"קרנף" (הרקולס C-130) של חיל־האוויר הנושא עשרות חיילים, קצינים ואנשי צוות־אוויר נוחת בבסיס לריסה ביוון לקראת תרגיל משותף לשני חילות־האוויר וסרן (מיל') גיא, מפקד צוות המאבטחים, כבר חושב על השלב הבא. "עלי על הג'יפ השחור מעבר למסלול הטיסה. אגיע עוד רגע", הוא אומר לי תוך שהוא מתאם בטלפון סידורים אחרונים.
פחות מחמש דקות אחר כך, אני בתוך שיירה המורכבת משני אוטובוסים המסיעים את חברי המשלחת, אופנוע משטרתי, כלי־רכב של המשטרה המקומית ורכב נוסף של כוח משטרתי מיוחד ללוחמה בטרור. שני האוטובוסים עושים את דרכם בדרכים פתלתלות אל המלון, שם יעבירו חברי המשלחת את הלילה הראשון שלהם.
"את בטח שואלת את עצמך, לשם מה השיירה הלכאורה מיותרת הזו. אז כל אחד מהאוטובוסים שלפנייך, המכילים את משלחת חיל־האוויר הישראלי, מהווה מטרת איכות לארגוני הטרור בחו"ל", אומר סרן (מיל') גיא. "חייל ישראלי הרוג או חטוף יחשב להישג גדול שלהם ולכן אין טיסה של חיל־האוויר מחוץ לגבולותיה של המדינה שלא מאובטחת על־ידי אנשי היחידה לאבטחת מטוסים ומשלחות של חיל־האוויר".
הפתעות בחו"ל
איום הטרור על מטרות ישראליות ברחבי העולם רק הולך וגובר ככל שנוקפות השנים. בעשור האחרון גם חל גידול משמעותי במשימותיו של חיל־האוויר המתבצעות מחוץ לשטחה של המדינה ועל משימת אבטחת האנשים והכלים, אמונים אנשי היחידה לאבטחת מטוסים ומשלחות בחו"ל.
היחידה עוסקת בפעילות שהיא חלק בלתי נפרד מהוצאתן לפועל של כל משימות החיל בחו"ל. אנשיה אחראים לאבטח את כל כלי־הטיס של חיל־האוויר ונוסעיהם כולל מטוסים שמובילים משלחות, פגישות של אישים, טיסות תובלה או פריסות אימונים של החיל בחו"ל, כמו תרגיל המסוקים ביוון או תרגיל "רד פלאג" הבינלאומי שנערך הקיץ בארה"ב. במקביל למשימות היחידה ברחבי העולם, אחראים אנשי היחידה על אבטחה סמויה באירועים מיוחדים בארץ כמו מסדר כנפיים.
"אני לא רוצה לחשוב על סיטואציה במהלכה מצליחים לפגוע בחו"ל במטוס של חיל־האוויר או בצוות המטוס", אומר רס"ן מתן, מפקד היחידה. "אסור אפילו שתהיה סבירות למצב כזה. אנחנו נותנים את המענה המשמעותי ביותר, כי הפגיעה היא אסטרטגית, מורלית ועצומה".
בחודש אפריל רעדה האדמה בנפאל וגרמה להרג והרס בהיקפים עצומים. מדינות העולם נרתמו לסייע למדינה המרוחקת ובתוכן גם מדינת ישראל. מי שנשלחו לטיסה הארוכה היו מטוסי התובלה של חיל־האוויר שנשאו צוותי חירום וסיוע רב בציוד ועליהם היו גם אנשי היחידה.
"הייתי בבית ושמעתי בחדשות על מה שאירע בנפאל. המפקד שלי אמר לי שתוך כמה שעות עלי להיות מאורגן לטיסה. טסים לנפאל", משחזר סמ"ר טופז, מאבטח סדיר ביחידה. "ידעתי שחיל־האוויר לקח חלק בעבר במבצעי חילוץ שונים בחו"ל וסיוע הומניטרי כזה או אחר, אבל הפעם לא תיארתי לעצמי שזה יהיה בהיקף וברמה כל־כך גבוהים".
הלוך ושוב בנפאל
סמ"ר טופז המריא בתום כמה שעות במטוס "נחשון" (גאלפסטרים) ובתוכו צוות חלוץ מצומצם של אנשי פיקוד העורף ומומחי רפואה. "בגלל כל הבלגן והכאוס שם, האיומים שיכולים לצוץ מבחינת אבטחת המטוס וצוותו הרבה יותר גדולים מבדרך־כלל. בטיסה סטנדרטית לחו"ל אנחנו מתאמים עם המשטרה המקומית והצבא המקומי את הפעילות שלנו ואת שיתוף הפעולה הבטחוני לצורך אבטחת הצוות והמטוס וכך דואגים שהאתר אליו מגיעה המשלחת יהיה נקי מאיומים. בטיסה לנפאל לא יכולנו לעשות את התיאומים האלה, ונערכנו לביצוע המשימה תוך כדי טיסה, למדנו את השטח ואת האיומים הדורשים מענה. מדינות רבות בעולם הגיעו לסייע, כך שלצד מטוסינו היו מטוסים וצוותים זרים. השגחנו ובדקנו והיינו צריכים להבחין האם יש סימנים מחשידים באזור".
לאחר סיום המשימה שב סמ"ר טופז לארץ, אלא שהאירועים נמשכו בקצב גבוה. "אחרי שעות רבות ללא שינה שבנו לארץ ואז אני מקבל טלפון מהמפקד שלי שאומר לי שאני צריך לטוס חזרה לנפאל עם מטוס חילוץ נוסף של חיל־האוויר. במהלך ימי העבודה בנפאל הרגשתי כמה העבודה שלנו משמעותית והבנתי, יותר מתמיד, שאני חלק ממשהו גדול מאוד. אם היחידה לא הייתה מתפקדת כמו שצריך, זה היה מקרין ישירות על תוצאות העבודה של החיל במשימת הסיוע".
"תמיד יהיה משהו חריג ובלתי צפוי", מוסיף סמל אלעד, גם הוא מאבטח סדיר ביחידה. "אולי לך זה יכול להיראות רגיל, אבל לנו זה ידליק נורה אדומה. חפצים הכי קטנים או חפץ חשוד זניח יכול לפוצץ מטוס שלם. לכן אנחנו ערניים לכל דבר, מהרגע בו נוחתים בשטח זר אנחנו לא עוצמים את העיניים לשנייה".
>> מכורים לפז"ם? כך תקבלו את הידיעות ישר לסלולר
מיומנים ואיכותיים
אבטחת משלחות רשמיות היוצאות לחו"ל היא תולדת החלטת הממשלה שהתקבלה בעקבות רצח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן בשנת 1972. "משלחת של חיל־האוויר שיוצאת לחו"ל דינה כדין משלחת רשמית", מסביר רס"ן מתן, מפקד היחידה. "אתה מייצג לא רק את המדינה, אלא גם את צה"ל וחיל־האוויר. לפעמים אנחנו מסתכלים על זה דרך עיניים של גורמים עוינים ומשלחת כזו היא ללא ספק פיגוע איכות ברמה הכי גבוהה שיכולה להיות, לא פחות ממשלחת ספורט או משלחת שמייצגת את המדינה. לכן הנגזרת המבצעית היא אבטחה בדיוק כמו שמאבטחים משלחת ממלכתית".
רוב המשרתים ביחידה הם אנשי מילואים שעובדים או עבדו במערך האבטחה הממלכתי ובנוסף אליהם משרתים ביחידה חיילים בשירות סדיר שעברו מיונים ייעודיים. בקרוב יוקם עבור אנשי היחידה בית־ספר חדש שיסייע לשמור על הכשירות המבצעית של אנשיה בשירות סדיר ובמילואים. אחת לחודשיים יוצאים כל אנשי היחידה לאימון ירי, קרב מגע ואימון טקטי במהלכו הם מתמודדים עם מצבים הקרובים למה שיכול להתרחש במציאות: מפתיחה באש כנגד מפגע בנוסעי המטוס, דרך אימוני קרב מגע ועימותים עם נשק קר ועד התמודדות עם מטען חבלה שהוטמן באחד מכלי־הרכב של המשלחת.
"המתארים שאנחנו מתרגלים משתנים לפי מקומות היעד בהם אנחנו מבצעים את המשימה", מספר סרן כפיר, סגן מפקד היחידה.
באחד מהתרגילים האחרונים דימו אנשי היחידה אירוע פח"ע (פעילות חבלנית עוינת). כאשר נחת המטוס ביעד ובזמן שנוסעי המטוס עשו את צעדיהם הראשונים על האדמה הזרה, הגיע מחבל חמוש שפתח באש מנשק חם אל עבר נוסעי המטוס. "במצב כזה אנחנו נבצע את הפעולות הנדרשות על־מנת שנוסעי המטוס והמטוס עצמו לא יפגעו".
בוחנים את עצמנו
לכל המפגשים בין אישים, טיסות תובלה או פריסות אימונים של חיל־האוויר בחו"ל יוצא צוות מהיחידה המשלב אנשי מילואים וחיילים בסדיר.
"כל משלחת לתערוכה או פריסה שיוצאת לחו"ל היא אופרציית אבטחה מורכבת", ממשיך רס"ן מתן. "כל נקודה במהלך השהייה מחוץ לשטח ישראל מלווה באבטחה שלנו. אנחנו מאבטחים את המטוסים בליין, מאבטחים את השיירות בנסיעה למלון בו שוהים חברי המשלחת ואת המלון עצמו. כל זה דורש מאתנו כוח אדם מיומן ואיכותי".
מפקדת היחידה שוכנת בבסיס חיל־האוויר במרכז הארץ ולא לחינם. "היחידה מוקפצת לאירועים מאפס למאה, מעכשיו לעכשיו", מתאר סרן כפיר. "לכן היא חייבת להיות ממוקמת באזור המרכז. אנחנו עובדים עם טייסות כך שנדרש מאתנו להישאר באזור המרכז מהיבטי כוננות כדי שתוך זמן קצר נוכל להזניק טיסה לאן שיצטרכו ועם כמות מסוימת של מאבטחים".
לאור הפיגועים נגד מטרות ישראליות בחו"ל בכלל ובאירופה בפרט, הרחיבו אנשי היחידה את קבלת המידע המודיעיני הנחוץ ביעדים שונים ברחבי אירופה.
"היום ארגוני הטרור יצירתיים מאוד ואנחנו נותנים לזה מענה בהרחבת המענה האבטחתי שלנו. אנחנו לומדים את האיומים בכל מדינה ומתייעצים עם הגורמים המומחים", מפרט רס"ן מתן. "האירועים החריגים שמתרחשים ברחבי העולם השפיעו על אופן פעילות היחידה. אנחנו לוקחים כל אירוע, כמו למשל את הפיגוע באוטובוס התיירים הישראליים בבורגס, מנתחים, בוחנים ושואלים את עצמנו: 'אם היינו באותה סיטואציה האם היינו יכולים למנוע את זה?'".
עוד ב- פז"ם: