אלוהים טמון בפרטים הקטנים, וכך גם בעולם העסקים. אתה יכול שיהיה לך הכול: רעיון טוב, צוות מוצלח ואפילו תקציב התחלתי לא רע. הבעיה היא שלפעמים גם זה לא מספיק. הפרטים הקטנים והטוויסט שחסר בעסק שלך לעומת זה שיש אצל אחרים, הם אלו שיכולים לדחות את ההצלחה המיוחלת.
רוצים להצליח? אתם צריכים לדייק. גלית פורמן | צילום: איציק קנטי"דיוק עסקי הוא לדעת מה אתם לא"
אם תשאלו את גלית פורמן, בעלת חברת biz angels, אתם לא מצליחים כי מה שחסר לכם הוא "דיוק עסקי". פורמן, שייעצה לעשרות עסקים, מסבירה: "מדייקת עסקים זה סלוגן שאני המצאתי אחרי ניסיון של שנים בייעוץ עסקי. כשפתחתי את החברה אמרתי שאני לא יועצת עסקית רגילה. חשבתי איך אני מגדירה את עצמי הכי נכון והכי מדויק, ואז יצא המושג הזה, מדייקת עסקית".
"בעצם זה פרסונליזציה עסקית", מסבירה פורמן. "המון עסקים קטנים, או סטרט אפים בתחילת דרכם, יש להם חלומות ורצונות. עסק מורכב מהרעיון העסקי, מהביצוע, מהיזם, מחייו של היזם – היכולות הכלכליות, השיווקיות והוורבאליות שלו. בן אדם שרוצה להקים עסק הולך בדרך כלל עם הרעיון והביצוע שלו. יש לו היתכנות ברמה כזאת או אחרת. גיליתי שמרבית העסקים נכשלים בגלל שלא מסתכלים על כל המעגלים הרלוונטיים להצלחה של עסק. יש בן אדם שלא יודע לשווק את עצמו. הוא ביצועיסט מעולה אבל ביישן ולכן נופל בבור השיווק. דיוק עסקי הוא לדעת מה אני לא". וגם, אולי, לדעת בעיקר מה כן צריך לעשות.
אז איך מדייקים עסק? קבלו ארבעה סיפורים אמיתיים ומלאי השראה, שיכולים ללמד כיצד עושים שינוי במסלול החיים, מוצאים ייעוד ומגיעים למיקום עסקי טוב יותר.
1. מגרפיקאי למוציא לאור של ספרי תרבות
"חגי מרום היה מעצב גרפי שהתמחה בעיצוב אריזות", פורמן אומרת. "מקופסת שימורים ועד מארז לעוגה. יש בזה חשיבה, איך תושיט את היד ותיקח את זה. כל דבר כזה הוא שעות של השקעה יצירתית. הוא היה מעצב נחשב". לדבריה, כשהגיעה לסטודיו שלו ראתה שהוא אספן תרבות של אריזות משנות ה-60, 70. מקסים. "הוא שוחר תרבות, ובין היתר גם צלם. הוא מראה לי במגרה שיש לו צילומי גרפיטי של העיר תל אביב. אני מסתכלת ורואה מה הוא עושה. אמרתי לו הולכים לחולדאי. חגי ערך את זה כספר מאוד יפה וראש העיר נתן את ברכתו. נתן לזה שתי קירות בתל אביב בדרום העיר. ואז נפל האסימון. בגלל שהוא גם גרפיקאי, גם צלם וגם אספן תרבות הוא יהיה טוב בהוצאה לאור של ספרי תרבות".
הספר הראשון שמרום הוציא בעצמו (ספר הגרפיטי הוצא בהוצאה אחרת) היה על שפת הרחוב של תל אביב. "עשינו את כל התהליך העסקי שצריך לעשות. היופי פה הוא למצוא את כל מה שהוא מתעסק בו ולעשות את כל מה שהוא הכי מדויק בו. הוציא שלושה ספרים עם עוד ספרים בדרך והוא מאושר", אומרת פורמן.
בעקבות הניסיון עם הספר הזה, מרום הוציא ספרים נוספים. "קיבלתי ביטחון לשאר החלומות שלי", הוא אומר. "הספקתי להוציא עוד שלושה ספרים ופתחתי את ההוצאה שלי, מרום תרבות ישראלית, שזאת הייתה הגשמת חלום מטורפת. הוצאתי שלושה ספרים. אחד על אוסף של עטיפות מסטיקים שזכה להצלחה גדולה, אחד על משחקי קופסה ולפני חודשיים ספר על מכבי נתניה בכדורגל. יש עוד לא מעט ספרים בקנה. שם הניצוץ. זה איזשהו חלום".
וברמת הפרנסה? "לא כמו שהייתי רוצה, אבל אגשים גם את זה. הכוונה היא לעסק שיכול לפרנס בכבוד וגם נותן מקום לנשמה. אני קם כל בוקר עם כזה רעב שאני כל כך נהנה ממה שאני עושה, ויש גם את העיצוב הגרפי שהוא העבודה הרגילה. כל זה התחיל מגלית".
העיקרון: לדעת לנצל את כל הכישורים שרכשתם במהלך חייכם.
2. הרב שהפך לכותב ספרים לעילוי נשמה
"רב ממרכז הארץ הגיע אלי, לאחר ששמע שיש מישהי שמוצאת את הייעוד העסקי שלך", נזכרת פורמן. "הוא גולל בפניי סיפור חיים עם חזון ציוני מאוד גדול. עם ערכים מאוד חזקים. הוא רב של קהילה די גדולה, והוא חווה קושי כלכלי והתעסק בכל מיני מכירות בארץ ובחו"ל. מאחר שלא התפרנס טוב הוא כמעט שקל לעזוב את הארץ".
במהלך הפגישה ביניהם שוחחו וסיפר לה על תחביב כתיבה שלו ועל כך שאשתו מעצבת. "הוא חשב להיכנס לתחום של ספרים לעילוי נשמה. מדובר בתחום כלכלי חזק בארץ ובחו"ל בעיקר. בצרפת ובקנדה משלמים עליהם המון כסף. מדובר בספרים שמזכירים את המנוח ומלמדים על ר' נחמן ועל סיפור חייו, לפחות במקרה של הרב הזה כי הוא מומחה לר' נחמן. התחלנו לדבר על העסק והשיווק. תוך חודש מהרגע שיישמנו מכר עשרה ספרים, שכל ספר הוא באזור ה-10,000 שקלים. התקשר אמר לי שמהיום שהתחיל עם זה הנשמה שלו רוקדת. הוא שיווק את עצמו דרך הקהילות היהודיות. אוטוטו עולה אתר שלו. נכנסנו אליו אנשים שאמרו לו שמעוניינים בו".
העיקרון: לפעמים תחביב או עיסוק קיים יכולים למצוא תפנית חדשה.
3. מנהלת חשבונות שייסדה חברה לסידור בתים ומשרדים
"מדובר באחת הנשים הכי יעילות שפגשתי בחיים שלי", פורמן אומרת. "היא אמרה לי 'אני אשת כספים, למדתי כלכלה'. כשהגעתי אליה היא אמרה לי שהיא מחפשת עיסוק, שהיא רוצה להיות עצמאית. בפגישה איתהבאמת חשבתי שהיא צריכה להיות אבי תורת היעילות. אין בזבוז של שקל בחיים שלה, בגידול של הילדים שלה. היא אמרה לי שהיא בכלל רוצה לעשות עוגות מבצק סוכר. תוך כדי ניתוח אישיות, ניתוח יעילות אמרתי לה שאני חושבת שתבואי אלי הביתה ותגידי לי איך העסק מתנהל. סידור ממש".
"הלו? כמה מהר תוכלי להגיע? | צילום:
Figure8Photos, Istock
אחרי מספר פגישות הן חשבו ביחד על עסק של עיצוב בתים מחדש. פורמן: "יש המון בתים מבולגנים, אנשים שצריכים לעשות ריסטרט בבית. אנשים משלמים על זה המון כסף. במיוחד משרדים, ובתים שרוצים לייעל את השטח של המקום שלהם. היא נותנת היום פתרונות אחסון. צריכים להבין שהבית צריך להתאים למבנה האישיות של הבן אדם שגר בו. אם אני היפסטרי שיש לי כל מיני אוספים מיוחדים צריך מקום גם לזה. אם אני משפחה עם ילדים קטנים, הם צריכים שיארגנו להם ויעשו להם. במיוחד שאתה עובר דירה, כשאתה משנה שלב בחיים. היום היא עושה את זה משרה מלאה עם רווחים עצומים, יא כבר לקחה עובדים ונהייתה מעצמה".
העיקרון: תעוף על עצמך עם מה שהכי מאפיין אותך (ותגלה אותו).
4. מצלם אופנה ליזם של פטנט
איציק קנטי היה צלם אופנה במקצועו, שמאחוריו תצוגות יוקרתיות רבות. אלא שבין כישרון צילומי לנחת כלכלית יש פער. "הוא קרא לי במטרה לשפר את העסק ולהרים אותו", פורמן מספרת. "התחלנו לדבר באמת על העסק שלו. חשבנו על האפשרות שיעבור לסדנאות והרצאות שזאת עוד הכנסה, עשינו מעקף. ואז הוא אמר לי 'אני גם יזם. בוגר טכניון. כל חיי רציתי להיות יזם. המצאתי איזשהו פטנט בתחום הפוקוס. הוא פה במגרה'".
לדבריה, אז "התחיל תהליך של דיוק. התחלנו בהתאמה של שותפים נכונים, גיוס הון, הצבת עסק במקום שיעצים את התכונות והיכולות שלו. חיברתי אותו עם בית השקעות שאני עובדת איתם צמוד. הצעתי לו לחבור לשותפים ולא לעשות את זה לבד. יזמים טובים הם כאלה שיודעים לכבוש את הרעיון, ומהרגע הזה צריך להעביר למנהלים. הוא מצא שותפים מתחום הניהול. הרבה יזמים לא יודעים מה הם לא. ואז הם נופלים בבורות האלה. הדיוק היה לקחת את הרעיון הזה ולהתאים אותו לאיציק". כיום, לפי פורמן, הפרויקט במצב מיתקדם, לפני מכירה בסכומים שמוערכים במיליונים.
העיקרון: השתמש בחוזקות שלך ודע להאציל סמכויות.