היום לפני 50 שנה, 27 ביולי 1972, המריא מטוס ה-F-15 לטיסת הבכורה שלו ולמסע ארוך שנים, בו הפך להיות אחד ממטוסי הקרב האייקונים – גם של חיל האוויר הישראלי. מטוס הקרב הזה שבר לא מעט שיאים במדי חיל האוויר והתאריך הסמלי, הוא הזדמנות לחזור לימים הראשונים, להפלות הראשונות של חיל האוויר עם המטוס הזה, למעשה ההפלה הראשונה בעולם.
מטוס ה-F-15 תוכנן בארה"ב כמטוס קרב לעליונות אווירית כחלק מלקחי מלחמת וייטנאם. עוד בשלב הפיתוח וכחלק מלקחי יום כיפור שלנו, פנה מי שהיה אז רל"א ולימים מפקד חיל האוויר, דוד עברי, למפקד חיל האוויר דאז בני פלד, עם המלצה לרכוש מטוסי F-15 או F-14 מארה"ב.
ב-25 באוגוסט 1974, פחות משנה אחרי מלחמת יום כיפור, יצאה לארה"ב משלחת מקצועית בפיקודו של אל"מ אמנון ארד, במטה לבחון את שני המטוסים. ותיקי חיל האוויר טוענים עד היום ש"המשחק היה מכור" - שכבר מההתחלה הישראלים רצו את ה-F-15. בכל מקרה, בין ה-25 באוגוסט עד ל-7 באוקטובר, טייסי המשלחת, ארד עצמו, רס"ן עומרי אפק, סרן אהרון כ"ץ וטייס הניסוי של התעשייה האווירית, אסף בן נון, ביצעו חמש טיסות על F-14 ותשע טיסות על F-15.
דו"ח המשלחת היה נחרץ: "חסרונותיו הבולטים של ה-F-14 הם בעיקר בתחום האנרגיה ובתחום התמרון", נכתב בין השאר בדו"ח. וגם "במהירות התת קוליות הגבוהות". הם אף הוסיפו, למען הסר ספק כי "תכונות הטיסה והניהוג הגרועות של ה-F-14, בצירוף סיבוך התפעול, יקשו על הטייס בקרב אוויר" וזו הרי הייתה גולת הכותרת של הרכש.
על הרקע הזה הוחלט פה אחד לרכוש את ה-F-15 ובראשון באפריל 1976 הוקמה הטייסת הראשונה של חיל האוויר הישראלי, על בסיס "פקודת ארגון 133/008 להקמת טייסת 133". בפועל, הוקמה הטייסת חודשיים אחר כך והמטוסים הראשונים נחתו בישראל ב-10 בדצמבר 1976.
בתמורה ל-653 מיליון דולר, נרכשו 25 מטוסים בעלי יכולת תמרון גבוהה מאוד, יכולת נשיאת כמות גדולה של אמל"ח וטווח ארוך מאוד – הודות להתקנה החל משנת 1981 של מכלי דלק CFT (מכלי דפונה) לאורך גוף המטוס, שאינם תופסים נקודות לתליית חימוש (טילים / פצצות).
ההפלה הראשונה בהיסטוריה
"מבצע ליטני" שהחל ב-11 במרץ 1978 היה טבילת האש הראשונה של טייסי ה-F-15 הישראלים, אם כי שם הם היו פחות משמעותיים. את ההישג הראשון הם רשמו ב-27 ביוני 1979. באותו היום יצאו רביעיית מטוסי F-15 לפטרול אווירי וחיפוי על רביעיית פנטומים שתקפה בלבנון.
את המטוסים איישו בוגרי מחזור ההסבה הראשון: משה מלניק, בנימין צינקר, יואל פלדשו ואיתן בן אליהו. הסורים הזניקו מול ארבעת מטוסי ה-F-15 הישראלים לא פחות מ-12 מטוסי מיג 21, אבל זה לא באמת היה "כוחות": הישראלים שיגרו על הסורים טילי שלהבת, חוח וגרבון כפי שהם נקראים בחיל, שהייתה זו גם ההפעלה הראשונה שלהם. תוך דקות בודדות מלניק ופלדשו הפילו מיג כל אחד. מיג 21 נוסף הופל בתותח על ידי איתן בן אליהו. עוד מיג 21 סורי הופל על ידי יורם פלד, שהוביל זוג F-15 נוסף יחד עם גיא גולן.
זאת הייתה הפעם הראשונה בעולם שמטוסי F-15 הפילו מטוס בקרב אוויר, כאשר הראשון להפיל היה משה מלניק. עוד בקורס ההסבה בארה"ב הכריז מלניק שיהיה הטייס הראשון בעולם להפיל עם F-15. זאת הסיבה שבאותו הקרב הוא חיכה שכולם יסיימו לדווח ואז אמר: "תגידו מה שתגידו אני הפלתי ראשון".
הסורים לא הבינו מה קרה בקרב האוויר ולא הבינו שהם שולחים את מטוסי הקרב שלהם מול חיל אוויר שקפץ דור. בספטמבר 1979 הם מנסים ליירט עם מטוסי מיג 23 פנטומים של טייסת 119. הטילים הסורים לא פוגעים, ובישראל הוחלט להציב להם מארב.
ב-24 בספטמבר 1979 הסורים שוב מזניקים ארבעה מטוסי מיג 21 נגד פנטומים. רק שהפעם יש שם זוג F-15 של טייסת 133. דקות ספורות לאחר מכן כל ארבעת מטוסי המיג 21 הסורים "נכנסים באדמה". טייסת 133 ומטוסי ה-F-15 שלה כבר עומדים על מאזן של 8-0 לרעת הסורים.
אולם, באותו החודש בחיל האוויר גם חווים את הטרגדיה הראשונה שלהם עם מטוס זה. ב-29 בספטמבר 1979 סרן גיא גולן מוזנק עם מטוס F-15 ליירוט לילי. בחזרה מהגיחה הוא מתרסק על מסלול 33 בבסיס תל נוף ונהרג. ישראל מאבדת לראשונה טייס 15-F.
חמישים שנה אחרי המראת הבכורה של מטוס 15-F והוא עדיין נחשב לעילית של חיל האוויר. מאז ביצעו מטוסים מסוג זה שורה של תקיפות ברחבי המזרח התיכון, היו גם מטוסי הקרב הראשונים ש"פרסו" לארה"ב, במה שהפכה להיות הטיסה הארוכה ביותר עד אז של מטוסי קרב ישראלים, הראשונים בעולם להפיל מטוסי מיג 25 - והרשימה עוד ארוכה.