מטוסי קרב רוסיים מסוג סוחוי Su-30 שהופלו באוקראינה, הופכים למחזיקי מפתחות אותם מוכרים לחו"ל, במטרה לגייס כספים ולממן רכש ציוד לצבא אוקראינה. על כל מחזיק מפתחות שכזה, חורטים היצרנים לצד סוג המטוס גם את מספר הזנב והשלדה של כלי הטיס שהופל. מחזיקי המפתחות האחרונים שמוצעים למכירה, שייכים למטוס הקרב מהמתקדמים ביותר של הרוסים, שהופל באזור מיקולאייב.
מכירת מחזיקי מפתחות שהכינו מחלקי מטוסי קרב רוסים שהופלו באוקראינה אינה תופעה חדשה. האוקראינים החלו להכין מחזיקי מפתחות ולמכור אותם לחו"ל כמעט מתחילת המלחמה. כל מטוס שכזה מייצר אחרי ההפלה מאות מחזיקי מפתחות, תלוי במצבו וניתן למצוא מחזיקים שאותם הכינו ממטוסי קרב מסוג סוחוי SU-25, סוחוי SU-24 או מסוקי קרב מסוג Mi-24 ואחרים.
במקרה הנוכחי מדובר במטוס נדיר יחסית, זאת משום שאת מחזיקי המפתחות הכינו מ-Su-30m הדגם הימי השייך לצי הרוסי ולא לחיל האוויר. על פי האוקראינים ומה שנחרט על מחזיקי המפתחות, מדובר במטוס מספר זנב RF-33787 שאות הקריאה שלו בקשר היה "כחול 45".
"לא המטוס האחרון שנציע למכירה"
כמובן שסיפור המטוס נמכר יחד עם מחזיק המפתחות עצמו, כל זה בשילוב העובדה שהפעם מדובר במטוס מדגם נדיר יחסית, הופכים את הערך של המזכרת לגבוה הרבה יותר. ככל שהדגם נדיר יותר או שמספר המטוסים שהופלו מדגם מסוים נדיר יותר, כך ערכו של מחזיק המפתחות גבוה יותר.
האוקראינים משתמשים בכסף לרכש ציוד לחימה, רכבים, ציוד רפואי ועוד עבור הכוחות הלוחמים בחזית. כמובן שהמהלך הזה הוא גם חלק מההסברה והמלחמה התקשורתית שהם מנהלים מול הרוסים, בהצלחה גבוהה יש לציין. "זה לא המטוס האחרון שיופל ולא האחרון שנציע למכירה כמחזיק מפתחות", היה רוח הדברים שנכתבו בפוסט שהוקדש לסוחוי-30.
מדובר במטוס קרב רב-משימתי דו מנועי לכל מזג אוויר מדור 4.5. סוחוי-30 נחשב לאחד המתקדמים ביותר של הרוסים ומשמש בעיקר למשימות יירוט, סיור ואיסוף מודיעין. למטוס גם יכולת תקיפה קרקעית ושימוש בחימוש חכם. לרוסים יש כ-110 מטוסי קרב מהסוג הזה בשירות, ככל הידוע הם איבדו 11 מהם באוקראינה.