בימים בהם העוינות בין ישראל לאיראן נמצאת בשיאה קל לשכוח שהיו גם ימים אחרים. מסמך אמריקאי מתוך ארכיון חיל האוויר מציג תיעוד של הימים בהם טייסי קרב ישראלים ואיראניים הוזמנו לאותה ההשתלמות, יחד עם טייסים סעודים. מדובר במסמך היסטורי שמציג גם את הקמתו של מערך מטוסי ה- F-15 בחיל האוויר הישראלי, לפני 45 שנים.
על המסמך חתום קולונל קנת פלינור מחיל האוויר האמריקאי. גיבור מלחמה שישב בשבי בווייטנאם ולימים גנרל. מדובר בזימון של שלושה טייסי קרב ישראלים שבאותה שנה יצאו לארה"ב לעבור קורס הסבה למטוסי ה- F-15 שמדינת ישראל רכשה.
הזימון הוא לקורס מדריכי טיסת מכשירים, שנמשך שלושה שבועות, אותו עברו סרן יורם פלד, סגן רם קולר וסגן גיא גולן. לצד טייסים מתיאלנד, בסיור השתתפו גם עיסאם חאליד כורדי ועבדו אבו מוחמד, מחיל האוויר הסעודי. עוד לקחו בו חלק עבדוראזא איספאנדי ונסראללה גאסאמי, מחיל האוויר האיראני.
"מזכיר חיל האוויר של ארה"ב מזמין את השמות המצוינים מטה להשתתף ב-8 ביולי 1977 בטקסס", מציין קולונל פיורי במסמך הזימון. מה שמעניין הוא שבניגוד להיום דווקא איראן הייתה בקשרים מאוד טובים עם ישראל. מנגד המצב מול סעודיה היה באופן רשמי "מצב מלחמה". זה אגב לא מנע מהטייסים לקשור קשרי חברות, ואחד מהטייסים הישראלים אף קנה את רכבו של אחד מהטייסים הסעודים.
לאחר אותו קורס חזרו טייסי הקרב הישראלים לארץ, והיו ממקימי המערך שנחשב עד היום ליהלום של חיל האוויר הישראלי. הרצון לרכוש מטוסי F-15 נולד כבר בשנת 1974. בין ה-18 ל-20 בספטמבר של אותה שנה, יצאו חמישה טייסים ישראלים: אל"ם אמנון ארד (ראש המשלחת) רס"ן עומרי אפק, רס"ן צבי נתיב (מפעיל כטב"מ), סרן אהרון כץ ואסף בן-נון, שיצא כטייס ניסוי מטעם התעשייה האווירית. לארה"ב, כדי להחליט האם לרכוש את ה- F-15 או את ה- F-14. אחרי כמה טיסות הערכת יכולות הם קבעו חד משמעית לרכוש את ה- F-15.
"לדעת הצוות, ללא יוצא מן הכלל, מטוס זה עדיף על ה- F-14 למשימות שהוגדרו. יתרונותיו בתמרון ותכונות הטיסה של מטוס זה, בצרוף לתכונות מערכות הנשק שלו, יאפשרו לו להכתיב את צורת הקרב ולהשיג הכרעה", ציינו בדו"ח. אגב, בחיל האוויר מספרים שהצוות הזה הוקסם ממטוסי ה- F-15 הרבה לפני שיצאו לארה"ב ושהיו "נעולים" עליו.
אבירי הזנב הכפול
שנה לאחר מכן נחתמה עסקה לרכש מטוסי הקרב בסכום של 653 מיליון דולר כשהיעד הסופי הוא לרכוש 50 מטוסים בהשקעה של 750 מיליון דולר. סכום עתק במונחים של אז. "למרות המחיר יש הצדקה לרכוש מטוס ממשפחה זו כדי לכסות על פער מבצעי אמיתי שאין כל דרך אחרת לענות עליו", כתב בדו"ח משלו מפקד חיל האוויר, האלוף בני פלד ז"ל.
וכך, ב-1976 יוצאת "פקודת ארגון מס' 133/088". הפקודה להקמת טייסת 133 "אבירי הזנב הכפול", שתהיה לטייסת ה- F-15 הראשונה של חיל האוויר. איתן בן אליהו (שלימים היה מפקד חיל האוויר), יואל פלדשו, משה מלניק, בנימין צינקר ושאול סיימון היו חלק מעשרת הטייסים הראשונים שלמדו להטיס את ה- F-15 והקימו את הטייסת. כך למעשה נולד לו עידן של עליונות אווירית בחיל האוויר הישראלי.
עד ל-31 במאי 1977 הם כבר צוברים 500 גיחות. פחות משנה לאחר מכן הם כבר מבצעים 24 גיחות יירוט במסגרת מבצע ליטני ובאותה שנה, 1978, מטוסי ה- F-15 משתתפים לראשונה במטס יום העצמאות. השיא מגיע עם הפלת הבכורה העולמית, כשמשה מלניק הופך לטייס ה- F-15 הראשון בעולם שמפיל מטוס אויב. זה קורה ביוני 1979 כשהפיל מיג 21 סורי עם טילי שלהבת וגרבון.
לא פחות מדהים מכך, כבר בקורס ההסבה מלניק הצהיר שיהיה הראשון בעולם להפיל עם F-15, מה שהעלה לא מעט גיחוך בקרב חבריו והמדריכים האמריקאים. באותו הקרב מפיל גם יורם פלד מטוס מיג סורי, ושניים נוספים מופלים על ידי בן אליהו ופלדשו. שיא עולמי נוסף נשבר כשצינקר היה לטייס הראשון בעולם שהפיל מיג 25. זה קרה ב-1981.
ההפצצות הגיעו עד רפול
באותה שנה הם ליוו את מטוסי ה- F-16 שהפציצו את הכור הגרעיני בעיראק וסיפקו להם הגנה אווירית מפני מטוסי אויב. אגב, במערך ה- F-15 עדיין זועמים שהמשימה ניתנה למטוסי ה- F-16 ולא להם. צלניק שהיה אז מפקד הטייסת הפציץ את רפאל איתן (רפול) בבקשות להיות אלו שתוקפים. אולם בעיות טכניות במכלי הדלק מנעו את זה מהם והשאר היסטוריה. ב-1982, מלחמת לבנון הראשונה, טייסי ה- F-15 הישראלים הפילו כמעט 40 מטוסי אויב בקרבות אוויר.
אי אפשר לסיים את הסיפור מבלי להזכיר שוב את הטייסים שזומנו לקורס יחד עם האיראנים בארה"ב, פלד, גולן וקולר. גיא גולן לא זכה לראות את רוב ההישגים שעל בסיס הקמתם הוא היה חתום. ב-29 במאי 1979, גולן הוזנק ליירוט לילי וכשחזר לנחיתה נהרג בהתרסקות. זו היה מטוס ה- F-15 הראשון שאבד לחיל האוויר. גולן ז"ל חשב בחיל ל"טייס מבריק" שסיים את קורס הטיס כחניך מצטיין ותמיד שרת בטייסות קו ראשון של חיל האוויר.
ב-15 לאוגוסט 1988 רם קולר הוא כבר סא"ל ומפקד טייסת 133. קולר טס באותו היום על מטוס שעל החרטום שלו נכתב השם "טורנדו" יחד עם עם רס"ן אהוד פאלק שטס על ה"ערפד". השניים תרגלו קרב אוויר מול זוג מטוסי F-16 נץ, ובמהלכו התנגשו קולר ופאלק, שנהרג במקום. קולר נטש את המטוס כשהוא פצוע קשה, ולמרות מאמצים של לוחמי 669 שניסו להחיות אותו במשך כ-40 דקות הוא נפטר מפצעיו. זה היה הלם גדול בחיל האוויר, קולר כונה "מר F-15" והיו שניבאו לו פיקוד על החיל כולו.
מבין שלושת גיבורי המסמך מ-1977, יורם פלד היה ליחיד ששרד את השרות. הוא פרש כסא"ל במיל', אחרי שהפיל חמישה מטוסי אויב כטייס F-15, השתתף בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק ולימים הפך דווקא למפקד טייסת, אבל של טייסת F-16.