"גיליתי חיוב של 10 שקלים, אך לא קיבלתי תשובות" אין ספק שתרומה היא אמצעי נתינה מבורך, ואחד הדברים היותר טובים שאנחנו יכולים לעשות כבני אדם החיים בקהילה. ועם זאת, חשוב לזכור כי תרומה ביסודה היא בעלת מהות וולונטרית, המגיעה מרצון אמיתי לתת ולא בשיטת "מצליח". ברשת ישרוטל, מסתבר, סבורים כי תרומה היא עוד שורה הברורה מאליו בחשבון הניתן ללקוח עם עזיבתו את המלון.
אתי ממרכז הארץ נפשה עם משפחתה בשבוע שעבר במלון ישרוטל ים המלח. עם עזיבתה את המלון, היא גילתה שבחשבון חייבו אותה על 10 שקלים נוספים, אך לא ממש הבינה על מה מדובר. כשביררה עם פקידת הקבלה, התברר לה כי חייבו אותה על תרומה, מבלי לברר עמה אם היא בכלל מעוניינת לתרום, למי היא תורמת או כמה ברצונה לתרום.
"בסוף החופשה (יום חמישי 13.6) ניגשנו לקבלה כדי להתחיל בתהליך ה'צ'ק אאוט', וביקשתי לבדוק את החשבון לפני התשלום", מספרת אתי. "הפקידה הגישה לי את פירוט כל ההוצאות שהיו לי במהלך החופשה, ובין היתר, באחת השורות, גיליתי חיוב של 10 שקלים, לפני מע"מ, שלצדו נכתב 'Hachofesh Litrom'. כשפניתי לפקידת הקבלה ושאלתי אותה במה מדובר, היא אמרה לי שזו תרומה לחולי סרטן, אך כששאלתי אותה מדוע הם לא מיידעים על החיוב האוטומטי, היא אמרה לי 'גבירתי , אין שום בעיה, אני מיד מורידה לך את זה'".
אך לא זה היה הדבר שהפריע לאתי. להיפך, הבעייתיות שלה לכל אורך המקרה לא הייתה קשטורה לדבר התרומה עצמה, שכן גם כך רוב הסיכויים שהיא הייתה משלמת אם היו נותנים לה את זכות הבחירה לכך. אתי הרגישה מנוצלת לגבי הדרך בה זה נעשה. היא המשיכה את הבירור שלה בנושא, אך לטענתה, פקידת הקבלה לא נתנה לה תשובות העונות על שאלתה. "אמרתי לפקידה שאין צורך להוריד את התרומה, אבל אני חושבת שזו חוצפה לקחת כסף בלי ליידע מראש. אולם היא, במקום לענות לי על מה ששאלתי, שוב אמרה 'אני מורידה לך את זה מיידית'".
ואכן, פקידת הקבלה הגישה לאתי מיד חשבון חדש ללא החיוב המדובר, למרות שזו כלל לא דרשה לעשות כן. "אחרי שהזדעזעתי מהחוצפה אמרתי לה שתחייב אותי על התרומה אבל שזה בכלל לא העניין כאן", היא מספרת.
אגב, גם חבריה של אתי, לטענתה, חויבו על התרומה מבלי ידיעתם. "אחרי בתור עמד חברנו שגם ביצע 'צ'ק אאוט' בקבלה וניגש אל פקידה אחרת. לא הרגשתי בנח להעירלו ליד אנשים על דבר הזה וחיכיתי שיסיים את התשלום כדי לבדוק את הקבלה שלו. אחר כך התברר לי שגם הוא לא שם לב במה מדובר, וזה נראה לו כמו חיוב עבור קרטיב או רכישה כלשהי בבריכה. וכך בדיוק גם היה עם המשפחה השלישית שהגיעה אתנו למלון". אתי יצאה עם משפחתה מהמלון מבלי לקבל תשובה ברורה על הנושא, שהמשיך להטריד את מנוחתה.
10 שקלים עבור Hachofesh Litrom. הקבלה המקורית"אם מבקשים מאיתנו אנחנו ישר מזכים"
בדקנו עם רשת ישרוטל את פשר העניין. התקשרנו לסגנית מנהלת הקבלה שאמרה לנו כך: "רשת ישרוטל בוחרת מדי שנה לתרום דרך האורחים. על כל 10 שקלים שהאורחים תורמים אנחנו תורמים עוד 10 שקלים. השנה זה לבית חולים יוספטל. מדובר בתרומה לכמה מחלקות שם בבית החולים יוספטל".
אך כשרצינו לברר מדוע לא שואלים מראש את הלקוח לגבי התרומה, סגנית מנהלת הקבלה אמרה לנו כי החיוב נלקח אוטומטית בלילה, אך גם אמור להיות זיכוי אוטומטי. כאן ציינו בפניה כי בקבלה לא הופיע לנו הזיכוי, ואם לא היינו בודקים הדבר לא היה מגיע לידיעתנו. וזו הייתה תשובתה: "בעיקרון אם יש אקסטרות (הכוונה היא לחיובים נוספים מהבר, טיפולי ספא מהבריכה וכו') אנחנו בד"כ שואלים... יכול להיות שרואים על בן אדם שהוא ממהר, ואז סוגרים מהר את החשבון. אבל אם מבקשים מאתנו אז אנחנו ישר מזכים".
היות והבנו כי אין שיטה מסודרת באמצעותה כל העסק הזה עובד, ניסינו לברר איך הלקוחות בכלל יודעים על מבצע ההתרמה. כאן התברר לנו שהדרך לגלות את זה היא עצמאית: "יש פלייר שמסביר על התרומה עצמה בחדר, אם לא נתקלת בו כנראה שלא היית בחדר. יש אנשים שאנחנו שואלים אותם ויש כאלה שלא. זה לפי כל מיני פרמטרים. יש פקידים שמאמינים בזה ויש פקידים שלא מאמינים בזה...".
להלן שיחתנו:
מישרוטל נמסר בתגובה:
בהתאם לנוהלי החברה - בעת עזיבת האורחים את המלון וביצוע התשלום עבור חופשתם, נציגי הקבלה אמורים לקבל את אישור האורחים להעברת התרומה אם לאו. זאת בנוסף לכך שבכל חדרי המלון של הרשת ישנן אגרות (tent cards) המספרות על פרויקט "החופש לתרום". במידה ובמקרה דנן לא קבלו את אישור האורחים בעת עזיבתם לחיובם בתרומה בסך של 10 שקלים - אכן מדובר בטעות, שלא הייתה צריכה להתרחש; ואנו נדאג לחדד הנהלים ולתזכר שוב את כל עובדי הקבלה במלונות ישרוטל בדבר".
מבי"ח יוספטל נמסר: "תגובת רשת ישרוטל מקובלת עלינו".
* סייע בהכנת הכתבה: שמעון איפרגן