ענת מאזור המרכז ובן זוגה הקפידו לטוס רק באל על בשנים האחרונות. אל מול עיניהם עמדה כל הזמן אותה מטרה: כרטיס בונוס במסגרת שיטת הנוסע המתמיד. לאחרונה הם הצליחו סוף סוף לצבור את כמות הנקודות המספקת לקבלת כרטיס בונוס. נרגשים הם מיהרו לחייג לחברה ולהזמין להם חופשה מפנקת, אבל אז - ציפתה להם אכזבה.
"לפני שלושה חודשים בערך התקשרנו כדי להזמין טיסה לתאילנד בחודש ספטמבר", מספרת ענת, "כמו שתיארנו לעצמנו, לא נותרו מקומות פנויים לבעלי כרטיסי בונוס של הנוסע המתמיד לראש השנה, אז ניסינו שבוע לפני החג. גם אז הנציגה הסבירה לנו שלא נותרו מקומות בונוס ושאם אנחנו רוצים לממש את הכרטיסים נצטרך להזמין טיסה כחצי שנה מראש. אז לפני חודש בערך ניסינו שוב את מזלנו – הפעם החלטנו להזמין טיסה לפסח הבא, זאת אומרת תשעה חודשים מראש. אבל גם הפעם התאכזבנו לגלות שלא נוכל להזמין כרטיסים עם הנקודות. חבל שנותנים ללקוחות תחושה שזה משהו שכדאי להתאמץ בשבילו – שמדובר בכרטיס טיסה בחינם לכל דבר, בפועל כמעט בלתי אפשרי למצוא מקומות לבעלי כרטיס בונוס. בסופו של דבר מצאנו דיל משתלם של חברת תעופה אחרת".
שיטת צבירת הנקודות מוכרת מאד בעולם, אבל פחות מקובלת בישראל. הלקוח טס רק בחברת תעופה ספציפית, צובר נקודות בהתאם לכמות הטיסות, הסכום שהוציא, והקילומטרים האווירים אותם הוא עובר עם החברה, כשבסוף מצפה לו תמורה נאה להתמדה, כשהוא יכול לטוס על חשבון החברה לחו"ל לגמרי בחינם (טוב, אולי לא לגמרי אבל גם לשלם רק 300 דולר על מיסים, דלק וכו' לטיסה לתאילנד זאת הטבה רצינית). אבל אז מגיעה השאלה הגדולה: מתי בכלל תוכלו להשתמש בכרטיס?
סיפורה של ענת אינו מקרה חד פעמי או יוצא דופן. "גם לי יש ארבעה כרטיסי בונוס שצברתי אבל אין לי מתי לטוס", מסביר ג', בעל משרד נסיעות העוסק בתחום כבר כ-40 שנים, "חברות התעופה כולן הן חברות כלכליות. וכמו שנתניהו אמר ממש בימים האחרונים – אין ארוחות חינם, כך אף חברת תעופה לא תרצה להפסיד כספים בגלל הטבה ללקוחות. לכן בתקופות השיא של הקיץ והחגים כמעט בלתי אפשרי להשיג כרטיסי בונוס ועל טיסות מסוימות לא משריינים כרטיסים כאלה בכלל".
אל על: "בשבוע של סוכות או פסח בעייתי לנצל כרטיס בונוס"
בחברות התעופה מכירים את הטענה מקרוב ומסבירים שהעומס הרב ביותר בטיסות מתנקז לארבעה עד חמישה שבועות בשנה ולכן מומלץ לבחור בתאריכים אחרים, פנויים יותר. "בשבוע של סוכות או של פסח וגם בתקופה שבין ה-5-6 באוגוסט עד ה-25 באוגוסט בהחלט בעייתי לנצל כרטיס בונוס", מסביר ליאור טנר, מנהל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, "התאריכים הללו הם הפופולריים ביותר ואנשים נוטים להזמין אליהם כרטיסים מראש. אל על, כמו כל חברת תעופה, היא חברה עסקית ולכן אין אפשרות להציע את אותה הכמות של מקומות בטיסות המבוקשות ביותר והמבוקשות פחות. מצד שני המועדון שלנו הוא אחד המועדונים הבודדים שמאפשרים מימוש נקודות גם בתקופות התיירות העמוסות, בתעריפים זהים לאלה של העונות החלשות יותר".
"עד לפני כחמש שנים או יותר, הייתה לאל על מחלקה אחת על כל טיסה ובה מכרו כרטיסים תמורת כסף או תמורת נקודות", מסביר ג', "בסופו של דבר, גם אל על, כמו חברות התעופה בעולם הבינה שלא הגיוני לאפשר כמות כרטיסי טיסה בלתי מוגבל על כל טיסה".
טיסה חינם לתאילנד? כמעט בלתי אפשרי | צילום: ויקיפדיהכיום חברות התעופה כולן מותירות בידיהן את האפשרות לשנות את כמות המקומות השמורים ללקוחות בעלי כרטיס בונוס. את הנוסחה המדויקת לפיה מקצים את כמות המקומות הן שומרות לעצמן. אולם באופן כללי, החישוב הוא פשוט למדי: טיסה שעליה נותרו מקומות פנויים תציע יותר כרטיסי בונוס. הענקת טיסות בונוס בתאריכים המבוקשים ביותר, לא תשתלם. גם סוכני הנסיעות לא יקבלו בונוס על טיסת הבונוס שלכם ולכן, מלבד רצון טוב, לא יהיה להם אינטרס לעבוד שעות נוספות כדי למצוא לכם את הטיסה המיוחלת.
אז איך בכל זאת כדאי לנצל את כרטיס הבונוס? להחליט מראש ולהיות גמישים
"כדי ליהנות בכל זאת מכרטיסי הבונוס יש שני טיפים שחשוב לזכור: להחליט כמה שיותר זמן מראש על תאריך ולהיות גמישים לגביו. אם תחליטו לטוס רק בתאריך אחד ספציפי, כנראה שלא תוכלו לממש את הכרטיס כלל. ברגע ששריינת תאריך מראש, שכבר 'תפסת עמדה' אפשר להתחיל לנסות 'לשפר עמדות', זאת אומרת לנסות להחליף את התאריך ליום אחר שיהיה נוח יותר", אומר ג'. ואם בכל זאת בחרתם לנסות את מזלכם בעונות העמוסות, טנר מאל על מסביר כי מומלץ לבחור בטיסות של אמצע השבוע. "הימים חזקים של תנועה עסקית הם ראשון וחמישי", מסביר טנר מאל על, "ולכן הסיכויים למצוא טיסה באמצע השבוע טובים יותר".
בעולם: שיתופי פעולה בין חברות מגדילים את מבחר טיסות הבונוס ללקוח
קלוני מתוך הסרט "תלוי באוויר". אמנות השימוש בנקודות הנוסע המתמידמועדוני הלקוחות לא מתאימים לכל אחד ומשתלמים רק אם אכן יתאפשר לכם לנצל את ההטבות שהם מציעים. "מי שטס בטיסות צ'רטר נמצא מחוץ למשחק", מסביר ג', "בנוסף, הנקודות שצוברים מטיסות תקפות לשלוש שנים ולכן מי שטס פחות מארבע וחצי טיסות הלוך חזור בשנה, צריך להוסיף את הנקודות שהוא צובר בכרטיס האשראי. אחרת הוא לא יכול לקבל דבר והנקודות שצבר יילכו לאיבוד".
מלבד אל על, החברה הישראלית היחידה שרלוונטית למשחק צבירת הנקודות, ניתן להצטרף גם למועדוני הלקוחות של אחת מארבע ההתאגדויות העולמיות של חברות התעופה: Miles & More (לופטהנזה, אוסטריין, לוט), Sky Team (אייר פראנס, דלתא, KLM, דלתא), OneWorld (בריטייש איירוויס, איבריה, רויאל ג'ורדיניאן) ו-Star Alliance (אייר קנדה, קונטיננטל, יונייטד ארליינס, טורקיש אירליינס).
בעוד שאל על בודדה במערכה, יתרונן של אותן חברות הן שיתופי הפעולה ביניהן המאפשרים ללקוח לצבור נקודות על-ידי טיסה בחברות שונות וכך גם לממש אותן באחת מאותן חברות. עם זאת, מידת הכדאיות משתנה בהתאם ליעדים אליהם אתם מרבים לטוס. "מי שמרבה לטוס ליעדים ספציפיים בחו"ל יעדיף לעיתים את החברות הזרות", ג' מסביר, "היתרון של אל על היא כמות הטיסות הרבה שיש לה לכל היעדים ולכן מי שאין לו יעדי טיסה קבועים ונוסע בכל פעם ליעד שונה, ייהנה יותר ממועדון הלקוחות של אל על".