שוק כלי הרכב הדו-גלגליים בישראל, אופנועים וקטנועים, הולך וגדל מדי שנה, הן מבחינת המספרים והן מבחינת המגוון, ומשקף שני תהליכים משמעותיים ומקבילים שמשפיעים אחד על השני: האחד - הלקוחות מזהים את האופנוע ככלי רב-שימושי ומפנימים יותר ויותר את האופציות והתועלות המגוונות שהם יכולים לקבל ממנו – במיוחד בסביבה עירונית פקוקה עם מצוקת חניה; והשני - היצרניות והיבואניות שמספקות סט מגוון מאוד של דגמים עם דגש על "גם וגם" - גם בטיחות, גם אבזור וגם חווית נסיעה.
בלי להתפלפל יותר מדי אפשר לסכם זאת כך: יעילות, מיידיות וחסכוניות. ומה עם סוגיית הבטיחות שלבטח מטרידה את רוב מי ששוקל לעשות את הצעד אל עבר הקטנוע? כפי שכבר נראה, הדגש של היצרניות על האבזור, גם מבחינת הבטיחות וגם מבחינת חווית הנסיעה, כבר חולל סוג של מיני-מהפכה גם בתחום הזה ויכול להרגיע קצת את החוששים. על כל פנים, כשבוחרים דגם ראשון, חשוב לבחור במותג ששם את בטיחות הנהיגה במרכז.
כמה עולה להחזיק קטנוע?
לפני שנרד לשטח ולדגמים עצמם, שווה להתמקד לרגע בהוצאות השוטפות שכרוכות באחזקתם. מעבר למחיר של הכלי עצמו, שהוא כמובן זול משמעותית מכל רכב ממוצע, אפשר לראות שגם בטווח הארוך, סך ההוצאות השוטפות נמוך בהרבה ביחס לתחזוקה בסיסית של כל רכב.
דלק. ככל שהכלי קטן יותר עם נפח מנוע קטן יותר כך צריכת הדלק שלו תהיה נמוכה יותר. קשה עד בלתי אפשרי לתת מספרים מדויקים בהקשר הזה, כיוון שלכל כלי יש את השילוב הספציפי שלו מבחינת מנוע וביצועים, אבל בסך הכול מדובר בחיסכון משמעותי מאוד לטווח ארוך.
כל הדרכים מובילות לסאן יאנג
סאן יאנג הוא מותג הקטנועים המוביל והנמכר בישראל זה יותר מ-23 שנה. דגמי המותג מיובאים על ידי מטרו מוטור החל משנת 1985 וכוללים מגוון רחב של קטנועים לכל צורך במחיר הוגן עם תמורה גבוהה, באיכות גבוהה ועם אמינות. סאן יאנג שמה דגש מרכזי על רמת הבטיחות של הרוכב, ולכן הקטנועים של המותג הם הבחירה האולטימטיבית עבור הרוכב המתחיל, ומומלצים במיוחד בתור "דגם ראשון".

איזה אופנוע או קטנוע לבחור?
לכל מי שרגיל לנסוע ברכב ממוזג וסגור, הכלים הדו גלגליים שגודשים את הכביש מכל הכיוונים יכולים להיראות פחות או יותר אותו הדבר, אבל כשנכנסים לפרטים ומתחילים לבדוק את הכלי מקרוב, מגלים עולם שלם ומגוון עם עשרות ומאות דגמים שמיועדים לצרכים שונים, למטרות שונות ולחוויות נסיעה שונות. חשוב קודם כל להגדיר את צרכי הנסיעה, את המטרות של השימוש בכלי ואת סדרי העדיפויות ביחס לביצועים, לנראות ולמחיר.
במידה והשימוש העיקרי שלכם הולך לכיוון של נסיעות יומיומיות, עירוניות וקצרות יחסית, מומלץ להתמקד בקטנוע בעל נפח מנוע קטן (125-250 סמ"ק), חסכוני בדלק וקל לתמרון. קטנועי 125 סמ”ק הם הנפוצים ביותר בישראל, במיוחד לרוכבים חדשים, חסכוניים במיוחד בדלק ודורשים רישיון A2 בסיסי. קטנועים מעל 125 סמ"ק ועד 47 כוחות סוס כבר דורשים רישיון A1, ומתאימים לרוכבים עם קצת יותר ניסיון.
אגב, חשוב לדעת, שלמי שכבר מחזיק ברישיון נהיגה לרכב במשך יותר משלוש שנים, ומעוניין להוציא רישיון נהיגה בסיסי לדרגה A2, יש פטור ממבחן התיאוריה. בכל מקרה, דרישות החובה הן לבדיקת ראייה ומבחן שליטה (טסט) בתוך מגרש סגור.
רוכבים בעיקר בעיר?
הקטנועים העירוניים של העשור הנוכחי כבר מותחים את גבולות הגזרה וברובם גם מתאימים לנסיעות ארוכות יותר. ועדיין, כמו בשוק רכבי המיני, הדגש שלכם צריך להיות על קומפקטיות וחסכוניות. דוג' קלאסית לקטנוע עירוני אמין, אלגנטי ויעיל הוא ה-JET 14 EVO (125 סמ"ק) של סאן יאנג, המותג הטייוואני הוותיק והפופולרי, עם עיצוב ספורטיבי, מושב מדורג, מנוע מקורר ונוזל עם 12.6 כוחות סוס, מסך LCD צבעוני, מערכת ABS ובלמי דיסק מלפנים ומאחור ותא מטען מרווח. ובמשפט אחד - כלי רכב חסכוני ונוח לשימוש יומיומי.
ואי אפשר שלא לדבר גם על עיצוב, והדגמים החדישים בהחלט מתמסרים לטרנד הוויזואליזציה של הכלי. למשל, ADX 125 של סאן יאנג (125 סמ"ק) הוא קטנוע נאה במיוחד שנועד למשוך תשומת לב. העיצוב יוצא הדופן מלא קווים חדים וזוויות, משטחים שונים, אגזוז גבוה ומגן רוח גדול בחזית. כל אלו לא באים על חשבון ממדים נוחים, כידון רחב ומיכל דלק ענק. לאוהבי החיים הטובים והנוחים.

רוכבים הרבה גם מחוץ לעיר?
במידה ויש לכם לא מעט נסיעות בין עירוניות, עדיף לחפש כלי עם מנוע חזק יותר כדי לקבל יציבות וכוח בנסיעות מהירות בכבישים מהירים. ישנם לא מעט דגמי "מנהלים" שנועדו לרבע את המעגל ולשמש כלי אפקטיבי בעיר ומחוץ לעיר. הדוג' הטובה ביותר היא אחד הדגמים הנמכרים ביותר בארץ ב-20 השנים האחרונות - ה-JOYRIDE הפופולרי של סאן יאנג (125 / 200 /300 סמ"ק). הדגם האחרון, הג'וירייד 300, כבר מכוון גבוה יותר בכל הפרמטרים תוך שמירה על ממדים וביצועים שמותאמים להתניידות בתוך העיר, עם לוק יותר מחוספס, גלגלים גדולים יותר, מפתח חכם, סבל מובנה , תאורת LED מלאה שמשפרת את הראות במהלך נסיעות ליליות, ובאופן כללי, הקפדה על חווית נסיעה ידידותית ואינטואיטיבית.
למי שאוהב הכול מהכול
עם השנים אפשר לראות על הכביש עוד ועוד כלים שמנסים לרקוד על כמה חתונות או במקרה הזה לרכוב על כמה וכמה כבישים. העיקרון המנחה הוא לשמור על הקומפקטיות הנדרשת לנסיעה עירונית ובמקביל להצליח לדחוס כמה שיותר יכולות לשימושים מעט יותר פרועים. כך למשל, ה- ADX 300 של סאן יאנג, קטנוע אדוונצ'ר עם שילוב מקסימלי בין עיר לשטח. מצויד במנוע גדול וחזק, כידון גבוה, מגיני ידיים ופלסטיקה קשיחה, לצד שלדה מחוזקת ומהלך מתלים ארוך לרכיבה בשטח לא סלול לטובת נוחות ויכולת ספיגת זעזועים. באופן כללי, אם אתם מאנשי הגם וגם, שווה לבדוק את אופנועי האדוונצ'ר שנחשבים לכלי רכב שמשלבים את היכולות של אופנועי כביש ושטח, ומציעים איזון בין ביצועים בכביש ויכולות בשטח.
אז אם אתם מחפשים להיפרד מהפקקים ומחיפושי החנייה קטנועי סאן יאנג יתן לכם פתרון מושלם. נותר לכם רק לבחור דגם.