הותר לפרסם שחיל האוויר הישראלי קיים לאחרונה אימון משותף עם חיל האוויר היווני שבו לקחה חלק טייסת מסוקי היסעור - לראשונה מאז אסון ההתרסקות ברומניה, בו נהרגו 6 חיילי צה"ל. מדובר בהמשך שיתוף הפעולה עם היוונים, לאחר שבחודשים האחרונים התאמנו מטוסי קרב ישראלים ביוון מול סוללות הגנה אווירית מתקדמות מדגם S-300.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
במהלך השבועות האחרונים קיים מערך המסוקים של חיל האוויר תרגיל משותף עם חיל האוויר של יוון, שהיה אחת הפריסות הגדולות ביותר שעשה חיל האוויר הישראלי מעבר לים. האימון התקיים בבסיס לריסה בשיתוף מערך המסוקים היווני. במשך שבועיים התאמנו מסוקי צה"ל לצד מסוקי קרב יווניים, ביצעו תרגילי חילוץ טייס נוטש וטסו במתאר טופוגרפי ייחודי של הרים גבוהים שאין בישראל.
"אנחנו מבינים את החשיבות העמוקה של הפעילויות המשותפות עם מדינת ישראל שתורמות לשמירה על ביטחון שתי המדינות", אמר מפקד בסיס לריסה, קולונל דורמיטיס סטפזנקי, בריאיון לביטאון חיל האוויר. "השפה המשותפת שיצרנו, החברות העמוקה והדברים שלמדנו יחד תרמו להמשך חיזוק שיתוף הפעולה בין החילות".
הקצין היווני הבכיר הדגיש כי "אני מאמין שהאימון בבסיס ובתנאי השטח שיש כאן חיזקו אצל החיל הישראלי את היכולת להתמודד עם טיסה בכל המקומות בהם יידרש להילחם".
האימון נערך כחלק מתכנית שיתוף הפעולה הבינלאומית לשנת 2015 שמובילים אנשי מחלקת ההדרכה במטה חיל האוויר. בתרגיל השתתפו מסוקי קרב מדגם שרף (אפאצ'י) ולראשונה מאז האסון ברומניה גם טייסת מסוקי סער מדגם יסעור. השבוע לפני חמש שנים התרסק מסוק יסעור במהלך אימון של חיל האוויר בגובה רב בהרי הקרפטים ברומניה. בתאונה נהרגו 6 אנשי צוות המסוק הישראלי ואיש צוות רומני.
בתרגיל ביוון השתתפו גם מטוסי סיור ותצפית של חיל האוויר (צופית) כשהטייסים וסיירי האוויר תרגלו את משימת איסוף המודיעין בזמן אמת והכוונת מסוקים סביב הר האולימפוס.
"היום בכל משימה של חיל-האוויר יש כלי-טיס שאוסף מודיעין מהאוויר ומסתכל מלמעלה", סיפר סא"ל מתן, מפקד טייסת מסוקי קרב שפיקד על התרגיל, לביטאון חיל האוויר. "זהו המעגל השלם שצריך לתרגל על מנת להיות ערוכים לזמן אמת".
הוא הדגיש את חשיבות האימון ותיאר: "טסנו במקומות הרריים ומאתגרים שאינם קיימים בארץ, ותרגלנו טיסות ארוכות טווח מהבסיס בישראל עד הבסיס היווני".
בסמוך לבסיס היווני מתנוסס רכס הרים גבוה וביניהם הר האולימפוס שהציב בפני אנשי חיל האוויר אתגר לא קטן. האולימפוס מגיע לגובה של למעלה מ-9,500 רגל. "במקומות שבהם אנחנו צפויים לטוס ולבצע משימות כמו משימת חילוץ טייס נוטש אנחנו עלולים לחלץ בשטח עם הרים גבוהים מאוד", הסביר סא"ל מתן. "במהלך הפריסה הצוותים צברו ניסיון טיסה בהרים גבוהים, מה שיקל עליהם במידה וידרשו לטוס בשטחים דומים בזמן אמת".
בעקבות לקחי תאונת היסעור ברומניה, הוגדרו באימון נהלי בטיחות חדשים. "הגדרנו מחדש את התייחסותנו למזג-האוויר. הגדרנו כלים והחלטות מקדימות למקרים בהם נצטרך להפסיק את האימון וחוקי בטיחות נוקשים", אמר סא"ל מתן. "במובן מסוים, הפריסה הזאת היא סוג של תיקון. היא מגיעה אחרי שנים שמערך המסוקים לא פרס בחו"ל והראשונה של מסוקי היסעור מאז התאונה ברומניה".
שיתוף הפעולה של צה"ל עם חיל-האוויר היווני הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות ואף צפוי להתגבר בשנים הקרובות. רק לפני 4 חודשים ערך חיל האוויר אימון עם היוונים שבו השתתפו טייסות מטוסי קרב מדגם "סופה".
על פי פרסומים זרים, 10 מטוסי F-16 יחד עם מטוסים של חיל האוויר היווני תרגלו תקיפה מול מערכת ההגנה האווירית S-300 מתוצרת רוסיה. אתר התעופה THE AVIATIONIST, שפרסם את דבר התרגיל, דיווח שמטרתו הייתה להתכונן למצב שבו ישראל תתקוף את אתרי הגרעין של אירן ולכן בוצעו גיחות נגד סוללות טילי קרקע-אוויר S-300 PMU-1 המוצבות בכרתים.
בתרגיל זה אסף חיל האוויר הישראלי נתונים חשובים על מערכת ההגנה האווירית המגינה על מתקני הגרעין של אירן. הטייסים הישראלים תרגלו ושיפרו טקטיקות של תקיפת סוללות S-300, תקיפת מטרות קרקע המוגנות על ידי הטילים האלה וטכניקות של התחמקות מפגיעת הטילים.