בשורה ללובשי הסרבלים הכחולים: בקיץ הקרוב ייפרדו אנשי המערך הטכני של חיל האוויר מסרבל העבודה המוכר לטובת מדים חדשים.
לאחר שכבר הפך לסמל, אנשי המערך יפשטו את הסרבל הכחול ויחליפו אותו בחולצה ובמכנסיים נוחים ומאווררים יותר. "קיימנו אין־ספור דיונים כדי למצוא את המוצר הטוב ביותר עבור הטכנאי. בסופו של דבר הגענו להבנה שהמוצר המתאים ביותר הוא מכנסיים וחולצה", אמר רס"ן משה נחום, רמ"ד ציוד פרט ומחנה בחיל האוויר. לדבריו, בימים אלו מתקיים מכרז שיקבע מי תהיה החברה שתייצר את מדי הטכנאים החדשים.
עם בחירת החברה יחל הייצור הסדרתי, והמדים צפויים להגיע לאנשי המערך החל מיוני 2015, כשטכנאי דרג א' יהיו הראשונים לקבלם בטקס חגיגי. בשלוש השנים הבאות יגיעו המדים החדשים בהדרגה למרבית בעלי התפקידים במערך הטכני, למעלה מעשרת אלפים איש, לצד הוצאת הסרבלים הישנים מהמערך. "זה שינוי מרענן שיחדיר מוטיבציה באנשינו. לצה"ל הגדול זה אולי נראה כמו עוד משימה אבל עבורנו זה אירוע", הוסיף רנ"ג יוחנן תורג'מן, קמ"ט משטר ומשמעת בחיל האוויר. להליך, ניתנו כל האישורים הנדרשים והחותמת הסופית, אישור ראש אכ"א, התקבלה בקיץ האחרון.
בלי "חיל האוויר" על הגב
עבודת המטה בנושא החלה לפני כשנתיים, בעקבות טענות שעלו מהשטח על איכות הסרבל והקושי לעבוד על המטוסים עם המוצר הקיים. "יהיה קשה להיפרד מהסרבל, אבל בחורף הוא מאוד מקשה עלינו, כל פעם כשאנחנו, הבנות, צריכות ללכת לשירותים צריך להוריד את כולו וזה הופך את הכול לפחות נוח. בקיץ סובלים מחום וכשצריך לעלות לתא טייס בזמן העבודה על המטוס התנועה בבגד מוגבלת", מסבירה סמל מאי פאר, טכנאית אוויוניקה בבסיס תל נוף. המדים החדשים שיכללו ירכית (חולצה הנלבשת מחוץ למכנסיים) ומכנסיים ייתנו מענה בדיוק למצוקות אלו. על מנת להתמודד עם החום הכרוך בסביבת העבודה של הטכנאים, במדים החדשים קיימים פתחי אוורור בבית השחי ובכיסי המכנסיים, אשר מכוסים ברשת על מנת לשמור על צניעות. בנוסף, גב החולצה מאפשר תנועה חופשית יותר.
על חלקה האחורי של החולצה יודפס סמל המערך הטכני, בשונה מהכיתוב "חיל האוויר" שהתנוסס על הסרבלים המוכרים. הכותנה תוחלף בבד אנטי־סטטי, בד בטיחותי יותר הניזוק פחות כתוצאה מכביסות. המדים מאובזרים בארבעה כיסים, שניים במכנסיים ושניים בחולצה. בשולי המכנסיים מצויים פסים זוהרים לעבודה בטוחה גם בשעות החשכה. המעבר לביגוד בן שני חלקים יביא גם להתייעלות כלכלית. לדבריו של רס"ן נחום, כשסרבל ניזוק, בין אם רק בחלק העליון או רק בחלק התחתון, יש להחליף את כולו, דבר שהיה קורה לעתים תכופות בשל סוג הבד. המעבר למדים החדשים יביא לחיסכון של כ־40 אחוז בעלות ההחלפה בעקבות הבלאי שנוצר.
מוותרים על דרגות הסקוץ'
טכנאים בשלושה מבסיסי חיל האוויר כבר זכו להתנסות בדגם החדש, זאת במסגרת פיילוט שנערך בשנה שעברה, בסיומו עלו מספר צרכים נוספים ששולבו בדגם החדשני. אחד מהם הוא כותפות שיאפשרו ענידת דרגות בצורה המקובלת. עד כה נאלצו נגדי המערך הטכני וקציניו לחבר את הדרגות לסרבל באמצעות סקוץ'. "בהתחלה חששתי שהפרידה מהסרבל תהיה כואבת ושאנשי המערך יתנגדו, אבל קרה בדיוק ההפך. חיילים ומפקדים כמהים להגעת הביגוד החדש, אני מרגיש שאנשים בשלים מנטאלית לשינוי הזה", סיפר רס"ן נחום.
אוכלוסייה נוספת שצפויה להשתדרג ב"קולקציה" חדשה הנה אוכלוסיית הכיבוי וההצלה של חיל האוויר. "לכבאים היום אין ביגוד אחיד ויש כוונה לספק להם מדים באותו פורמט רק בצבעי אפור ושחור, בדומה ללבוש הכבאי האזרחי. תהליך כזה ייצור בקרבם גאוות מערך", העיד רס"ן נחום. התהליך ממתין לאישורים הנדרשים בחיל. "להערכתי נוכל לראות מדים שכאלה במהירות יחסית", סיכם.