הן מהוות סכנה למטוסים, הן מאיימות על המרחב האווירי של ישראל וחיל האוויר איבד בגללן 11 מטוסים ושלושה אנשי צוות אוויר עד היום. בבור של חיל האוויר בבסיס הקריה אף הוקם מוקד מיוחד כדי לטפל בהן. לא, לא מדובר בחוליית נ"מ עוינת כי אם באויב שנראה לנו תמים הרבה יותר, אבל אל תיתנו לנוצות ולמבט המיתמם להטעות אתכם – ציפורים הן סכנה אמיתית למטוסים. לשם כך, הוקם מדור צפרות ובטיחות אווירית במטה חיל האוויר. בראש המדור עומד רס"ן עודד, בעברו נווט ובעל תואר שני בזואולוגיה.
"המטרה שלנו היא לתת פתרון לקונפליקטים בין בעלי חיים, ציפורים בעיקר, לבין בטיחות הטיסה בחיל", הסביר ראש המדור. לשם כך המדור עושה שימוש אמצעים שונים, גם בשטח וגם במטה. מה הסכנה הגדולה בציפורים? הציפורים והמטוסים מפגינים שניהם נוכחות גבוהה במרחב האווירי של ישראל, ובשטח אווירי מצומצם כמו שלנו הסיכוי לתאונות גובר. לשם כך, המדור מתכלל את כלל הנתונים שהוא יכול לאסוף בנושא ציפורים. "במוקד הציפורים שלנו בבור, אנחנו בונים את הפאזל – התמונה האווירית של נדידת הציפורים במרחב", תיאר עודד.
המידע מגיע מסנסורים שונים במרחב, מבסיסי הטיסה, מצפרים חובבים ומקצועיים מרחבי הארץ, וממכ"מי ציפורים ייעודיים שהמדור מפעיל. "כרגע יש לנו שני מכ"מים עיקריים שמכסים את אזור הצפון והדרום, ואנחנו בתהליכי רכש של מכ"ם נוסף שיאפשר לנו לכסות שטח רציף יותר של המרחב האווירי", סיפר. את מכלול המידע הזה מעביר המדור למגדלי הפיקוח וליחידות הבקרה האוויריות, שמעבירות אותו לטייסים במידת הצורך – אף איש צוות אוויר לא רוצה להיתקל בחסידה או שתיים. "אין לנו יכולת להשפיע על תנועת הציפורים", הסביר עודד, "לכן אנחנו מנסים להפריד בין הציפורים והמטוסים בזמן ובמרחב".
גם כלבים נגד ציפורים
לא די בהתגוננות אווירית מול אותו יריב נוצתי, גם לנוכחותו על הקרקע יש השפעה על החיל. "ציפורים שנמצאות על מסלולי הנחיתה וההמראה הן סכנה אמיתית", מסביר עודד. "לכן, המטרה שלנו היא להפוך את בסיסי הטיסה לכמה שפחות אטרקטיביים לבעלי חיים". חיל האוויר לא פראייר – וכשהציפורים מטרידות אותו, הוא מטריד אותן בחזרה; חברה אזרחית שעובדת עם צה"ל כבר יותר מעשור, שמפעילה כלבי בורדר קולי שמטרתם להטריד את הציפורים ולהבריח אותן ממסלולי הטיסה.
מאז הקמת המדור ועד ימינו, הנתונים מוכיחים את חשיבות הפעילות: ירידה של שבעים אחוזים בתאונות אוויריות הקשורות לציפורים. "צריך להבדיל בין תאונות להיתקלויות. מספר ההיתקלויות נשאר יציב לאורך השנים, ועומד על כמאתיים וחמישים היתקלויות בשנה. כמובן שהיינו שואפים להוריד את מספר ההיתקלויות לאפס, אבל בשביל זה נצטרך פשוט להפסיק לטוס", הסביר עודד וברור שזה לא משהו שחיל האוויר יעשה בקרוב.