חיל האוויר הסיני מוציא מהשירות את מטוסי הקרב הישנים שלהם מסוג J-7, שטסים שם מאז שנות ה-60. על פי פרסומים שמקורם בין השאר ב- Global Timesבכוונת הסינים להפוך את מטוסי הקרב האלה למטוסים ללא טייס. המטרה: שיהיו חלק מכוח אווירי מסיבי במקרה שסין תחליט לפלוש לטייוואן.
לחיל האוויר הסיני יש על פי נתונים שמפרסמים מכוני מחקר למעלה מ-300 מטוסי קרב מסוג J-7, אותם החלו להוציא מהשירות בשנת 2018 כחלק מתהליך מודרניזציה וכניסה של חמקנים מסוג J-20 ומטוסי קרב מסוג J-16 - שניהם מתוצרת מקומית - לצד מטוסי קרב מתוצרת רוסית מסוג סוחוי 27 ו-30.
ה-J-7 שפותח על ידי הסינים באמצע שנות ה-60 של המאה הקודמת, הוא למעשה גרסה שלהם למטוס המיג-21 הרוסי. זה היה מטוס הקרב העל-קולי הראשון של חיל האוויר הסיני ולא נחשב למוצלח במיוחד.
מכיוון שבאותן השנים היחסים בין רוסיה לסין לא היו טובים, מוסקבה הערימה קשיים של תוכנית ה-J-7 ומה שיצא זה מטוס בעל טווח טיסה מוגבל, כושר נשיאת חימוש נמוך ועוד שלל בעיות, כולל עם כיסא המפלט. למרות זאת, לחץ פנימי הביא לכך שמאות מהם נכנסו לשירות.
פתרון לסין, בעיה לטייוואן
כבר בשנת 2021 התפרסמו דיווחים על כך שבכוונת הסינים להפוך את מטוס ה-J-7 אותו כבר הלו לכנות "מטוס סבא" הישן למטוס ללא טייס. שינוי שעל פי הסינים יאפשר את זה שהם יישארו בשדה הקרב המודרני בתפקיד חדש ובכמויות גדולות. מבחינתו של צבא סין - המטוסים ישמרו על היכולות שלהם, רק בלי לסכן טייסים ובעלות מאוד נמוכה.
מבחינתו של צבא טייוואן, גם כאשר מדובר במטוס קרב ישן, עצם זה שחיל האוויר ומערך ההגנה האווירי של טייוואן עלולים להיאלץ להתמודד עם כמות אדירה של מטוסים ללא טייס ולהפיל אותם, מהווה אתגר לא פשוט, עוד לפני שיגיעו מטוסי הקרב המתקדמים.
איום הפלישה של סין לטייוואן נמצא ברקע כבר תקופה, כששני הצדדים מעבירים מסרים מאיימים ומקיימים תרגילים צבאיים, כשטייוואן מנסה להיערך על ידי צעדים כמו הגדלת הצבא, מיגון מתקנים בהם חונים מטוסי קרב, תרגילים עם צבא ארצות הברית ועוד.