אימוץ כלבים נמצא בשנים האחרונות בירידה משמעותית בישראל - מגמה שנראית גם במקומות נוספים בעולם. אם תקופת הקורונה הכפילה ואף שילשה את מספר האימוצים בשנה ואפשרה לבעלים להסתובב עם כלביהם בחוץ בחופשיות, לאחר היציאה מהסגרים והחזרה לעבודה ולבית הספר, כמות האימוצים הצטמצמה.

מה שמפתיע הוא שגם ביחס לשנת 2019, זמני טרום קורונה, ישנם פחות ופחות אנשים שמאמצים כלבים, לפחות על פי נתוני 2022 (אימוץ חתולים לעומת זאת, נותר יציב). למה? הסברים בהמשך.

במרכז תנו לחיות לחיות בכפר רות, אשר פתוח 7 ימים בשבוע, היו 347 אימוצי כלבים בשנת 2019. שנת 2020 עת המגפה העולמית, הקפיצה את הנתון ל-715 אימוצים שנתיים. ב-2022 מספר הכלבים שאומצו בבית המחסה ירד לשפל של 229 כלבים בלבד.

אימוץ כלבים הוא, מתברר, גם עניין עונתי. בתקופת הקיץ והחופשות ישנם פחות מאמצים ויותר נטישות של כלבים מצד בעלים הטסים לחו"ל ולא שמים את בעלי החיים בפנסיונים. מיד אחרי חגי תשרי הישראלים חוזרים לעמותות ומאמצים חבר לחיים.

מדאיג: כמעט מחצית מהכלבים מוחזרים
אימוץ של כלב, על פי יעל ארקין, מנכ"לית תנו לחיות לחיות, מציל למעשה שני כלבים. זה שמאומץ וזה שנכנס במקומו אחרי שהתפנה עבורו מקום. אך מה קורה כאשר כלב שכבר אומץ, מוחזר על ידי הבעלים לעמותה (במקרה הטוב, כשהוא לא מושלך לרחוב) והופך לכלב "בוגר מדי" לאימוץ?

מושג ההחזרות, שמוכר בעולם של עמותות בעלי החיים, מתייחס לבעלי כלבים שננטשים ע"י בעליהם עקב קשיים שונים. לדברי ארקין, רוב ההחזרות לעמותה אינן מתרחשות זמן קצר אחרי האימוץ ובעקבות קשיי הסתגלות והתחברות ראשוניים.

בעוד שב-2020 היו 8 אחוז של החזרות. ב-2021 הנתון הזה עלה ללא פחות מ-40 אחוזי החזרות בתנו לחיות לחיות. כמעט מחצית מהכלבים!

"לאחרונה מישהו החזיר לנו כלב אחרי 11 שנים שהוא היה איתו מכיוון שהוא ואשתו התגרשו ואף אחד לא רצה את הכלב", אומרת ארקין ומדגישה שלא מדובר בסיפור נדיר. "השנה החזירו לנו גם כלבה שאומצה ב-2014 מכיוון שלדברי הבעלים היא חרדתית ולא מסתדרת עם בני המשפחה. או כלב שהבעלים שלו נכנס לבית אבות סיעודי ואף אחד מהילדים שלו לא לקח אותו. מחזירים לנו כלבים גם עקב בעיות התנהגות של בעל החיים בבית ובסביבת בני המשפחה, כמו כלב שקופץ על ילדים. אלו דברים שניתן לפתור בקלות באמצעות אילוף. יש לנו מאלפים שמציעים שיעורים ואפילו מגיעים עד לבית המשפחה.

"זוג שאימץ בעמותה אחרת כלב לפני 6 שנים ביקש להחזיר אותו אלינו לאחרונה כי נולדה להם תינוקות והם חששו שהכלב לא יסתדר איתה. אלו תפיסות שגויות כי נדרשת כאן בסה"כ הסתגלות. אין דבר יותר נפלא מלגדל ילד עם בעל חיים".

אחד מהפרויקטים המרגשים של תנו לחיות לחיות, אשר מוריד את נתוני ההחזרה ל-5 אחוזים בלבד, מתקיים דווקא בכלא חרמון במסגרת של שיקום הדדי. אסירים אשר גרים עם כלבי העמותה בתאים, מאלפים אותם בעזרת הדרכה מקצועית. האסירים מקבלים מקצוע ושיטת האילוף שהכי מדמה בית, מתבררת כמוצלחת במיוחד לאחר שהכלבים מוצעים לאימוץ. פרויקטים נוספים של שיקום הדדי מתקיימים בפנימיית גן ונוף ובדיור מוגן של משען בגבעתיים, שם דיירים מתנדבים עם חתולים אותם ניתן לאמץ.

מה הביא לירידה באימוצי כלבים?
"יש משבר עולמי באימוצים. אנחנו בקשר עם עמותות בארה"ב ובקנדה שמדווחת על נתונים דומים. המצב הכלכלי הוא אחת הסיבות לכך וללא ספק נתון שמשפיע. עלות גידול כלב עומדת על כ-250 שקלים בחודש בממוצע. מגיעים אלינו אנשים למרפאות העמותה ואומרים שהם לא יכולים לממן את הטיפול בכלב, בעיקר אם יש לו צרכים רפואיים או צורך במזון רפואי מיוחד. אנחנו כמובן מציעים לעזור".

לצד הירידה בכמות האימוצים עקב בעיות כלכליות, תופעה נוספת ומנוגדת שמשפיעה על אימוץ כלבים היא תעשיית הכלבים הגזעיים הקנויים. על פי ניתוח מאגר השבבים הארצי, הכלב הכי פופולרי בישראל הוא שיצו. כלב שנמכר בסכומים של 4-5 אלף שקלים והוא חלק מתעשיית ההרבעות.

"בישראל מעדיפים כלבים קטנים כי הם נתפסים כחמודים יותר ומותאמים לדירות קטנות", מסבירה ארקין. "אני אומרת לאנשים שמגיעים לתנו לחיות לחיות שיסתכלו על הכלוב בו הכלב חי ויבינו שהדירה שלהם גדולה פי 1,000 ממנו. כלב לא צריך יותר מחדר כל עוד מוציאים אותו לטיולים. אין צורך בבית גדול לכלב גדול. 

"להרבה מהכלבים הגזעיים הקנויים, שהם למעשה דמוי גזעיים, יש גם בעיות בריאות קשות. לכלבים פחוסים כמו פקינז למשל יש בעיות בנשימה ובעיניים. הם מגיעים למרפאות שלנו אחרי שהבעלים שלהם זורקים אותם כי הם לא מעוניינים לשלם עבורם על טיפולים רפואיים יקרים".

הצד האכזרי של בתי ההרבעה
תעשיית הכלבים למכירה מסתירה פעמים רבות את הצד האכזרי של בתי ההרבעה. לעיתים מדובר במחסנים סגורים בלי חלונות בהם מגדלים נקבות בתנאים ירודים ובאמצעותן עושים כסף קל דרך מכירת הגורים שלהן. פרשת יעל שלביה והפודל טוי, שעלתה לאחרונה לכותרות, שמה זרקור לא רק על המעשה הנקודתי שייתכן שלא הייתה מאחוריו מחשבה, אלא גם על הדוגמה שאותם מפורסמים נותנים לאחרים.

"אנחנו צריכים לחשוב איזה חינוך אנחנו נותנים לילדים כאשר אנחנו קונים כלב בכסף", אומרת ארקין. הרשתות החברתיות והסלבים שאימצו את הרעיון של רכישת כלבים מפונפנים, מביאים אנשים לחקות אותם".

מה אנשים צריכים לדעת על אימוץ כלב?
"חשוב להבין מה המשמעות של לצרף כלב למשפחה. כלב לא מביאים לילדים כי הם לרוב לא יטפלו בו לבדם. הכלב הוא אחריות לכל המשפחה. מה גם שכשהילדים מתבגרים והולכים לצבא, האחריות מועברת בלעדית להורים.

"אחד מהדברים הכי בולטים בטבלאות החזרה שלנו הוא בעלי כלבים שמחזירים אותם לעמותה כי הם עוברים לדירה שכורה בה אסור להכניס בעלי חיים או עוברים לרילוקיישן. זו טרגדיה כי אפשר לקחת את הכלב איתנו לכל מקום בעולם או להתעקש על דירה בה ניתן לחיות עם הכלב. בתנו לחיות לחיות אנחנו גם לא מאפשרים לאמץ כלבים שישבו בחצר עם שרשרת וישמשו לשמירה". 

המחקרים מוכיחים: בעל חיים עושה לנו פלאים
בעוד שרוב הישראלים רוצים גור חמוד ושובב שיגדל יחד עם הילדים, מומלץ לפעמים, לדברי ארקין, לחשוב דווקא על כלבים בוגרים יותר. "גורים מתוקים עדיין עושים צרכים בבית ויכולים ללעוס נעליים ולכן מתייאשים מהם מהר. הם לא מתאימים לכל משפחה. לאנשים עסוקים שנמצאים שעות רבות בעבודה אני מציעה לקחת כלב בוגר שרגיל כבר לחיות באופן עצמאי".

כיום ישנם כ-280 כלבים הממתינים לאימוץ בתנו לחיות לחיות בלבד, רובם כלבים משוטטים שנפצעו או כלבים שעברו התעללות וזוכים לשיקום ובית חם. חלק מהכלבים נמצאים בעמותה 7-8 שנים, נתון שלא היה יכול להתקיים בכלביות בהן ממיתים כלבים ומחזיקים אותם בתנאים קשים.

מבדיקה שנערכה בשנת2017 בשיתוף human society נמצא כי בישראל ישנם 32,800 כלבים משוטטים, והמציאות ב-2023 לא שונה ככל הנראה.

"ניהול אוכלוסיות לצד חובת עיקור וסירוס הם הפתרון לילודה מוגברת", מסבירה ארקין. "בארה"ב, עמותת human society מממנת טיפולים לבעלי חיים ועוזרת לאנשים עם מצב כלכלי קשה להתמודד עם אימוץ של כלב. ההשפעה של האימוץ על המשפחה מדהימה ומביאה בסופו של דבר לפחות נטל על רשויות הרווחה במדינה.

"כל המחקרים מראים שאימוץ בעל חיים עושה לנו פלאים לבריאות הנפשית ואפילו הפיזית. לאנשים רבים זו סיבה לקום מהמיטה ולצאת מהבית. אין משהו יותר מדרבן מאשר מצב בו יש לנו מישהו לדאוג לו. ילדים שגדלים עם בעלי חיים הם אנשים טובים יותר שמבינים מהן חמלה ואחריות. בואו לתת בית חם ואוהב לבעל חיים ותעזרו גם לעצמכם".

* האימוץ במהלך שבוע האימוץ, יתאפשר אך ורק בנוכחות כל בני הבית