אומרים שכל אחד מאתנו מחליף עבודה בממוצע בכל שבע שנים. במקצועות ההיי-טק הקצב אפילו מהיר יותר ומדובר על החלפת משרה כל שנתיים – שלוש. איך מצליחים להחליף עבודה כל כך מהר? במילה אחת – נטוורקינג (רישות). ושלא כמו פעם, בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, חיפוש העבודה הפך לפשוט יותר.
עושים נטוורקינג
נטוורקינג הוא אחד המושגים הראשונים, ואולי החשובים ביותר, שעליכם לזכור ולשנן כל בוקר כמחפשי עבודה ובכלל. כן, זה נכון שלימדו אתכם שחשוב להיות מוכשר, מצטיין, מנומס, פוליטיקאי ונחוש (הקיפו בעיגול את התשובות הנכונות), ולמרות זאת – עלינו לאכזב אתכם. הכי חשוב זה קשרים. ולרוע המזל, לא כולם נולדים אתם. אז אם לא נולדתם לאחד הטייקונים במשק או למשפחה מיוחסת מסוג אחר, כנראה תצטרכו להשקיע את מירב זמנכם בבניית רשת קשרים. כדי לעשות זאת, ממליץ אתר boomersnextstep להתחיל במעגלים ה"טבעיים", כמו משפחה, חברים וקרובים.
לאחר מכן, ממליץ אתר wsj.com להמשיך למעגלים רחוקים יותר של מכרים מהעבר, אותם ניתן למצוא ברשתות חברתיות ופורומים ברשת. המעגל הבא יהיה "חברים של". כלומר, תצטרכו לבדוק מי הם החברים של החברים שלכם (פרסומת לאמצעי מניעה, זוכרים? אותו רעיון).
ב- usnews.com ממליצים להכניס את עבודת הגיוס למסגרת מתוכננת שחלק מגדירים אותה בשם 'אסטרטגיה'. מילה גדולה לחוסר ברירה. הרי, אם הייתם מוצאים את משרת חלומותיכם בכוח הטלפתיה, סביר להניח שהאסטרטגיה היחידה שלכם הייתה לשבת בים עם כוס בירה. המלצות נוספות כוללות גישה חיובית, יוזמה, ניצול הזדמנויות וגם שמירה על איזון חברתי – תתנו לאחרים באותה מידה שאתם מקבלים מהם.
מעצבים קורות חיים
במציאות שעל כל משרה מתמודדים עשרות או מאות מועמדים, אחד האתגרים בתהליך חיפוש העבודה ברשת הוא יצירת בידול. כדי לעשות זאת, יש למצוא דרכים כיצד גורמים למנהל כוח האדם להעדיף אותנו על פני אחרים. ובכן, אחת השיטות היא לעצב את דף קורות החיים ברשת בצורה לא שגרתית. אתר hongkiat.com מציע לא מעט דוגמאות כאלו, החל בקורות חיים שנראים כמו קלף ישן ועד כאלו הנראים כאילו הם מודפסים על גב של חולצה.
אתר נוסף המציע רעיונות לקורות חיים מעוצבים הוא boredpanda.com. באתר תוכלו למצוא כ-15 דוגמאות לעיצובים מיוחדים כמו למשל קורות חיים שנראים כמו תוצאה בחיפוש של גוגל, כאלו המודפסים על שקית פולי קפה ואפילו מישהו שצילם את עצמו ביו טיוב מקריא את קורות החיים בצורה הבאה: הוא הדפיס תמונה של הפנים שלו ובמקום של הפה הדפיס קוד QR. את הקוד הוא קרא באמצעות האייפון שלו, והקישור הוביל לסרטון של הפה שלו מקריא את קורות החיים (מבטיחים שזה יותר ברור בסרטון). המסר ברור – תהיו מקוריים ושונים.
קדימה. ללינקדאין
עד עכשיו זו הייתה התיאוריה לגבי נטוורקינג, ועכשיו צריך לעבור לחלק המעשי. הפלטפורמה הראשונה אתה מומלץ להתחיל היא אתר לינקדאין, רשת חברתית המיועדת לקידום מקצועי של הגולש. מיליוני אנשים מכל רחבי העולם משתמשים בה, כאשר הרעיון די פשוט: נרשמים, בונים פרופיל הנראה כמו קורות חיים, ומתחילים לעשות נטוורקינג באמצעות שליחת הזמנות לגולשים אחרים באתר. אפשר לבנות פרופיל בעברית לשוק המקומי, ובאנגלית אם רוצים לפנות גם לשוק הבינלאומי.
אתר careerealism.com מציע מספר דרכים שיעזרו לכם בדרככם להצלחה בלינקדאין: הקפידו על הגהה ושגיאות כתיב בהתכתבויות, אם נפגשתם עם הגולש המוזמן תציינו זאת בהזמנה ("בהמשך לפגישה שלנו") ותוסיפו פנייה אישית בהזמנה למישהו שאתם לא מכירים , אבל רוצים להזמין אותו. בסופו של דבר, המטרה שלכם באתר היא לצור רשת חברים גדולה שתאפשר לכם למצוא עבודה בתחום העיסוק שבחרתם, ולכן חשוב להקפיד על הפרטים הקטנים בתהליך ההזמנה של מישהו לרשת שלכם.
אוטומציה של תהליכים
למרות שאת מרבית פעולות הנטוורקינג לינקדאין וברשתות אחרות כמו פייסבוק או טוויטר תוכלו לעשות לבד, קיימים מגוון כלים ברשת שיאפשרו לכם להכניס אוטומציה לתהליך ויחסכו לכם זמן. אחד הטובים שבהם הוא תוסף לדפדפן כרום של גוגל בשם Rainmaker. התוסף עושה הצלבה בין אנשי הקשר בשירות הדואר ג'ימייל לגולשים בכל אחת משלושת הרשתות החברתיות, לינקדאין, פייסבוק וטוויטר. לאחר ההתקנה מזינים את פרטי הכניסה לכל אחת מהרשתות החברתיות, ומאותו רגע כל איש קשר חדש שתוסיפו לגוגל תשלח אליו הזמנה להצטרף לרשת שלכם בכל אחד מהשירותים החברתיים.
כלי חשוב נוסף הוא תוסף בשם Smartr שפותח על ידי חברת xobni, והוא עושה מיפוי של כל מי שאי פעם הייתם אתו בקשר בדואר אלקטרוני, כולל אלו שהיו מכותבים למיילים שלכם. לאחר התקנת התוסף ומתן הרשאות מתאימות, מתחיל תהליך אוטומטי של סריקת תיבת הדואר האלקטרוני שלוקחת מספר דקות ולאחריה תוכלו להתחיל לחפש אנשים לפי שם או דומיין של החברה והתוסף יציג לכם את ההיסטוריה המשותפת שלכם. בנוסף, ניתן באמצעות התוסף לעקוב אחרי אנשים בטוויטר ולשלוח להם הצעת חברות בפייסבוק. התוסף עובד על דואר אלקטרוני של ג'ימייל ואאוטלוק, וניתן להתקין אותו במחשבים וסמארטפונים.
בין התנהגות לחיפוש עבודה
אין ספק כי תהליך חיפוש העבודה באמצעות הרשתות החברתיות הפך לפשוט יותר. כלי החיפוש, האפשרות לבניית פרופיל מקוון ודינאמי, והעובדה שלא צריך לצאת מהבית לקנות עיתון או לכתת רגליים לחברות כוח אדם באותה תכיפות כמו פעם, כל אלו מקלים על התהליך. יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון כי מנהלי כוח האדם ו-"ציידי ראשים" מקצועיים, מכירים את הרשתות החברתיות לא פחות טוב מכם, ואולי יותר טוב. עובדה זו מחייבת את מחפש העבודה לסגל תרבות התנהגות בעולם המקוון. אחד מהכללים החשובים ביותר הוא אל תשקרו. אם יהיו אי דיוקים בין הפרופיל שלכם ברשת אחת לשנייה או בין הפרופיל המקוון לזה המודפס ששולחים בפקס, אתם שרופים.
כללים נוספים חשובים: אל תגדף, אל תלכלך על אחרים בצורה גסה (אם אתם מרגישים צורך, תעשו זאת בצורת מחמאה), אל תעלה תמונות פורנוגרפיות ואל תתייג כאלו, הימנע מדעות פוליטיות קיצוניות (הימנע מדעות קיצוניות בכלל), אל תכתוב סטטוסים שבשעת ראיון לא תוכל לעמוד מאחוריהם ושקול מי החברים שלך (הם מעידים עליך). תמיד תזכרו כי למרות שמדובר בביטים ולא באטומים, העולם הווירטואלי מאד דומה לזה הפיזי, אז מה שלא הייתם עושים באחד, אל תעשו בשני.