בנייה בגישה של עירוב שימושים היא כבר מזמן לא רק נושא בסילבוס של תואר ראשון באדריכלות. אם לאחרונה התחלתם להתעניין בדירה למגורים, או שאתם מחזיקים מעצמכם משקיעי נדל"ן, ודאי שמעתם שמדובר בגישת תכנון עירונית שדוגלת בעירוב שימושי קרקע כגון מגורים, מסחר וחינוך - הכול מתחת לבית.
כמובן שכולם רוצים ליהנות מהיתרונות של עירוב שימושי קרקע. זה אומר למשל, שהגן או בית הספר של הילדים נמצאים באותה שכונה ובמרחק הליכה, או שצריך רק לעבור את הכביש במעבר חצייה מסודר כדי להגיע לקופת החולים. ביומיום, המשמעות של עירוב שימושים היא נגישות גבוהה למבני מסחר, למוסדות ציבור (כולל לדואר!), לחנויות, למתחמי בילוי, פנאי ואפילו לתיירות.
הבעיה היא שמה שנשמע נהדר בתיאוריה לא תמיד עובד במציאות, וכאן בדיוק נכנסת לתמונה תנופת הפיתוח המרעננת של ראשון לציון – העיר שמראה לכל המדינה איך עושים את זה נכון.
"סביבת עבודה ומגורים איכותיים יותר, עם ביטחון אישי ברמה גבוהה יותר"
ראשון לציון לקחה על עצמה אתגר לאומי ממדרגה ראשונה. עם מתחם ה-1000 שנבנה בימים אלו במערב העיר ובזכות חיבור נגיש למתחמי ראשון איילון, לפארק עסקים אגמים ולצריפין, היא מציעה עכשיו מרקם חיים תוסס שיש מאחוריו מחשבה ותכנון.
"מדובר בקונספט המאפשר בנייה רוויה תוך שמירה על מגוון שימושים באותו תא שטח, כאשר האינטראקציה בין השימושים השונים יוצרת עירוניות נכונה יותר, אינטנסיבית ופעילה 24/7", מסביר לנו האדריכל משה צור (צור אדריכלים). לדבריו, "יתרונות עירוב השימושים מתבטאים גם ביעילות של ניצול משאב הקרקע, שהינו משאב במחסור".
"בראייה עירונית ולאומית ולטווח הארוך, המשמעות היא גם עצירת פירבור, צמצום שימוש בתחבורה, תחושת ביטחון ויצירת מרקם חיים תוסס, חי ופעיל לאורך כל שעות היום והלילה. במילים אחרות, זו סביבת עבודה ומגורים איכותיים יותר, עם ביטחון אישי ברמה גבוהה יותר", הוא אומר.
עירוב שימושים – כך זה נראה בשטח
אז יצאנו לשטח כדי לראות איך מיישמים נכון את הגישה של עירוב שימושים, וגילינו שבראשון לציון חושבים אחרת. קודם כול, זה ניכר בשפת הרחוב של מתחם ה-1000: סגנון חיים עירוני, שוקק ומרתק, עם נגישות גבוהה ופורצת דרך עם מגוון אנשים, עסקים ושימושים.
כך למשל, מתחם ה-1000 מציב סטנדרטים חדשים בתכנון המרחב הציבורי ובפתרונות תחבורה יעילה באמצעות נגישות תחבורתית מושלמת ועורקי תחבורה מרושתים. החל מטרמינל הרכבת המרכזי, חיבור לקווי הרכבת הקלה, מערכות הסעה פנימיות חדשניות והתניידות קלה במרחבי העיר החדשה, הן בשבילי אופניים והן ברגל.
בנוסף, המתחם מאפשר לתושבים, לעובדים ולמבקרים מרחב עירוני מגוון ונעים, שמעודד הליכה, מפגש ואורח חיים בריא וקהילתי שפשוט אין בערים אחרות בישראל: "בכל מתחם ה-1000 יש תמהיל שימושים מבטיח בעל פוטנציאל גדול, הכולל שטחי תעסוקה נרחבים, מגורים ומבני ציבור", מפרט צור.
"בחלק מהפרויקטים שבהם אנו מעורבים במתחם ה-1000 אנו פועלים בתיאום עם העירייה ומשלבים מספר שימושים, כמו מסחר להבטחת רחובות שוקקים, תעסוקה, מגורים להשכרה, מלונאות בשילוב מגורים להשכרה ועוד. בין היתר, עירובי שימושים כאלה בפרויקטים ספציפיים ובמתחם כולו יבטיחו מענה לצורכי גידול האוכלוסייה, תוך יצירת מרקם עירוני חי ופעיל".
העתיד כבר כאן וכולנו צריכים לדעת איך להשתלב בו
מצד אחד, "מדינת ישראל צפויה להפוך בעתיד לצפופה יותר ויותר, לכן גם ערים שהיום אינן אינטנסיביות יהפכו בעתיד לכאלו", כמו שמסביר האדריכל המנוסה. מצד שני, יש פתרון: "המפתח להתמודדות עם גידול האוכלוסייה הוא ציפוף עירוני, ואחד הכלים להבטיח מרחב איכותי נעים ובר קיימא הוא עירוב השימושים".
בשורה התחתונה, מה שקורה ממש עכשיו בראשון לציון הוא הצצה לאופן שבו צריך ליישם גישה אדריכלית של עירוב שימושים. שפת הרחוב של מתחם ה-1000 ובעיקר המחשבה מאחורי שילוב מתחמי מגורים, מסחר, פנאי ותעסוקה מעידים על כך שראשון לציון הופכת למטרופולין החדש של ישראל, אך בעיקר בונה נכון את העתיד של כולנו.