בשורה לטייסי הקרב בחיל הכחול: סימולטור-העל החדש של חיל האוויר, "המאמן המקושר", המדמה בצורה מדויקת מאי פעם טיסה מבצעית, נכנס בשבוע שעבר לפעילות. מה חדש? המאמן, שיחסוך בעלויות הטיסה ובסיכונים הבטיחותיים, יאפשר לראשונה אימון מדומה למספר טייסים במבנה.
סימולטור העל נחנך בשבוע שעבר בבסיס חיל האוויר בחצרים, הוא ישמש את טייסי הקרב הישראלים שמטיסים מטוסים מסוג "סופה" ו"ברק". הסימולטור הישראלי, פרויקט הדגל של החיל הכחול בכל הנוגע לאימונים, פותח על ידי "אלביט מערכות" וממחיש למעשה טיסה מבצעית באופן המציאותי ביותר שניתן היה עד היום ובכך מאפשר לטייסי ונווטי הקרב אפשרות להגדיל את שיעור האימונים וכשירותם המבצעית. "זהו פאר הטכנולוגיה בחיל", אמר קצין בכיר בחיל האוויר שחנך השבוע את המאמן.
"המאמן מדמה עשייה מבצעית אחד לאחד. גם קצינים בכירים בצבאות מערביים מתקדמים קינאו ביכולות הסימולאטור"', אמר הקצין בעת ביקור של נציגי צבא זר בחצרים.
>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם
אז איך זה בעצם נראה? בכל עת יכול המדמה לאמן בו זמנית שמונה טייסי קרב, כשטייסים נוספים מבצעים בימוי אויב. מה שנגלה לעיניהם במסך הוא הנוף הנשקף מתא הטייס בהתאם לתרחיש שמדמים. "אם לצורך העניין המשימה מתבצעת בקווי האויב, זהו הנוף שיראו הטייסים", הסביר הבכיר שהדגיש שאחד מיתרונותיו המרכזיים הוא בהיותו מאפשר לטייסים להתאמן יחד במבנה.
חידוש עיקרי במאמן הוא באופן גלגול התרחישים המבצעיים. אם בסימולטורים קודמים הטייס היה מקבל מהמפעילה הודעה כי יש לו בעיה בכנף, ב"מאמן המקושר" הטייס יתקל בבעיות טכניות שנובעות מהתרחישים שהוא מתרגל – אם טיל נ"מ פוגע לו בזנב, הוא ירגיש את זה באופן הקרוב למציאות ויידרש להתמודד בצורה ריאליסטית מאי פעם עם ההשלכות על המטוס ועל התרחיש המבצעי.
בנוסף ליעילות במיצוי שעות הטיסה לטייסים, יחסוך הסימולאטור כסף רב שהושקע בגיחות האימון. טייסי הקרב, שנדרשים לבצע בכל יום טיסות בשמי הארץ על מנת לשמור על כשירותם, עושים את זה בשעות טיסה יקרות עבור חיל האוויר והמהלך יפחית זאת בצורה משמעותית. גורם נוסף הוא כמובן הסיכון הטמון בכל טיסת אימון, אשר קטן עם צמצום היקפי טיסות האמון מול הגדלת היקפי האימונים בסימולטור.