אם יש משהו שהצרכן הישראלי שונא, שלא לומר מתעב, הוא "לצאת פראייר". בעידן הנוכחי, כשהאצבע קלה על הסמארטפון ואת רוב הרכישות אנחנו מבצעים באינטרנט, הרבה פעמים חומקות מתחת לרדאר שלנו זכויותינו כצרכנים. תשומת לב אליהן יכולה לעזור כדי שלא נצא מופסדים. לפניכם שבע עצות צרכניות מהיומיום שלנו, שימנעו מכם לצאת פראיירים ברכישות הבאות שלכם. 

  1. קניתם מוצר חשמלי חדש? מגיע לכם פינוי של המוצר הישן

    החלטתם שהגיע הזמן להחליף את מכונת הכביסה ורכשתם חדשה מהניילונים. האם ידעתם שהעסק ממנו רכשתם את המכונה מחויב על פי החוק לטיפול בפסולת אלקטרונית, לפנות עבורכם את מכונת הכביסה הישנה? כל זאת ללא עלות נוספת (למעט במקרים ספציפיים) ובתנאי שהמוצר הישן הוא בכמות ובמשקל של המוצר החדש. לפני הקבלה, הקפידו להכין את המוצר החדש לפינוי ונתקו אותו מחשמל, מים או גז. החוק תקף גם לגבי מוצרים חשמליים קטנים, כמו למשל קומקום.
     
  2.  הטכנאי איחר בשעתיים? מגיע לכם פיצוי

    זוהי סיטואציה לא נעימה שרובנו יכולים בקלות להזדהות איתה. מדיח הכלים התקלקל ונאלצתם להזמין טכנאי במסגרת האחריות או הביטוח. להפתעתכם, הטכנאי איחר ביותר משעתיים ואתם בזבזתם את זמנכם לשווא בהמתנה ארוכה. לא עוד. דעו כי חוק הטכנאים עומד לצדכם. על פי החוק, על העסק לתאם חלון זמן שלא יעלה על שעתיים ובמקרה של איחור מהמועד שנקבע, אתם זכאים לפיצוי. למשל, אם קבעתם עם טכנאי בין השעות 10:00-12:00, יותר לו להגיע עד השעה 14:00. אם הטכנאי הגיע לאחר השעה 14:00, מגיע לכם פיצוי מהעסק על סך 300 ₪. אם חלפו שלוש שעות או שהטכנאי לא הגיע כלל, מגיע לכם פיצוי על סך 600 ₪. כל זאת, ללא הוכחת נזק מצדכם.

  3. נמאס לכם משיחות שיווק טורדניות? יש פתרון

    מכירים את השיחות השיווקיות המטרידות באמצע יום עבודה או בזמן חופשה שמנסות למכור לכם חבילת תקשורת במחיר מופקע? ובכן אנחנו כאן כדי לסייע לכם לשים לזה סוף. לפני כשנה וחצי, הקימה הרשות להגנת הצרכן מאגר ייעודי בשם "אל תתקשר אלי". מאגר זה מרכז בתוכו פרטי קשר של צרכנים (בהסכמה) שלא מעוניינים לקבל שיחות שיווקיות בטלפון. פתרון מעולה לבעיה מתמשכת ומציקה.

  4. אחריות על מוצר חשמלי קטן – יש דבר כזה

    הטוסטר התקלקל ומצריך תיקון, אך אתם חוששים מעלות תיקון גבוהה? דעו שאחריות חלה גם על מוצרי חשמל שאינם גדולים ויקרים. אם מחיר המכשיר החשמלי שברשותכם עולה על 150 ₪, חלה עליו לפי חוק חובת אחריות מלאה של מינימום שנה. אז בפעם הבאה שאתם רוכשים מכשיר חשמלי קטן, בדקו את נושא האחריות מול המוכר.
  5.  סגרתם עסקה בטלפון? בקשו את הסכם ההתקשרות

    החלטתם שהגיע הזמן להחליף את חברת הסלולר, האינטרנט או הטלוויזיה, ביצעתם עסקה בטלפון ונתתם את כל הפרטים הרלוונטים. אך מה בנוגע להסכם ההתקשרות? צרכנים רבים מפספסים את הפרט החשוב הזה. לאחר סגירת העסקה, בקשו את חוזה ההתקשרות ודאו כי מה שכתוב בו אכן תואם לפרטים שנמסרו לכם בשיחה הטלפונית (עשו זאת בסמוך לשיחה ככל הניתן). אם מצאתם פערים מהותיים, אל תהססו לפנות באופן מיידי לחברה ולדרוש את מה שסיכמתם מול הנציג.
  6.  להאזין לשיחה מוקלטת - זכותכם המלאה

    לעתים קרובות, השיחה שלכם עם שירות לקוחות של עסק כזה או אחר מוקלטת. אם ברצונכם להאזין להקלטה ובהנחה שהעסק אכן שמר אותה, על פי חוק הגנת הפרטיות, יש לכם את הזכות המלאה לעשות זאת. האזנה לשיחות מוקלטות תוכל לסייע לכם במקרה של מחלוקת ביניכם לבין העסק.

  7. לבטל עסקה מבלי לספק שום הסבר

    קניתם מוצר כלשהו באונליין או בחנות פיזית והתחרטתם? ברוב המקרים אתם יכולים לבטל את העסקה בלי לספק לבית העסק שום הסבר מצדכם. תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מאפשרות לכם לבטל עסקה שנעשתה בחנות, במקרים רבים תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה ובתנאי שלא נעשה במוצר שום שימוש. בעת ביטול העסקה, העסק רשאי לדרוש מכם דמי ביטול בגובה 5% מערך העסקה, או 100 ₪, הנמוך מביניהם. לתנאי של 14 יום יש יוצאים מן הכלל, למשל, בעסקאות הנוגעות לביגוד, הנעלה ותכשיטים, עומדים לרשותכם יומיים לביטול העסקה ובתנאי שמחיר התכשיט אינו עולה על 3,000 ₪.

עוד חשוב לדעת כי ישנם מוצרים מסוימים עליהם לא ניתן לקבל החזר כספי, למשל: מוצרי מזון, תוספי מזון, ספרים, דיסקים, הלבשה תחתונה (במכר פרונטלי).ברכישה מאתר מכר או בטלפון ניתן לבטל עסקה תוך 14 יום גם אם פתחתם את האריזה והוצאתם את המוצר. 

"כדי לא 'לצאת פראיירים', חשוב להכיר את הזכויות הצרכניות שמגיעות לנו, חשוב לעמוד על שלנו כשמגיע, וגם לא לפחד להתלונן כשצריך", מוסיפה עו"ד ד"ר אורית המרמן גולן, מארגון "אמון הציבור". "חוק הגנת הצרכן, כשמו כן הוא, נועד להגן עלינו כצרכנים. אל תהססו לפנות ולהתייעץ עם גורמי מקצוע אם אתם מרגישים שהיתה הפרה של החוק או שפגעו לכם בזכות צרכנית."