ממש בימים אלו כפר סבא מגדירה מחדש את החיים העירוניים לדור הצעיר. המאמץ השאפתני כולל מערך תכניות מגוונות, תחת מטריה ממוקדת של חזון קולקטיבי שנועד להרחיב הזדמנויות תעסוקה, אפשרויות מגורים ופוטנציאל מסחרי.
בנוסף, כפר סבא עושה את זה בסטייל: היא מאזנת בעדינות בין קדמה לטבע ושומרת על הקוד הגנטי שהפך אותה מלכתחילה לאחת הערים הירוקות והיפות בישראל. אז מה קורה בשטח ואיך תיראה כפר סבא כבר בשנים הקרובות? יצאנו לבדוק וחזרנו עם בשורות מעולות לבני העיר ומשפחות צעירות.
קריית הצעירים: "איזון בריא בין הפרטי לציבורי"
"'פרויקט הצעירים' הוא למעשה שם כולל לפרויקט של כמה תכניות ביחד, שהן תחת הסכם הגג שנבנה עם המדינה", מסבירה אדריכלית העיר כפר סבא, מיכל שרייבר-גלבנדורף. "תכנית אחת היא בצפון, שנקראת קריית הצעירים: זו תכנית שכוללת בתוכה את יער קפלן, לאורך רצועת המוביל הארצי, והיא הולכת לכלול בעיקרה תכניות דיור חדשות".
במסגרת פרויקט הצעירים, כפר סבא תשמור על הריאות הירוקות ועל יער קפלן כאתר טבע עירוני. עשרות אלפי מ"ר של שטחים ירוקים יתווספו, יסללו עשרות שבילי אופניים לאורכה ורוחבה של העיר ויוקמו חניונים תת קרקעיים שנועדו להוריד את השימוש ברכבים הפרטיים תוך שמירה על המסדרון האקולוגי ושדורג פארק יצחק ולד שיורחב וישודרג.
"בפרויקט הזה ניסינו להוציא לפועל דגם חדש של מגורים עירוניים", מוסיף עופר קורין, אדריכל התכנית, "כדי להשיג איזון בריא בין פרטי לציבורי. מצד אחד מבנים, המייצרים דפנות רחובות נעימים להליכה ומעניקים חווית מגורים פרטית ואיכותית. מצד שני יצירת מרחב ציבורי, רצף של גינות ומבני ציבור, התחום על ידי בלוק המגורים".
"מרחב ציבורי כזה קושר את שכבות התכנון השונות, כמו מסחר, תעסוקה, תרבות, קהילה ועוד, על ידי דפנות פעילות בצדדיו. בנוסף, הוא מבטיח פעילות תוססת בתחומו. כך נוצרת רשת ירוקה, עשירה וצפופה, הקושרת את מערך הבינוי לריאה הירוקה הקיימת של יער קפלן ולפארק הלינארי המתוכנן של ציר המוביל", אומר קורין.
בנוסף, פרויקט הצעירים כולל הקמת מסלולים ונתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בעיר ובטבעת הכבישים ההיקפית (בין היתר בכביש 541 המתוכנן), כמו גם הקמה של מסופי תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים בתוך העיר. כל אלו נועדו לצמצם את השימוש ברכב הפרטי בעיר ובכך גם להפחית את הזיהום הנוצר כתוצאה משימוש בהם.
"השכונה הופכת להיות שער צפון-מזרחי חדש לעיר כפר סבא מכיוון כביש 6 ותחנת הרכבת בתוואי המסילה המזרחית. השימושים המעורבים בה מבטיחים חיים עירוניים תוססים, לצד שטחים פתוחים, טבעיים ומתוכננים", מסכם האדריכל.
בין היתר, אושרו לביצוע פרויקטים של נתיבי תחבורה ציבורית בדרך השרון לכיוון רעננה, במקטע הדרומי של רחוב טשרניחובסקי מהכניסה לעיר ועד לבית החולים מאיר. בנוסף, אושרו לתכנון נתיבי תחבורה ציבורית בדרך הפועל-התעש, בדרך השרון לכיוון הוד השרון ובציר טשרניחובסקי עד לבית ברל. בשלב הבא מתכוננים כאמור גם מסלולי תחבורה ציבורית לאורך ציר בן יהודה-מנחם בגין ובכבישים העוקפים, דוגמת כביש 541.
פרויקט אחד, 3 תכניות – ואלפי יחידות דיור חדשות
פרויקטים בסדר גודל כזה משפיעים על האופי של העיר והופכים אותה למודרנית, מתקדמת וחדשנית. מבחינת התושבים, יש לזה משמעות יום יומית. לדוגמא, בזכות פרויקט הצעירים תתאפשר הקמה של 4 מסופי תחבורה ציבורית לאוטובוסים חשמליים בתוך העיר: באזור התעשייה קדמת השלום, לרבות תחנת נוסעים לשירות האזור, בפארק התעסוקה המוביל/אצטדיון, באזור התעסוקה עתיר ידע כולל תחנת נוסעים ובצפון מערב העיר. וזה לא הכל.
"הפרויקט השני הוא של פינוי-בינוי יוספטל, שם יש 960 יחידות דיור שצריכות לעבור התחדשות עירונית", מגלה שרייבר-גלבנדורף. "לצד זה, כדי שהפרויקט יקום בצורה נכונה ועם שטחי ציבור ובנייה שתואמת לעיר, תצטרף קרקע של רשות מקרקעי ישראל שבה ייבנו 950 יחידות דיור חדשות, וזה משום שרוב הדרכים ושטחי הציבור נמצאים על קרקעות המדינה".
"הפרויקט השלישי נמצא ליד אצטדיון לויטה, או יותר נכון על האצטדיון, ליד אזור התעסוקה שלנו", ממשיכה מיכל. "שם הולכים להרוס את אצטדיון לויטה, שהוא ישן ולא בנוי בסטנדרטים שמאפשרים לו לארח משחקים בינלאומיים, כדי לבנות אצטדיון חדש ומודרני עם 10 אלף מושבים ושני מגרשי כדורגל, מגרש חניה ציבורי מאוד גדול ואולמות כדורסל מאוד גדולים לאימונים. ולצד כל זה גם 550 יחידות מגורים", מספרת האדריכלית.
"אז סך הכל, בקרית הצעירים יש 3232 יחידות דיור. ביוספטל יש עוד כ-950 יחידות דיור שמתוכן כ-70% ישווקו במחיר מטרה ובפרויקט דירה בהנחה של המדינה. בהן, 35% הולכים רק לבני העיר".
"זה העתיד של ישראל"
מהדברים של אדריכלית אפשר להבין לאן צועדת כפר סבא – והעתיד בהחלט נראה ורוד (או יותר נכון ירוק): בזכות הפרויקט, יושקעו תקציבים ממשלתיים לניהול נגר עילי למניעת הצפות וכפר סבא תחל בביצוע עבודות תשתית לעיר חכמה בכל רחבי העיר בהיקף של מיליוני שקלים. פרויקט הצעירים יסייע גם בשמירה על אזורי חיץ ירוקים, כמו שימור יער קפלן כטבע עירוני מוגן, בהסדרת פתרונות ניקוז למי נגר הבאים מכיוון הישובים מצפון לעיר ובפיתוח שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) ייחודי על המוביל העירוני.
כמו כן, כפר סבא תכשיר עשרות שבילי אופניים לאורכה ורוחבה של העיר ותקים חניונים תת קרקעיים שנועדו להוריד את השימוש ברכבים הפרטיים. כך תמנף כפר סבא את רצועת המוביל הארצי לפארק עירוני ייחודי, לרבות סלילת שביל אופניים כחלק מהפרויקט הלאומי 'שביל ישראל לאופניים'.
מלבד קידום התחבורה בת-קיימא, כולל הפרויקט את רישות העיר בשבילי אופניים, בתקצוב של 25 מיליון שקלים ממשרד התחבורה. זאת לצד פיתוח עירוני של הרשת הירוקה, כחלק ממדיניות עירונית לקידום אורח חיים בריא, הליכה ורכיבה באופניים בשבילים סדורים ובטוחים.
"העובדה שהמדינה איתנו בפרויקט הזה מאפשרת לנו לקבל תקציבים לשלב ישן לצד חדש", אומרת מיכל. "לכן לצד יחידות הדיור החדשות שחשובות לעיר, זה עוזר לנו למנף את מרכז העיר, כמו למשל בעבודה על הרשת הירוקה, על הפארקים ועל מבני ציבור, כדי שלא יהיו פערים בין העיר הישנה והחדשה. אז חשוב לנו גם איזון הפערים הזה לא רק להתחבר לקוד הגנטי ולעיר, אלא גם לחדש את פנים העיר יחד עם זה".
"כל הפרויקטים האלה מתחברים לתכנון עירוני שהולך לקדם תחבורה ציבורית בעיר, אם זה באמצעות הולכי רגל, שבילי אופניים, תחבורה ציבורית לאוטובוסים וכן הלאה. אנחנו רואים בזה את העתיד של ישראל ושמים על זה דגש מאוד גבוה", מסכמת האדריכלית.