תחום התקשורת והסלולר התפתח משמעותית בשנים האחרונות. כיום, שרותי תקשורת אינם בגדר מותרות, אלא מוצר בסיסי, הנדרש בכל בית, בדומה לחשמל או מים, ולכן כולנו נדרשים לבצע עסקאות תקשורת. בין אם מדובר בחברות סלולר ובין אם בספקיות תקשורת אחרות – קל לחשוב לפעמים שהעסקאות מסובכות יותר ממה שהן באמת. כדי לעזור לכם להימנע מאי הבנות או הטעיות, הנה טיפים חיוניים שכדאי להכיר לפני שתתחייבו לעסקת תקשורת חדשה.
מרבית עסקאות התקשורת כיום נעשות בטלפון. הנציגים שמעוניינים למכור פועלים ברב המקרים לפי תסריטי מכירה מובנים שמטרתם למקסם את העסקה מבחינתם. לעיתים, קצב הדיבור מהיר ועמוס בפרטים טכניים שקשה לעקוב אחריהם. הצרכן, שבדרך כלל אינו מומחה במונחי תקשורת או בתנאים הטכניים, עלול למצוא עצמו מבולבל או לא לגמרי מבין את הנאמר וכך נוצר לא פעם מצב של הטעיה צרכנית או פער בין מה שנאמר בשיחה לעסקה בפועל. למשל, מצבים בהם החיוב שמופיע בחשבונית שונה מזה שסוכם בשיחה, הובטח שידרוג חבילה במחיר זול יותר וממשיכים לשלם את אותו מחיר או מחיר יקר יותר, שהחבילה שמתקבלת לא כוללת את כל הערוצים שהובטחו, הובטח מוצר במתנה או התקנה חינם ובדיעבד התברר שהם בתשלום, הובטח מחיר קבוע ופתאום הוא השתנה וכד'. מסיבה זו חשוב להיות מוכנים מראש – לדעת למה כדאי לשים לב, מה לברר, מה לשאול ומה לדרוש לפני ובמהלך ביצוע עיסקה טלפונית:
- בררו היטב מה כוללת העסקה – אחד השלבים החשובים ביותר הוא לדעת בדיוק מה אתם מקבלים ועל מה אתם משלמים. לדוגמה:·
המסלול – מה הוא כולל (למשל אלו ערוצים, נפח החבילה, דקות שיחה, שיחות חו"ל ) ומחירו, מסלולים אפשריים נוספים, מה הם כוללים ומחירם, אם מדובר ב"שדרוג" או עדכון חבילה, בררו תחילה מה יש לכם ובמה שונה העסקה החדשה המוצעת לכם.
ציוד קצה - למשל ממיר, בררו האם מכשיר הוא למכירה/השכרה.
עלויות – בררו האם כל אחד ממרכיבי המחיר הם חודשיים או שמדובר בהוצאה חד פעמית, למשל על התקנה.
מבצעים - בררו האם המבצע או ההטבות מוגבלים בזמן או שמדובר במחיר קבוע, למשך כמה זמן המבצע ומה קורה בסיומו. באופן כללי, חשוב לוודא שאין "אותיות קטנות" שלא הוזכרו. - אל תחששו לשאול שאלות – מרגישים שאתם לא מבינים משהו? שאלו שוב ושוב עד שתקבלו תשובה מספקת, ובקשו הסברים על התנאים הטכניים או החוזיים. הנציגים מחויבים לספק לכם תשובות ברורות ומדויקות.
- זמן להתייעצות – שאלתם, קיבלתם תשובה ואתם עדיין לא בטוחים? בקשו זמן להתייעץ ולבחון את ההצעה בצורה שקטה ונינוחה יותר עם בני משפחה או חברים.
- בדקו את תנאי העסקה לעומק – חשוב לברר גם לגבי החברה שמציעה את העסקה, ולבדוק ביקורות ברשת או לשמוע מה יש לאנשים סביבכם לומר. השוו מחירים ותנאים בין חברות שונות כדי לוודא שאתם מקבלים את העסקה המשתלמת ביותר.
- כתבו, כדי שלא תשכחו - במהלך השיחה, מומלץ לבצע רישום של התנאים שנמסרו בה. כמו כן, כנראה שהשיחה שלכם מוקלטת על ידי החברה (קיימת חובה להקליט במכירות טלפוניות, בירור חשבון ועוד) ואם כך, על החברה לתת לכם אפשרות להאזין לשיחה, אם תבקשו. בנוסף, אם יש באפשרותכם להקליט את השיחה מצדכם – עשו זאת. כך יהיה גם לכם תיעוד מהימן של מה שסוכם.
- הכוח בידיים שלכם – על פי חוק הגנת הצרכן, בעסקת מכר מרחוק, העסק מחויב לשלוח לצרכן מסמך בכתב המפרט את עיקרי העסקה. גם ברישיונות חברות התקשורת מופיעות הוראות הנוגעות לחובה לשלוח בכתב את תנאי העסקה, אם במהלך השיחה או עם ביצוע העסקה ולקבל את אישור הצרכן בחוזר. שימו לב שאתם אכן מקבלים מסמך והוא תואם את מה שהובטח בעל פה, אם ישנם פערים או הבדלים, פנו מיד לחברה ליישר את ההדורים.
"אל תמהרו לסגור עסקה. חשוב, לפני ביצוע ההתקשרות, לבצע בדיקה יסודית ולברר לעומק את תנאי העסקה (עלות, מה היא כוללת, תנאי תשלום וכד') כדי לא להצטער לאחר מכן", מדגישה עו"ד ד"ר אורית המרמן גולן, רכזת ענף תקשורת ב"אמון הציבור". "אנשי המכירות פעמים רבות מאיצים בנו כדי לסגור עסקה אך ברב המקרים המבצע יחכה גם למחר או שיהיו מבצעים דומים בהמשך, אז קחו את הזמן ובידקו את הדברים לפני שאתם מתחייבים. בעסקאות טלפוניות, חשוב מאוד להקפיד לקבל את פירוט העסקה בכתב ולבדוק אם מה שמופיע בו תואם את מה שסוכם בשיחה".