משרד התפוצות בישראל הפעיל מבצע השפעה חשאי נגד מחוקקים אמריקנים במטרה להשפיע על עמדתם לטובת ישראל בנוגע למלחמה בעזה, כך דווח היום (רביעי) בניו יורק טיימס. על פי הדיווח, מאז אוקטובר השקיע משרד התפוצות סכום של כ-2 מיליון דולר, והפעיל מערך נרחב של חשבונות בדויים כדי להשפיע על עמדותיהם של מחוקקים.

המבצע נועד בראש ובראשונה להשפיע על עמדות של מחוקקים ומקבלי החלטות בארה"ב לתמוך בישראל ובהעברת הסיוע אליה. סכום הכסף הושקע בחברת Stoic, משרד שיווק ומיתוג פוליטי בתל אביב. במסגרת המבצע נעשה שימוש במאות חשבונות בדויים ברשתות X, פייסבוק ואינסטגרם, שעסקו בעיקר בפרסום תגובות אוהדות לישראל.

בחינה של קמפיין ההשפעה מצאה כי הוא התמקד בראש ובראשונה במחוקקים שחורים מהמפלגה הדמוקרטית, ובהם גם חכים ג'פריס, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, הנחשב לאחד מראשי הקונגרס האמריקני. יחד איתו, כוון המבצע גם לסנאטור רפאל וורנוק וחבר בית הנבחרים ריצ'י טורס, שנחשב לאחד התומכים הגדולים של ישראל.

פגישת נתניהו וביידן בישראל, מלחמת חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

הפוסטים והציוצים של החשבונות הפיקטיביים שהופעלו במבצע ההשפעה נכתבו, רובם ככולם, על ידי אפליקציית הבינה המלאכותית ChatGPT. בנוסף, במסגרת הקמפיין הועלו לאוויר שלושה אתרים פיקטיביים, שהוצגו כאתרי חדשות ישראליים בשפה האנגלית, למרות שבפועל אין אתרים כאלה.

ארגון "פייקריפורטר" הישראלי אישר לניו יורק טיימס כי הוא זיהה את מבצע ההשפעה כבר בחודש מרץ. חברת Meta, המפעילה את פייסבוק ואינסטגרם, וחברת OpenAI, המפעילה את ChatGPT, הודיעו בשבוע שעבר שהן זיהו את מבצע ההשפעה ופעלו לסכל אותו.

בניו יורק טיימס נכתב כי המבצע הסודי וההשקעה הלא מועטה בו מלמדים עד כמה היו מוכנים בממשלת ישראל להשקיע כדי להשפיע על דעת הקהל האמריקנית בנושא המלחמה, בייחוד על רקע הקריאות החוזרות ונשנות לנשיא ביידן לעצור את משלוחי הנשק לישראל. בסוף חודש אפריל אישר בית הנבחרים האמריקני, עם 366 תומכים לעומת 58 מתנגדים (רובם מהשוליים הפוליטיים בארה"ב), את תקציב הסיוע לישראל בסך 26 מיליארד דולר. אתמול אישר בית הנבחרים בוושינגטון להטיל סנקציות על בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג אם יוצאו צווי מעצר נגד ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט.

מפגינים פרו פלסטינים מוחים נגד ממשל ביידן (צילום: רויטרס)
צילום: רויטרס

 

חברות Meta ו-OpenAI אמרו בשבוע שעבר שהקמפיין לא היה מוצלח במיוחד ולא השיג השפעה נרחבת. החשבונות הפיקטיביים שהופעלו השיגו כ-40 אלף עוקבים ברשתות החברתיות השונות, לפי תחקיר של פייקריפורטר.

המבצע החל כבר שבועות אחדים לאחר הטבח, והתברר כי עשרות אנשי הייטק ישראליים קיבלו הודעות בפלטפורמות שונות שהזמינו אותם לפגישות חשאיות וקראו להם להפוך ל"חיילים דיגיטליים" במסגרת המלחמה של ישראל. חלק מאותן הודעות, על פי הניו יורק טיימס, נשלחו על ידי גורמים רשמיים בממשלת ישראל. 

חברת Stoic נהגה עד לאחרונה לפרסם בעמוד הלינקדאין שלה כי היא מקדמת מבצעים המבוצעים על ידי בינה מלאכותית. "במבט קדימה, ברור שתפקידה של בינה מלאכותית בקמפיינים פוליטיים נמצא לקראת זינוק ושינוי משמעותי, המעצב מחדש את האופן שבו קמפיינים מנוהלים ומבוצעים". ביום שישי הסירה החברה את הטקסט מעמוד הלינקדאין שלה.

משרד התפוצות הכחיש את מעורבותו במבצע ואמר שאין לו שום קשר לחברת Stoic. מחברת Stoic לא נמסרה תגובה לפניית ניו יורק טיימס.