מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
הזרוע הארוכה של צה"ל | צילום: אתר חיל האוויר

חיל האוויר הישראלי אמנם קטן בגודלו, אולם הוא מפצה על כך בעוצמה טכנולוגית וניסיון קרבי עשיר. החיל מתבסס בעיקר על מטוסי קו ראשון, ואת הניסיון המבצעי הוא רכש הן במלחמות קונבנציונאליות רבות והן בהתמודדות מול גורמי טרור. הטייסים הישראלים הביאו את החיסול מהאוויר לכדי אומנות, ולא מעט חיילות אוויר זרים שולחים טייסים כדי להתאמן בישראל. חיל האוויר אמור לקלוט בשנים הקרובות מטוסי חמקן מסוג F-35 ובכך למעשה ישמור על פער איכות אל מול חילות אוויר של מדינות ערב. כמו כן נחשב החיל למוביל בעולם בהפעלת כלי טיס לא מאוישים. החיל הכחול לבן הוא היחיד עד היום שהשמיד שני כורים גרעיניים (עיראק וסוריה), ובין המבצעים המרשימים שלו ניתן למנות מבצעים ארוכי טווח כמו ההפצצה בטוניס ומבצע אנטבה, השמדת סוללות נ"מ רבות בלבנון (1982) ותקיפות (על פי פרסומים זרים) של שיירות נשק בסודן.

בכל המבצעים האלה השתתפו עשרות מטוסים, אשר בתא הטייס שלהם יושבים הטייסים שנחשבים על ידי רבים כטובים בעולם. לכבוד יום העצמאות 2014, איגדנו את כל המטוסים במקום אחד. יש במה להתגאות.

מטוסי קרב

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
F-15 –בז | צילום: אתר חיל האוויר

דגמים: בחיל האוויר הישראלי שלושה דגמים, A חד מושבי, B דו מושבי שנועד גם להכשרת טייסים, C חד מושבי ו D דו מושבי.

משימה: מטוס קרב לעליונות אווירית בעל יכולת תקיפה קרקעית גבוה. דגמים C ו D בעלי טווח משופר ובנוסף עברו שדרוג של המכ"ם, מערכות לוחמה אלקטרונית ומערכות הפעלת חימוש.

היסטוריה: ביולי 1976 יצא צוות ההקמה של הטייסת הראשונה לקורס הסבה בארה"ב תחת פיקודו של איתן בן אליהו. המטוסים הראשונים נחתו בישראל ביום שישי ה-10 בדצמבר 1976 הגיעו ארצה המטוסים הראשונים. ההפלה הראשונה שלהם הייתה ממשלתו של יצחק רבין משום שהם נחתו לאחר כניסת השבת. הפלת הבכורה העולמית של המטוס הייתה ב-27 ביוני 1979 אז הופל מיג 21 סורי. מטוסי הבז הפילו בסך הכל 40 מטוסי אויב בקרבות אוויר. כמו כן ליוו עשרה מטוסים את תוקפי הכור בעיראק, השתתפו במלחמת לבנון (משם רוב ההפלות), תקפו את מפקדת אשף בטוניס, והשתתפו במלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן. המטוסים הושבחו ושודרגו במסגרת תכנית בז 2,000.

בסיס וטייסות: נמצאים בבסיס תל נוף במסגרת שתי טייסות, אבירי הזנב הכפול וחוד החנית. על פי המכון למחקרי ביטחון לאומי 52 מטוסי מדגמים אלה נמצאים בשרות (מתוך 72 שנרכשו).

נתונים: F-15 –בז. מוטת כנף 13.5 מטר, שטח כנף 56.5 מ"ר, אורך 19.43 מטר, גובה 5.63 מטר, משקל ריק 12.7 טון, משקל מלא 20.2 טון, משקל המראה מרבי 30.8 טון. למטוס שני מנועי טורבו מניפה מתוצרת פראט אנד ויטני שמעניקים דחף של 10,637 ק"ג כל-אחד.

ביצועים: מהירות עד 1,450 קמ"ש בגובה נמוך ו-2,665 קמ"ש בגובה רב. טווח מרבי של המטוס לדגמים A ו B 3,450 ק"מ (למעלה מ-5,000 עם מכלים צורתיים ושלושה בידונים). טווח ארוך יותר (מוערך ב-550 ק"מ) בדגמים C ו D. מכ"ם APG-70 שמסוגל להכווין אמצעים ארוכי טווח נגד מטרות אוויר וקרקע, כמו כן מסוגל לנעול על מטוסי אויב שטסים בגובה נמוך.

חימוש: ארבע נקודות לטילי אוויר-אוויר על הכנפיים וארבע נוספות על גוף המטוס. לדגמים הישראלים יכולת שיגור של טילי א"א מסוג פיתון על דגמיו השונים, טילי AIM-7 ספארו, AIM-120 אמראם ו AIM-9 סיידווינדר. תותח וולקן 20 מ"מ עם 970 פגזים. כמו כן כל הדגמים יכולים לשגר טילי אוויר-קרקע ופצצות רגילות ומונחות ומערכות לחימת ל"א.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
F-15I –רעם | צילום: אתר חיל האוויר

דגם: I שיוצר על פי דרישות חיל האוויר.

משימה: תקיפה קרקעית וירוט לטווח ארוך בכל תנאי מזג האוויר, יום ולילה.

היסטוריה: ביצע את טיסת הבכורה שלו ב-12 בספטמבר 1997 ונחת בישראל ב-19 לינואר 1998. הגיחה המבצעית הראשונה של דגם זה הייתה ב-11 בינואר 1999, אז הטילו זוג מטוסים פצצות מונחות על מטרות מחבלים בלבנון. מאז השתתפו בתקיפות רבות עד ליציאת צה"ל מלנון, במלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן. מעשית למרות שזה דגם מתקדם יותר בחיל האוויר התייחסו אליו, כאשר נכנס לשרות, כמטוס חדש בגלל מערכות האוויוניקה והשיפורים.

בסיס וטייסות: מופעל במסגרת טייסת הפטישים בבסיס חצרים. סך הכל 25 מטוסים.

נתונים: F-15I –רעם. מוטת כנף - 13.5 מ', שטח כנף 56.5 מ"ר, אורך 19.43 מ', גובה 5.63 מ'. משקל ריק 14.3 טון, משקל מלא 36.7 טון. למטוס שני מנועי טורבו מניפה מתוצרת פראט אנד ויטני שמעניקים דחף של 13,500 ק"ג כל-אחד, כמו כן מסוגלים לטוס מעבר למהירות הקול ללא הפעלת מבערים.

ביצועים: מהירות עד 1,482 קמ"ש בגובה נמוך ו-2,665 קמ"ש בגובה רב. טווח מרבי 4,450 ק"מ. מכ"ם APG-70 שמסוגל להכווין אמצעים ארוכי טווח נגד מטרות אוויר וקרקע, כמו כן מסוגל לנעול על מטוסי אויב שטסים בגובה נמוך.

חימוש: זהה לזה של הדגמים הקודמים אך מסוגל לשאת כארבע טון יותר ובסה"כ 11 טון. מסוגל לשגר מלבד טילי אוויר-אוויר גם טילי אוויר קרקע ומגוון גדול יותר של פצצות מהדגמים הקודמים, ובעיקר כבדות יותר כמו למשל GBU-28 שמגיעה למשקל של 2.2 טון.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
F-16-נץ וברק | צילום: אתר חיל האוויר

דגמים: A חד מושבי, B דו מושבי שנועד גם להכשרת טייסים, C חד מושבי וD דו מושבי.

משימה: מטוס רב משימתי, בעל יכולת תקיפה גבוה וירוט

היסטוריה: סוס העבודה העיקרי של חיל האוויר. ב-2 ביולי 1980 נחתו בישראל ארבעת המטוסים הראשונים, שניים מדגם A ושניים מדגם B. במקור המטוסים שישראל קבלה היו אמורים להימסר לאיראן אולם בגלל ההפיכה האסלאמית הם סרבו לקבל אותם ואנחנו נהנינו מההפקר. באפריל 1981 הייתה הפלת הבכורה העולמית של המטוס כאשר הופל מי 8 סורי זמן קצר לאחר מכן כבר הופל מיג 21. שמונה מטוסים השתתפות בתקיפת הכור בעיראק ובמלחמת לבנון, מלבד תקיפות קרקעיות, הפילו טייסי F-16 44 מטוסי אויב. ב-9 בפברואר 1987 החלו להגיע הדגמים המתקדמים יותר C ו D וב-1 באוגוסט 1994 נקלטו עוד 50 מטוסים מעודפי צבא ארה"ב. כמו כן השתתפו בתקיפות שהיו בלבנון במהלך שנות ה-90, מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן. מאז 2006 הפילו מל"טים שנשלחו על ידי חיזבאללה.

בסיס וטייסות: בבסיס רמת דוד יש שלוש טייסות שמפעילות את המטוס, העמק, אבירי הצפון והסילון הראשונה. בבסיס חצור שתי טייסות, טייסת הקרב הראשונה וטייסת העקרב. בבסיס נבטים שתי טייסות, טייסת מגני הדרום ונשר הזהב. סה"כ מפעיל החיל (ע"פ המכון למחקרי ביטחון לאומי) 243 מטוסים מכל ארבעת הדגמים.

נתונים: F-16-נץ וברק. מוטת כנף 9.45 מ' , שטח כנף 27.87 מ"ר, אורך מ' 15.03, גובה 5.06 מ'. משקל ריק 7.3 טון (8.5 לדגם C), משקל מלא 16.05 טון (19.2 לדגם C). למטוס מנוע יחיד טורבו מניפה מתוצרת פראט אנד ויטני שמעניק דחף של 6,654 ק"ג דחף גובה יותר מדגמים המתקדמים.

ביצועים: מהירות מרבית של 2,400 קמ"ש. טווח מרבי 4,200 קמ"ש ק"מ (עם מכלי דלק). מכ"ם APG-68 לטווח של 296 ק"מ, המאפשר איתור מטרות קרקע בכל מזג-אוויר ביום ובלילה.

חימוש: טילי אוויר-אוויר מסוגים שונים כגון סיידווינדר, פיתון-4, אמראם. טילי אוויר-קרקע כגון הארם, שרייק ומגוון פצצות כמו הספייס, JDAM. כמו כן למטוס תותח שש קנים 20 מ"מ בעל קיבולת של 515 פגזים.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
F-16I סופה | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס תקיפה רב משימתי לכל מזג אוויר בעל יכולת אוויר-אוויר גבוה.

היסטוריה: שדרוג של מטוסי ה F-16 (יש אומרים שנוצר מטוס חדש) שנעשה בהתאם לדרישות חיל האוויר, בשילוב מערכות ישראליות ייחודיות. המטוסים הראשונים נחתו בישראל בשנת 2004 ומאז השתתפו בכל פעולה מבצעית של החיל. במלחמת לבנון השנייה טייסת העטלף לבדה בצעה למעלה מ-1,000 גיחות מבצעיות. מטוסי הסופה השתתפו במבצעי עופרת יצוקה ועמוד ענן ובנוסף פרסומים זרים מייחסים להם תקיפות בסודן וסוריה. מטוס סופה הפיל את המל"ט שחדר לנגב ב-2012. יש לציין כי מטוס סופה אבד בתאונה אווירית ובשנת 2008 המערך היה מושבת במשך שנתיים בגלל חומר מסרטן שחדר לתא הטייס.

בסיס וטייסות: בבסיס רמון פועלת טייסת העטלף וטייסת 201 המכונה "האחת". טייסת שלישית ברמון היא טייסת הנגב. בבסיס חצרים פועלת טייסת נוספת, אבירי הזנב הכתום סה"כ יש לחייל האוויר 101 מטוסי סופה אחרי שאחד אבד בתאונה אווירית.

נתונים: F-16I סופה. מוטת כנף 9.45 מ' שטח כנף 27.87 מ', אורך 14.93 מ' , גובה 5.1 מ'. משקל ריק 10 טון משקל מלא 12.8 טון. דחף מנוע 13,500 ק"ג (מוערך).

ביצועים: מהירות בגובה נמוך 1,440 קמ"ש, מהירות מרבית של 2,400 קמ"ש בגובה רב. טווח מקסימלי 4,500 קמ"ש אולם למטוס מכלי דלק תצורתיים, CFT, שמאריכים את טווח המטוס באופן משמעותי תוך פגיעה מינימלית בביצועי המטוס ומבלי לפגוע בנקודות לתליית חימוש. מכ"ם APG-68 לטווח של 296 ק"מ, המאפשר איתור מטרות קרקע בכל מזג-אוויר ביום ובלילה. למטוס מערכות תקשורת לוויינית תוצרת ישראל.

חימוש: טילי אוויר-אוויר מסוג פיתון על דגמיו השונים, סיידוונדר, ספארו ואמראם. טילי אוויר-קרקע מונחים כגון הארם ונגד ספינות כגון הרפון ומגוון פצצות מונחות לייזר, לוויין ועוד. כמו כן נושא פוד לייטנינג לאיתור ורכישת מטרות ופוד לניטרן לניווט.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
F-4 פנטום, קורנס | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס רב משימתי דו מושבי לתקיפה

היסטוריה: לחיל האוויר הגיע עוד ב-1969 ומאז השתתף בכל מלחמות ישראל והמבצעים, לאורך השנים הפילו טייסי הפנטום 116.5 מטוסי אויב בקרבות אוויר. כאשר נכנסו לשרות הגדילו את יכולת נשאית החימוש פי שש אל מול המטוסים הצרפתים ששרתו באותן שנים. ביצעו גיחות עומק במדינות ערב, בעיקר מצרים במלחמת ההתשה, השתתפו בתקיפת המטכ"ל הסורי במלחמת יום כיפור, בתקיפת מערך הטילים הסורי במלחמת לבנון הראשונה שם גם נרשמה ההפלה האחרונה.

בסיס וטייסות: למעלה מ-200 מטוסים רכשה ישראל לאורך השנים מהם נשארו כ-50 מטוסים.

נתונים: F-4 פנטום, קורנס. מוטת כנף 11.68, שטח כנף 49.2 מ"ר, אורך 19.2 מ', גובה 5 מ'. משקל ריק 13.7 טון משקל מלא 28 טון. למטוס שני מנועים בעלי דחף של 5,385 ק"ג כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 1,470 קמ"ש בגובה נמוך, 2,370 קמ"ש בגובה רב. טווח מרבי 2,600 ק"מ עם 3 בידונים. סיג רום 18,300 מ'.

חימוש: תותח וולקן שש קנים עם 640 פגזים. טילי אוויר-אוויר מסוג פיתון, ספארו, סיידוינדר. יכול לשאת למעלה משבע טון פצצות.

מסוקי קרב

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
AH-64 אפאצ'י | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מסוק תקיפה יום לילה וכל מזג אוויר, נגד טנקים, סוללות נ"מ, רק"ם ועוד.

דגמים: דגם A פתן הישן יותר ודגם D הלונגבאו השרף.

היסטוריה: ב -12 בספטמבר 1990 נחתו בישראל המסוקים הראשונים מדגם A. את הגיחה הראשונה שלהם עשו ב-24 באוקטובר אותה שנה כשתקפו מחנה מחבלים בלבנון. השתתפו בתקיפות במבצעי ענבי זעם, מלחמת לבנון, עופרת יצוקה ועמוד ענן. מרבית הסיכולים הממוקדים מיוחסים למסוק זה כגון חיסול אחמד יאסין, עדנן אל רול ונוספים. ב-1993 ישראל מקבלת במתנה 24 מסוקים נוספים על מה שרכשה ובשנת 2005 נכנס לשרות מסוק השרף, אפאצ'י לונגבו. בשנת 2001 הפיל מסוק אפאצ'י ססנה שחדרה מלבנון, הפלת הבכורה של מסוק זה.

בסיס וטייסות: בבסיס רמון פועלות שתי טייסות האפאצ'י, טייסת הצרעה שמפעילה את הלונגבו, וטייסת מגע הקסם שמפעילה את דגם A. סה"כ: 47 מסוקים 03 אבדו בתאונות ובפעילות מבצעית)

נתונים: AH-64 אפאצ'י. אורך 17.75 מ', גובה 5.11 מ', קוטר רוטור ראשי, 4 להבים, 14.63 מ' ורוטור זנב 2.79 מ'. משקל ריק 5.1 טון, משקל מלא 8 טון. זוג מנועים תוצרת ג'נרל אלקטריק כל אחד מעניק דחף של 1536 כ"ס, 1850 כ"ס בלונגבו.

ביצועים: מהירות מרבית 365 קמ"ש, טווח מרבי 1,900 ק"מ טווח מבצעי 600 ק"מ תלוי ציוד ומשימה, כמו כן למסוק יכולת נשיאת בידונים שמאריכים את הטווח משמעותית. סיג רום 6,400 מטר. מכ"ם הלונגבו מסוגל לאתר 128 מטרות ולפעול כנגד ה-16 המסוכנות ביותר. המכ"ם פועל בכל מזג אוויר ומסוגל לתקשר ולהעביר מטרות למסוקים ופלטפורמות נוספות. למסוק מיגון שכולל שריון קוולר שמכסה את המושבים, שריון שעמיד בפני מרבית קליעי הנ"מ בזירה.

חימוש: תותח 30 מ"מ טעון ב-1,200 פגזים, טילי הלפייר לטווח של 8 ק"מ (מסוגל לשאת עד 16 טילים), כוורות רקטות וגם טילי אוויר-אוויר מסוג סיידווינדר וסטינגר. כמו כם מסוגל לשאת בידונים (מיכלי דלק נתיקים).

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
AH-1 קוברה, צפע | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מסוק תקיפה.

דגמים: בישראל משרת ה AH-1S.

היסטוריה: המסוקים הראשונים הגיעו לישראל ב- 1975, הם שרתו ביחידת ניסוי משום שעד אז לא הופעלו בחיל מסוקי קרב. המסוקים המבצעיים הראשונים מגיעים באוגוסט 1978, שנה לאחר מכן מתרחשת התקיפה הראשונה בעיר צור שבלבנון. במלחמת לבנון הראשונה הם מבצעים את תפקידם המקורי, השמדת טנקים סורים, תותחי נ"מ, נגמ"שים ועוד. ב-1985 נפתחת טייסת שנייה. המסוקים משתתפים לאחר מכן במבצעי שונים, במלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ועמוד ענן. בים המבצעים המפורסמים ניתן למנות את חילוץ ישי אבירם שטס עם רון ארד, חיסול מחבלים בחוף ניצנים ועוד.

בסיס וטייסות: פלמחים, מרוכזים בטייסת המכונה טייסת המסק"ר הראשונה. מסך 63 מסוקים נמצאים כיום בשרות מבצעי 33 מסוקים בודדים בטייסת האדומה והשאר משמשים את מגמת מסוקי קרב בבית הספר לטיסה.

נתונים: AH-1 קוברה, צפע. אורך 16.14 מ', גובה 4.11 מ', קוטר רוטור ראשי, 2 להבים, 13.41 מ', קוטר ורוטור זנב 2.59 מ'. משקל ריק 2.9 טון ומשקל מלא 4.5 טון. למסוק מנוע יחיד בעל הספק של 1,800 כ"ס.

ביצועים: מהירות מרבית 227 קמ"ש, טווח מרבי 507 ק"מ, סיג רום 4,600 מ'.

חימוש: תותח תלת קני 20 מ"מ, טילי טאו נגד טנקים ונגד אדם (נושאים בדרך כלל 8 טילים), כוורות של רקטות.

מסוקי סער

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
CH-53 יסעור | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מסוק כבד לתובלת סער וחילוץ.

היסטוריה: המסוקים הראשונים הגיעו בספטמבר 1969 ועוד לפני פתיחתה הרשמית של הטייסת הראשונה השתתפו במבצע תרנגול 53, לחטיפת מכ"ם מצרי. מסוק התובלה הכבד ביותר של חיל האוויר השתתף במאות מבצעים חשאיים, חילוצים, ואספקת כוחות. בין המפורסמים הנחתת שני גדודי צנחנים על ידי 15 מסוקים במלחמת יום כיפור, באותה מלחמה הטיסו כוחות נוספים ופינו מאות פצועים מכל החזיתות, במהלך המלחמה ניסו 8 מטוסי מיג 21 להפיל יסעור בודד ונכשלו, המסוקים השתתפו במלחמת לבנון הראשונה, השנייה שם אבד מסוק מנ"מ, ומבצעי עופרת יצוקה ועמוד ענן. ידוע כי הנחיתו כוחות מיוחדים במדינה רחוקה אחרי שתודלקו ממטוסי קרנף במבצע שלא ניתן לפרסם אפילו את שמו. במהלך שנות ה-80, 90 עברו השבחה משמעותית-תכנית יסעור 2000, ומכיוון שאין לו מחליף עברו השבחה שנקראת יסעור 2025.

בסיס וטייסות: תל נוף, טייסת מובילי הלילה וטייסת דורסי הלילה. סה"כ 37 מסוקים (כ-20 מסוקים אבדו בתאונות ופעילות מבצעית).

נתונים: CH-53 יסעור. אורך 26.87 מ', גובה 7.59 מ', קוטר רוטור ראשי, 6 להבים, 22.02 מ' ורוטור זנב 4.88 מ'. משקל ריק 10.6 טון, משקל מלא 19.05 טון. למסוק זוג מנועים בהספק של 3,925 כ"ס כל אחד.

ביצועים: מהירות מירבית 314 קמ"ש, טווח מרבי 1,640 ק"מ (בעל יכולת תדלוק אווירי) סיג רום 5,300 מ'. מסוגל לשאת 55 לוחמים על ציודם או 24 אלונקות. על פי יצרן מסוגל לשאת 10 טון משקל במתלה חיצוני ככול הנראה שבמוד מבצעי המשקל קטן יותר.

חימוש: יסעור 2000 מסוגל לשאת טילי נמרוד.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
UH-60 בלק הוק, ינשוף | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: תובלת סער וחילוץ.

דגמים: דגם A (ישן שיצא משרות בצבא ארה"ב) ודגם L.

היסטוריה: המסוקים הראשונים הגיעו לישראל ב-1994, כמתנה על האיפוק של הממשלה במלחמת המפרץ הראשונה. מכיוון שמדובר בדגם ישן (שנת יצור 1977) עברו השבחה והתאמה לשרות חיל האוויר. את המשימה המבצעית הראשונה עשו במבצע ענבי זעם שם הטיסו כוחות מיוחדים, בצעו מספר חילוצים והטיסו אספקה. ב-1998 הגיעו המסוקים מהדגם החדש שנרכשו על ידי ישראל ושנתיים לאחר מכן נפתחה טייסת נוספת, מסוקים נוספים נרכשו באותה שנה. מסוקי הטייסת הטיסו אספקה, כוחות מיוחדים וחילצו פצועים במבצעים שונים, במלחמת לבנון השנייה טייסת ציפורי המדבר פינתה 199 פצועים חלק מהם תחת אש כבדה. החרב המתהפכת ביצעה עוד מאה חילוצים מלבנון ואף זכתה על כך לצל"ש.

בסיס וטייסות: פלמחים שם יושבת טייסת החרב המתהפכת, חצרים שם יושבת טייסת ציפורי המדבר. סה"כ 49 מסוקים.

נתונים: ‏UH-60 בלק הוק, ינשוף. אורך 15.26 מ', גובה 5.13 מ', קוטר רוטור ראשי, 4 להבים, 16.23 מ'. משקל ריק 5.7 טון, מרבי 10 טון. למסוק זוג מנועים בהספק של 1,560 כ"ס כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 360 קמ"ש, טווח מרבי 1,630 ק"מ (יכולת תדלוק אווירי), סיג רום 5,800 מ', מסוגל לשאת עד 22 לוחמים, ציוד במשקל 4.1 טון. יכולת שרידות מול קליעי נ"מ 23 מ"מ ויכולת טיסה של 30 דקות לאחר אובדן שמן.

חימוש: לא חמושים אולם ניתן להתקין מקלעים בדלתות, למסוקי חיל האוויר התקינו כנפונים לנשיאת מיכלי דלק נתיקים וככול הנראה בעלי יכולת שיגור של טילי הלפייר.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
SA-565 עטלף | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מסוק סיור ימי, איתור ואיכון מטרות, חילוץ ותובלה קלה שפועל מספינות הטילים של חיל הים.

היסטוריה: המסוק נכנס לשרות באוגוסט 1996 אחרי שהחליף את מסוק הדולפין. המסוק שפועל מספינות הסער 5 השתתף בכל המבצעים שלהן, רובן אסורות לפרסום. מסוקים אלה פעלו יחד עם חיל הים במבצע עופרת יצוקה, מלחמת לבנון השנייה שם נהרגו שני אנשי צוות כשנפגעה אח"י חנית, ובמבצע עמוד ענן. מסוק של הטייסת השתתף גם בפשיטה על המרמרה, בין השאר היה אמור להוביל חומר צילומי לדובר צה"ל אולם המשימה שונתה לחילוץ פצועים. השתתפו גם בלכידת סנטוריני, אבו חסן ועוד.

בסיס וטייסת: רמת דוד טייסת מגיני המערב ועל ספינות סער 5. סה"כ 5 מסוקים.

נתונים: SA-565 עטלף. קוטר רוטור 11.94 מ', אורך 13.68 מ', גובה: 3.99 מ', משקל ריק 2.24 טון, מלא 4.25 טון. למסוק זוג מנועים בהספק של מנוע 749 כ"ס כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 288 קמ"ש, טווח 472 ק"מ, סיג רום: 2,415 מטר, מסוגל לשאת עוד ארבע נוסעים. מערכות מכ"ם שמסוגל לאתר כמות גדולה של מטרות ולהכווין את הספינות.

מטוסי תובלה, סיור, מודיעין ובקרה

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
C-130 הרקולס, קרנף | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס תובלה כבד, תדלוק אווירי והצנחת כוחות.

דגמים: H הראשון של החיל, E שהגיע במלחמת יום כיפר ו KC לתדלוק אווירי.

היסטוריה: שני המטוסים הראשונים הגיעו לחיל האוויר ב-1971 ו-12 נוספים הגיעו במלחמת יום כיפור. מאז נכנסו לחיל הטיסו אספקה וחילצו פצועים בכל מלחמות ישראל והשתתפו במבצעים רבים, המפורסם שבהם מבצע אנטבה. מטוסי ההרקולס השתתפו במשימות הומניטריות רבות, תוריכה, רואנדה, האיטי והעלאת יהודי אתיופיה. במלחמת לבנון השנייה בצעו את ההצנחה המבצעית הראשונה שלהם כשתספקו כוחות מהאוויר לרוב בשעות הלילה. בתחילת שנות ה-80 תדלקו מסוק יסעור שנפגע אחרי שהנחית כוחות מיוחדים במבצע שהיה במדינה רחוקה ולא ניתן לפרסם עליו פרטים.

בסיס וטייסות: נבטים, טייסת אבירי הציפור הצהובה. סה"כ 15 מטוסים.

נתונים: C-130 הרקולס, קרנף. אורך 29.79 מ', גובה 11.66 מ', מוטת כנף 40.41 מ', שטח כנף 162.12 מ"ר. משקל ריק 34.8 טון, מלא 79.3 טון. ארבע מנועים בעלי הספק של 4,508 כ"ס כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 618 קמ"ש, טווח מרבי 7,876 ק"מ, סיג רום כ-10,000 מטר. מסוגל לשאת 23 טון מטען, 100 לוחמים על ציודם, 74 אלונקות עם פצועים. דגם התדלוק האווירי מסוגל לשאת 24 אלף ליברות דלק ועוד שני מכלים על הכנף.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
C-130, שמשון | צילום: אתר חיל האוויר

דגם: J סופר הרקולס

היסטוריה: המטוס החדש ביותר של חיל האוויר, נכון להיום, שהגיע לארץ באפריל השנה. עונת השמשונים נפתחה בחיל האוויר באוגוסט 2012 אז נשלחו נציגים של חיל האוויר, טכנאים, פקחי העמסה וצוותי אוויר, לבסיס ראמסטין שבגרמניה על מנת להכיר מקרוב את המטוס החדש ולהמשיך את ההיערכות לקראת הגעתו לארץ. המטוס הראשון נמסר לחיל האוויר ב-26 ליוני 2013 בטקס שנערך במפעלי לוקהיד מרטין ולבסיס הבית שלו בנבטים הגיע ב-9 לאפריל 2014.

בסיס וטייסת: בסיס נבטים, טייסת הפילים. סה"כ שלושה מטוסים עם צפי (רצון) לרכוש שלושה נוספים.

נתונים: C-130, שמשון. אורך 34.36 מ', גובה 11.8 מ', מוטת כנף 40.41 מ', שטח כנף 162.1 מ"ר. משקל ריק 39.094 טון, מלא 79 טון. ארבע מנועים בעלי הספק של 4,600 כ"ס כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 660 קמ"ש, טווח מרבי חסוי אולם ארוך מהדגמים הקודמים, סיג רום כ-8,000 מטר. מסוגל לשאת 8 פלטות מטען לוגיסטיות, למעלה ממאה לוחמים על ציודם, 92 צנחנים עם ציוד מלא, 97 אלונקות עם פצועים, רכבים צבאיים או נגמ"שים. היתרון הגדול שהוא יכול לשאת מטען שגדול ב 33% מהדגם הישן. כמו כן מצויד בתא טייס דיגיטלי ובנוסף יכולות הגנה עצמית, התראה מפני טילי קרקע – אוויר ומערכת פיזור מוץ. יש לו דיוק גבוה בהצנחת אפסניה מהאוויר, 50 מטרים מהמטרה, ומערכת התראה נגד התנגשות בקרקע. לשמשון מערכת תצפית מתקדמת ומערכת לשמירת מבנה אווירי בתנאי אל-ראות כמו גם הצנחה אוטומטית במבנה בתנאי אל-ראות.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
בואינג-707, ראם | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס תובלה כבד ותדלוק

דגמים: תובלה, תדלוק אווירי, בקרה ומודיעין.

היסטוריה: המטוס נכנס לשרות לפני ארבע עשורים ומאז השתתף בכל המלחמות, מבצעים מיוחדים, תדלוק אווירי ומבצעים הומניטריים. מלבד הטסת כוחות ומבצעים הומניטריים השתתפו כפיקוד קדמי ולוחמה אלקטרונית במבצעים מיוחדים למשל חיסולו של אבו ג'יהאד, תקיפת מפקדות אש"ף בטוניס (שם גם תדלקו את התוקפים). כאשר מדינת ישראל שולחת סיוע הומניטרי למדינות רחוקות במיוחד, למשל בארגנטינה 1994 או יפן 2011, יהיו אלה מטוסי הראם שיבצעו את המשימה.

בסיס וטייסת: נבטים, טייסת ענקי המדבר (הבינ"ל) סה"כ 18 מטוסים.

נתונים: בואינג-707, ראם. מוטת כנף 43.4 מ', אורך 46.61 מ', גובה 12.93 מ', שטח כנף 279.63 מ"ר. משקל ריק 64 טון, מלא 151.3 טון. ארבע מנועים בעלי דחף של 8,165 ק"ג כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 544 קמ"שף טווח 9,915 ק"מ, סיג רום 13,000 מ', מסוגל לשאת עד 219 נוסעים, 82 טון דלק ולשהות באוויר עשר שעות, מנופים ולמעלה מ-20 טון ציוד. מערכות ל"א ובקרה אווירית.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
קינג אייר, צופית | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: הדרכה, תובלה קלה, סיור ואיסוף מודיעין.

דגמים: פשוש וקוקיה.

היסטוריה: החיל מפעיל את המטוס מאז 1984. המטוסים השתתפו במבצעי צה"ל בדרום לבנון, עופרת יצוקה, מלחמת לבנון השנייה, עמוד ענן ומבצעים מסווגים כולל במלחמת המפרץ הראשונה. אנשי הטייסת איתרו משגרים בלבנון ובעזה והכווינו את מטוסי הקרב או כוחות מיוחדים, הם השתתפו במבצעי סיכול ממוקד שם סייעו בסגירת מעגל מודיעני ועקבו אחר המשט התורכי הרבה לפני שהגיעו כוחות ההשתלטות.

בסיס וטייסת: שדה דב (כנף 15) טייסת הראשונה וטייסת מלכי האוויר. סה"כ 29 מטוסים.

נתונים: קינג אייר, צופית. מוטת כנף 16.61 מ', אורך 13.3 מ', גובה 4.57 מ', שטח כנף 28.2 מ"ר. משקל ריק 3.5 טון, מלא 5.6 טון. למטוס זוג מנועים בעלי הספק של 1,00 כ"ס כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 480 קמ"ש, טווח 3,338 ק"מ, סייג רום 10,700 מטר. מסוגל לשאת עד 13 נוסעים, כמו כן על סיפונו מערכות ל"א ומערכות תצפית מתקדמות לכל מזג האוויר יום ולילה.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
A-36, בוננזה | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס תובלה קל.

היסטוריה: נכנסו לשרות בשנת 2004 ומאז מבצעים תובלה וקישור בין בסיסי חיל האוויר ובנוסף גיחות מודיעין חזותי (סיור ומודיעין) במסגרת טייסת 100.

בסיס וטייסת: בסיס שדה דב, טייסת הראשונה, טייסת מלכי האוויר ומספר מטוסים מפוזרים בבסיסים השונים. סה"כ 22 מטוסים.

נתונים: A-36, בוננזה. מוטת כנף 10.2 מ', שטח כנף 16.5 מ"ר, אורך 8.38 מ', גובה 2.62 מטר. משקל ריק 1.2 טון, מלא 1.56 טון. מנוע יחיד עם הספק של 300 כ"ס.

ביצועים: מהירות מרבית 326 קמ"ש, טווח 1,711 ק"מ, סיג רום 5,639 מטר. מסוגל לשאת 5 נוסעים.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
סי-סקאן, שחף | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: סיור ימי.

היסטוריה: נכנס לשרות ב-1978 כלקח מאירוע מלון סבוי, המחבלים הגיעו מהים. מאז פועלים המטוסים עם חיל הים שקובע את המשימות שלהם. מאז השתתפו בכל פעולות חיל הים ומבצעים סיורי הגנה לחופי המדינה. ידוע כי משתפים פעולה גם עם כוחות היבשה.

בסיס וטייסת: נבטים, גף ת"פ חיל הים בטייסת ענקי המדבר (הבינ"ל). סה"כ 3 עד 5 מטוסים.

נתונים: סי-סקאן, שחף. מוטת כנף 13.65 מ', שטח כנף 28.64 מ"ר, אורך: 16.8 מ', גובה: 4.81 מ'. משקל ריק 4.6 טון, מלא 10.3 טון. זוג מנועים בעלי דחף של 1,687 ק"ג כל אחד.

ביצועים: מהירות מרבית 846 קמ"ש, טווח 3,218 ק"מ, סיג רום 14,800 מטר. מערכות תצפית לכל מזג אוויר ארוכות טווח, מערכות תקשורת ושליטה ומכ"ם ימי ארוך טווח.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
גאלפסטרים 5, נחשון | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מודיעין אווירי ומכ"ם מוטס לבקרה.

דגמים: G-500 שביט, G-550 עיטם.

היסטוריה: ב-26 ביוני 2005 נקלט בחיל האוויר הנחשון הראשון מדגם שביט שמשימתו בקרה אווירית. מטוסים אלה ניהלו מאז נכנסו לשרות את התעבורה של מטוסי החיל במבצעים שונים, בעיקר במקומות בהם אין קליטה של המערך הקרקעי. בהמשך נקלט דגם העיטם למודיעין אווירי. מרבית מבצעי המטוס מסווגים ועל פי פרסומים זרים הם הובילו את תקיפות חיל האוויר בסודן, תקיפת הכור הגרעיני בסוריה ואף השתתפו כמטוסי תובלה במשימות הומניטריות.

בסיס וטייסת: בסיס נבטים, טייסת הנחשון. סה"כ 7 מטוסים.

נתונים: גאלפסטרים 5, נחשון. מוטת כנף 28.5 מ', אורך 29.4 מ', גובה 7.9 מ'. משקל ריק 21.9 טון, מלא 24.7 טון. למטוס זוג מנועים בעלי דחף של 15,384 ליברות כל אחד.

ביצועים: מהירות 904 קמ"ש, טווח 12,501 ק"מ, סיג רום 15,545 מטר. למטוס מערכת לאיסוף "מודיעין אותות", מערך אנטנות וחיישנים, מערכות שליטה ובקרה ומכ"ם שמסוגל לנהל מאות מטרות ומטוסים.

מטוסים ללא טייס

משימה: מל"ט לאיסוף מודיעין של חיל האוויר ותותחנים.

היסטוריה: טס לראשונה ב-1994 ונכנס לשרות מספר שנים לאחר מכן. מאז נכנסו לשרות מלווים את כוחות צה"ל במשימות, ליווי של כוחות הקרקע מהאוויר, סיוע באיתור מטרות ומודיעין, ומניעת חדירת מחבלים. פועלים לאורך כל שעות היממה בגזרת עזה, סוריה ולבנון. במלחמת לבנון השנייה איתרו משגרי רקטות והעבירו מודיעין על אחוזי הפגיעה במטרה. על פי פרסומים זרים השתתפו בסיכולים ממוקדים גם כמחסלים ולא רק כאמצעי תצפית. על הסנדי טיימס השמידו לפחות שיירת נשק אחת בסודן.

בסיס וטייסת: פלמחים, טייסת הכטב"ם הראשונה. מספרם לא ידוע ומוערך בכמה עשרות.

נתונים: הרמס 450. מוטת הכנף 10.51 מ', אורך 6 מ', גובה' 2.37 מ'. משקל המראה מרבי 450 ק"ג, על פי פרסומים זרים, משקל מטען מרבי 150 ק"ג. מנוע יחיד עם הספק של 52 כ"ס.

ביצועים: מהירות 175 קמ"ש, טווח 200 ק"מ בשליטה מהקרקע 1,000 ק"מ בשליטה לוויינית. זמן שהייה מרבי 20 שעות, סיג רום 18,000 מטר.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
הרמס 900 כוכב | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מל"ט לאיסוף מודיעין.

היסטוריה: הכוכב הוצג בפעם הראשונה בשנת 2007, בביתן של חיל האוויר שהוקם בסלון האווירי בפריז. בשנת 2009 הוא המריא לטיסת הבכורה שלו ושנתיים לאחר מכן נכנס לשירות מבצעי בחיל האוויר. "הרמס 900" הביא לחיל האוויר שלל יכולות חדשות כמו שליטה מודיעינית מורחבת של המפעילים בתא שטח נבחר. כחלק מדרישות חיל האוויר הותקנו עליו אמצעים למשימות בקרה ימית, מערכת מכ"ם מסוג AIS, מטע"ד אלקטרו-אופטי רב-חיישן ושלל מערכות מעקב אלקטרוניות נוספות.

נתונים: הרמס 900 כוכב. מוטת כנף, אורך 8.3 מ', משקל המראה מירבי 970 ק"ג, משקל מטען 350 ק"ג.

ביצועים: טווח חסוי אולם ניתן לשלוט עליו ממרחק של 1,600 ק"מ לפחות, זמן שהייה באוויר כ-40 שעות, סיג רום 33,000 רגל.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
הרון 1, שובל | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מל"ט לאיסוף מודיעין.

היסטוריה: נכנס לשירות בשנת 2005 ומאז השתתף בכל פעולות צה"ל כולל מסווגות שנערכו הרחק מגבולות המדינה. ההיסטוריה של הטייסת מסווגת אולם על פי חיל האוויר המערך ביצע יותר שעות טיסה מכל מערכי החיל. מלבד איסוף מודיעין פועלים בגזרת עזה לאיתור משגרי רקטות ומסייעים בסגירת מעגל על מטרות.

בסיס וטייסת: פלמחים, טייסת המל"טים הראשונה.

נתונים: הרון 1, שובל. מוטת כנף 16.6 מ', אורך 8.5 מ'. משקל המראה מרבי 1,150 ק"ג, משקל מטען מרבי 250 ק"ג.

ביצועים: טווח 350 ק"מ בשליטה קרקעית, זמן שהייה מרבי 45 שעות, סיג רום 30,000 רגל.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
הרון 2 (TP) איתן | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מל"ט כבד רב משימתי לאיסוף מודיעין, וסימון מטרות נקודתיות לצורך תקיפה של כלי אחר.

היסטוריה: המל"ט הזה שגדול פי ארבע מההרון, נכנס לשרות בפברואר 2010 ובעופרת יצוקה ביצע את הגיחה המבצעית הראשונה. כמעט ולא קיים מידע על המל"ט והפרסום היחיד שקיבל מאז נכנס לשרות היה כשאחד מהכלים התרסק בינואר 2012.

בסיס וטייסת: תל נוף, טייסת האיתן המוכרת כטייסת המל"טים. מספר לא ידוע

נתונים: הרון 2 (TP) איתן. מוטת כנף 26 מ', אורך 15 מ', משקל המראה מרבי 5 טון, משקל מטען מרבי 1 טון. מנוע יחיד עם הספק של 1,200 כ"ס.

ביצועים: מהירות 380 קמ"ש, טווח מסווג אולם נאמר שיכול להגיע לאיראן, זמן שהייה מרבי 36 שעות, סיג רום 45,000 רגל.

מטוסי הדרכה (לא כולל אלה שבטייסות מבצעיות)

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
M-346, לביא | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס הדרכה בבית הספר לטיסה ובקא"מ.

היסטוריה: המטוס האיטלקי נבחר בתחילת שנת 2012 לשמש כמטוס ההדרכה אשר יחליף את מטוסי העיט הישנים בעלות של מיליארד דולר. טייסי חיל האוויר כבר החלו להיערך ולהתאמן על המטוס והשניים הראשונים ינחתו בישראל עוד השנה, 2014. שאר המטוסים יגיעו עד לשנת 2016.

בסיס וטייסת: חצרים, טייסת הנמר המעופף שתעניק שרות לבית הספר לטיסה. סה"כ 30 מטוסים.

נתונים: M-346, לביא. מוטת כנף 9.72 מ', שטח כנף 23.52 מ"ר, אורך 11.49 מ', גובה 4.76 מ', משקל ריק 7.4 טון, מרבי 10.2 טון. למטוס זוג מנועים בעלי דחף של 2,850 ק"ג כל אחד.

ביצועים: מהירות מירבית 1,255 קמ"ש, טווח 1,890 ק"מ, סיג רום 13,715 מטרים.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
G-120A סנונית | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס הדרכה לשלב ראשוני.

היסטוריה: המטוס שנרכש מגרמניה נכנס לשרות בשנת 2002 ומאז משמש את בית הספר במיון ואימון פרחי הטייס בשלב המכין. הראשון שלא נרכש על ידי החיל כי אם הוחכר על ידי אלביט שגם מתחזקת אותו.

בסיס וטייסת: חצרים, בית הספר לטיסה, טייסת המכין.

נתונים: G-120A סנונית. מוטת כנף 10.2 מ', שטח כנף 13.3 מ"ר, אורך 8.1 מ', גובה 2.66 מ'. משקל ריק: 1.1 טון, מירבי 1.4 טון. מנוע יחד בעל מדף עם 3 להבים, הספק של 260 כ"ס.

ביצועים: מהירות 235 קמ"ש, טווח 1,535 ק"מ, סיג רום 18,000 רגל.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
T-6, עפרוני | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס הדרכה משמש גם את הצוות האווירובטי.

היסטוריה: העפרוני נכנס לשרות בשנת ביולי 2009 אז החליף את הצוקית הוותיקה. מאז משמש את בית הספר לטיסה בהדרכת פרחי הטייס בשלב ראשוני. מטוס אחד ניזוק ביולי 2010 כאשר חניכה שיצאה לטיסת סולו נחתה נחיתת אונס.

בסיס וטייסת: חצרים, בית הספר לטיסה, טייסת ראשוני.

נתונים: T-6, עפרוני. מוטת כנף 10.18 מ', אורך 10.12 מ', גובה 3.29 מ'. משקל ריק 2.08 טון, מלא 2.9 טון.. מנוע טורבו פרופ עם הספק של 1,100 כ"ס.

ביצועים: מהירות 585 קמ"ש, טווח 1,700 ק"מ, סיג רום 9,448 מטר.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
A-4, סקייהוק | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מטוס הדרכה, משימות מבצעיות מוגבלות.

היסטוריה: מטוס קרב של חיל האוויר מאז סוף שנות ה-60. השתתף במשימות תקיפה במלחמת ההתשה, יום כיפור, לבנון הראשונה והשנייה. השתתף במבצעים רבים כולל עופרת יצוקה ועמוד ענן. מאז 1972 משמש להדרכת פרחי הטיס במגמת קרב. יוצא בהדרגה מהשרות.

בסיס וטייסת: חצרים, בית הספר לטיסה, טייסת מתקדם.

נתונים: A-4, סקייהוק. מוטת כנף 8.5 מ', אורך 12.22 מ', גובה 5 מ'. משקל ריק 4.8 טון, מלא 11.1 טון. מנוע יחיד בעל דחף של 5,080 ק"ג

ביצועים: מהירות מרבית 1,071 קמ"ש, טווח 3,540 ק"מ, סיג רום 17,000 מטר.

חימוש: תותח 30 מ"מ, פצצות וטילים.

מטוסי חיל האוויר (צילום: אתר חיל האוויר)
בל 206, סיפן | צילום: אתר חיל האוויר

משימה: מסוק הדרכה לראשוני מסוקים.

היסטוריה: המסוק נכנס לשרות בחיל האוויר לתובלה קלה ב-1971. השתתפו בכל מלחמות ישראל, תובלה, קישור והטסת מפקדים עד שנת 2003 שיצאו משרות מבצעי ונשארו רק בבית הספר לטיסה.

בסיס וטייסת: חצרים, בית הספק לטיסה, טייסת ראשוני מסוקים.

נתונים: בל 206, סיפן. אורך 9.5 מ', גובה 2.91 מ', קוטר רוטור, שני להבים, 10.6 מ'. משקל ריק 638 ק"ג, מלא 1.3 טון. מנוע יחיד עם הספק של 317 כ"ס.

ביצועים: מהירות 207 קמ"ש, טווח 582 ק"מ, סיג רום 6,100 מטר.

עיצוב תמונות: ויטלי ריימן