד בכל הקשור להתנסות המעשית, המתקיימת בבתי הספר ובגני הילדים. שיתוף ותיאום ההתנסות המעשית עם משרד החינוך נועד לחיזוק הקשר בין האקדמיה לשדה, דבר שיתרום להכשרה איכותית ורלוונטית לסטודנטים ויגביר את המעורבות וההשפעה של המוסדות האקדמיים על מערכת החינוך.