זו אחת התופעות הנפוצות בעת מעבר לדירה חדשה או סתם ריענון מוצרים: אנחנו קונים מכשיר חשמלי חדש – ועל הדרך שוכחים מתעודת האחריות הנלווית לו. לרוב, אנחנו כלל לא מתעמקים בזכויות שהיא מקנה לנו ובסעיפים המרכזיים להם אחראי הספק. אלא שחוסר תשומת הלב והטעויות הללו – עלולות לעלות ביוקר, ולעתים הלקויים שמתגלים לאחר מכן מחייבים בהחלפת המוצר.

אז רגע לפני שתשלפו את כרטיס האשראי ותרכשו את מכונת הכביסה, המדיח או הטלוויזיה שתמיד רציתם, הנה עשרה דברים חשובים בנושא אחריות על מכשירי חשמל ואלקטרוניקה שכדאי לכם לשנן ושימנעו מכם עוגמת נפש בעתיד.

מה הצרכן צריך לבדוק בקשר לאחריות לפני רכישת מוצר חשמלי?

  1. תקופת האחריות: החוק מחייב לתת אחריות לפחות שנה מיום שהמוצר נמסר לצרכן (ולא בהכרח מהרכישה). יש חברות שנותנות תקופת אחריות ארוכה יותר, מה שעשוי להיות משתלם יותר.
  2. זהות נותן האחריות: במקרים מסוימים ייתכן שהצרכן יעדיף לרכוש מהיבואן הרשמי או מספק שעליו הוא סומך.
  3. סוג האחריות: טרם הרכישה, רצוי לבדוק האם מדובר באחריות מלאה לאחר שנת האחריות שניתנת על פי חוק, או באחריות מוגבלת שמחריגה סוגים שונים של תקלות מה שעלול לגרור עלויות נוספות.
    כך לדוגמה, באחריות מורחבת מוגבלת בדרך כלל יציינו שאינה כוללת: חלקי פלסטיק, זכוכית, פח, גומי, צנרת, תוף, צבע, ציפוי, שברים ו/או שריטות, ועוד.   

כיצד החוק עומד לצד הצרכן בהקשר של אחריות על מוצר חשמלי?

  1. על פי חוק, על היבואן/יצרן לספק אחריות לפרק זמן של שנה לפחות על מוצרי חשמל שמחירם גבוה מ- 150 שקלים. אם נדרש להחליף חלק במכשיר, החלק המוחלף חייב להיות חדש. אם העסק אינו מצליח לתקן את המוצר בתקופת האחריות, עליו לספק מוצר חדש זהה, או מסוג ואיכות דומים ושווי ערך, או לבטל את העסקה - לפי בחירתו.
  2. על העסק להקים תחנת שירות לפחות בכל אחת מהערים הבאות או בסביבתן הקרובה: ירושלים, תל אביב-יפו, באר שבע וחיפה.
  3. העסק חייב להשלים את התיקון תוך זמן סביר המשתנה בהתאם לסוג המוצר. למשל: מקרר תוך יום אחד, כיריים לבישול תוך יומיים, מכונת כביסה, מייבש ומדיח תוך 3 ימים וכן הלאה.

 על מה חלות תקנות הגנת הצרכן הנוגעות לאחריות?

התקנות הרלוונטיות לאחריות הן תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) תשס"ו-2006.  תקנות אלו חלות על מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז חדשים, לרבות מנגנונים מכניים וחשמליים ברהיטים, ובתנאי שמחיר המוצר לצרכן גבוה מ-150 שקלים. כלומר, אם הצרכן רכש מוצר חשמלי שעולה פחות מ-150 שקלים, אין חובה לתת אחריות למוצר.

מהן חובות היצרן בנוגע לאחריות על מוצר חשמלי?

כאמור, היצרן או נותן השירות מטעמו מחויב לתקן כל ליקוי במוצר חשמלי שמחירו עולה על 150 שקלים, ללא תשלום נוסף מצד הצרכן. היצרן מחויב להחזיר את המוצר למצב שהיה לפני התקלה, או במילים אחרות: כמו חדש. לגבי מוצרים גדולים, התיקון יעשה בביתו של הצרכן. מוצרים אלה כוללים בין היתר: מקרר, מכונת כביסה, תנור, טלוויזיה מעל 20", מזגן, מייבש ומדיח.

באילו מקרים חלה על הצרכן חובת תשלום, על אף שתקופת האחריות עדיין בתוקף?

  1. תקלה שנוצרה מכוח עליון שהתרחש לאחר מסירת המוצר לצרכן. למשל: שריפה או הצפה. לכן רצוי לרכוש מבעוד מועד פוליסת ביטוח תכולת דירה המכסה על נזקים העלולים להיגרם כתוצאה משריפה, פריצה, פגעי טבע ועוד. כך, במקרה של פגיעה שנוצרה מכוח עליון, כל מכשירי החשמל שנמצאים בביתכם מכוסים ומבוטחים, ותוכלו לקבל תמורתם החזר כספי.
  2. קלקול בזדון או רשלנות מצד הצרכן, לרבות הפעלת המוצר בניגוד להוראות השימוש. למשל: אם הטלפון הסלולרי נופל ונשבר, זה נחשב לרשלנות של הצרכן.
  3. תיקון שנעשה במוצר על ידי אדם שלא הוסמך לכך מטעם היצרן. למשל: הזמנת טכנאי פרטי לתיקון המוצר ולא נותן שירות מטעם היצרן, תגרור תשלום מצד הצרכן.

שיטת המכירה בענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה פועלת באופן בו הטכנאי שמגיע להתקין את מוצרי החשמל, מוכר גם מוצרים נלווים ואחריות נוספת. אל תמהרו ובצעו בדיקה מקיפה לגבי עלויות המוצרים הנלווים ומה האחריות המוצעת כוללת.

מהו חוק הטכנאים וכיצד הוא עומד לצד הצרכן?

חוק הטכנאים הוא כינוי לסעיף 18א (ג) – (ו) בחוק הגנת הצרכן.

הסעיף קובע כי אם ישנו צורך בביקור טכנאי או נציג מטעם העסק בביתו של הצרכן, על העסק לתאם עם הצרכן מועד ושעת ביקור בחלון זמנים שלא יעלה על שעתיים. למשל 8:00 עד 10:00.

זהו שינוי משמעותי, כי עד לתיקון החוק, עסקים רבים היו מתאמים עם הצרכנים טווח שעות ארוך, כמו 8:00 עד 17:00. כך צרכנים בעצם היו מבזבזים את זמנם בהמתנה לנציג ומפסידים זמן וימי עבודה. בנוסף, החוק קובע תשלום פיצוי לצרכן ללא הוכחת נזק, אם העסק מפר את הוראות החוק. אם העסק רוצה לשנות את יום התיאום או את טווח השעות, עליו לפנות לצרכן ולהודיע לו עד השעה 20:00 בערב שלפני מועד הביקור המתוכנן.

על מי חל חוק הטכנאים?

חוק הטכנאים חל על נותן שירות מטעם העסק שאמור לבצע פעולה כלשהי בביתו של הצרכן.
חשוב לציין כי החוק לא חל על טכנאי פרטי שהוזמן לביתכם שלא במסגרת האחריות, כמו למשל אינסטלטור.

מיהו נותן שירות?

  1. נציגי שירות שמגיעים לבית הצרכן בתקופת האחריות. למשל: טכנאי לתיקון מקרר או מכונת כביסה, הנמצאים באחריות - כולל אחריות מורחבת.
  2. בהתאם לחוזה שירות התלוי בתקינות המוצר הנמצא אצל הצרכן. למשל: תקלות אינטרנט הדורשות תיקון ראוטר או תקלות הקשורות לממיר הטלוויזיה ודורשות ביקור בבית הצרכן.
  3. בעלי מקצוע המגיעים להתקין או לאסוף את המוצר שהעסק מכר, השכיר או השאיל. למשל: התקנת כיריים בבית הצרכן, או איסוף ראוטר לאחר התנתקות מחברת תקשורת.
  4. בודקי מתקני גז ביתיים בבדיקות תקופתיות
  5. מובילי מוצרים שנקנו בעסק. מטלוויזיה ועד משלוח מהסופר.
  6. בהתאם לחוזה למתן שירות מתמשך תמורת תשלום. מה שמכונה "ביטוח למוצרי חשמל". למשל: חוזה לתיקון כל מוצרי החשמל בבית.

מתי הצרכן זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק במקרה של איחור טכנאים?

הצרכן זכאי לפיצוי אם הנציג איחר בשעתיים מעבר לטווח השעות שתואמו.

למשל: אם נקבע ביקור לאיסוף ממיר מביתו של הצרכן בין השעות 8:00 ל-10:00, והנציג איחר והגיע בשעה 12:01 – לצרכן מגיע פיצוי של 300 שקלים ללא הוכחת נזק.

אם באותה הדוגמה הנציג איחר והגיע לאחר השעה 13:00, או לא הגיע בכלל – לצרכן מגיע פיצוי של 600 שקלים ללא הוכחת נזק.

מה עושים במקרה בו העסק מסרב לפצות על הפרה של חוק הטכנאים?

ראשית, אפשר לפנות לאמון הציבור, המטפל בתלונות צרכניות ללא תשלום. נציג מטעם אמון הציבור יפנה לעסק וינסה להבהיר שמגיע לצרכן פיצוי על פי חוק. בנוסף, הצרכן רשאי לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות על מנת שתתקבל החלטה משפטית בנושא. לחלופין, הצרכן רשאי להגיש תובענה ייצוגית אם הוא חושב שמדובר בדפוס פעולה קבוע של בית העסק ושיש קבוצה של צרכנים שנפגעה באופן דומה.


כיצד אמון הציבור מסייע לצרכנים במקרה של הפרת חוק הטכנאים?

אמון הציבור פונה אל בית העסק במכתב תלונה ומסביר את הוראות הדין וכיצד ההפרה באה לידי ביטוי. אם יש צורך מספקים פסקי דין רלוונטיים וכן הנחיה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן אשר פרסמה פרשנות לחוק הטכנאים. כך מבהירים לעסקים שאין טעם שהמקרה יגיע לבית משפט וניתן לסיים את המחלוקת ללא התדיינות מיותרת.

טיפים נוספים שכדאי לדעת:

  • על היבואן לצרף למכשיר החשמלי תעודת אחריות בעברית (ואם הצרכן דרש תעודה בערבית, חובה למסור לו כזו), יחד עם המוצר. אם הצרכן מעוניין לעיין בתעודה לפני הרכישה, המשווק חייב לאפשר לו לעשות זאת.
  • אם צרכן אחד רוכש מוצר הנמצא תחת אחריות מצרכן אחר, האחריות מועברת אליו ולא מתבטלת. למשל: צרכן רכש טלוויזיה 40' מצרכנית אחרת. אם הטלוויזיה הותקנה בביתה לפני 4 חודשים, אז נותרה לו אחריות לתקופה של 8 חודשים.
  • במקרה בו לא ניתן לאתר את היבואן (בשל פשיטת רגל או פירוק חברה) ובמקרה ויש ברשותכם מוצר בשוי 400 שקלים ומעלה, המשווק מחליף אותו. כלומר, כל החובות שהוטלו על היבואן יוטלו על המשווק.

טיפ מנצח: לעתים הבעיה בהפעלת האחריות על המכשיר התקול נובעת מהעובדה שהצרכן אינו מסוגל להוכיח את הקניה מהספק. כדי להימנע מעוגמת נפש, בכל רכישה של מכשיר חשמלי מומלץ לשמור את הקבלה ואת תעודת האחריות בתיקייה מסודרת. המהדרין יסרקו את המסמכים וישמרו אותם בתיקייה מסודרת במחשב. כך או כך, פעולה זו תעשה לכם סדר ותבטיח טיפול ראוי ומהיר במכשיר שלכם.