חיל האוויר האמריקאי הפיץ מסמך מסווג ובו דרישות לפיתוח, הנדסה וייצור מטוס קרב חדש, שיהיה המחליף של מטוס ה-22-F, שהוא חמקן שארה"ב היא המפעילה היחידה שלו ואוסרת למכור אותו לאף צבא אחר בעולם.
במסמך, התעשיות הביטחוניות מתבקשות להגיש הצעות לפיתוח והיערכות לייצור סדרתי של המטוס החדש, כאשר המטרה שלהם להעניק חוזה לחברה שתזכה במכרז כבר במהלך שנת 2024. עוד עולה מהפרסום כי מטוסי F-22 חייבים לצאת משימוש עד שנת 2030 לערך, ויכולות המטוס המחליף מדור 6 צריכות להתגבר על המערכות שמציגות סין ומתחרות אחרות בעולם.
⚡️The US Air Force is announcing a tender for the construction of its new fighter, the first in two decades, the winner of which will be chosen next year.
NGAD fighter (Next Generation Air Dominance) should replace the F-22 Raptor, a stealth fighter of the fifth generation. pic.twitter.com/tRsZTYVY4P
פרטי המסמך עבור תוכנית NGAD (עליונות אווירית - הדור הבא) מסווגים ברמה גבוהה, אבל חיל האוויר האמריקאי ציין בפרסום שלו שהמסמך מגדיר את הדרישות הצפויות למטוס, שמיועד לשמש כמטוס הקרב הראשון בעולם מהדור השישי. דוברת חיל האוויר האמריקאי ציינה שהם "מבקשים מערכת נשק משולבת", ולא ניתן לפרט כעת.
"זו קפיצת דור טכנולוגית"
מטרת הדרישות ליכולות החדשות נועדה לשמור על הפער הטכנולוגי בין ארה"ב לאויבות שלה, ולשפר את היכולות הקטלניות של חיל האוויר האמריקאי במטרה לשליטה מוחלטת בשמיים, זאת לצד יכולת שרידות גבוהה ועמידה בעומסים.
בדרך כלל, עבור תוכנית בסדר גודל של NGAD, ישנה תקופה של 60-90 יום שבהם החברות הביטחוניות יכולות לשלוח שאלות לגבי טיוטת הבקשה, ולאחריה תקופה דומה להגשת להצעה סופית. לאחר מספר חודשים אמורה להתקבל הבחירה של הפנטגון, כשההחלטה צפוי כאמור להתקבל ברבעון האחרון של 2024.
"פלטפורמת NGAD מייצגת קפיצת דור בטכנולוגיה על פני ה-F-22, שאותו היא תחליף", אמר שר חיל האוויר פרנק קנדל בהצהרה. הוא הוסיף כי המחליף: "יכלול תכונות כמו קטלניות מוגברת והיכולות לשרוד, הכל בתוך סביבה מבצעית מאתגרת. אף אחד לא עושה את זה טוב יותר מחיל האוויר האמריקאי, אבל אנחנו נאבד את היתרון הזה אם לא נתקדם עכשיו".
ישתלב עם מטוסים ללא טייס
האמריקאים ציינו כי מטוס הקרב הבא יבצע משימות אוויר-אוויר ויוכל לפגוע במטרות קרקעיות. בנוסף תהיה למטוס הקרב העתידי יכולת לבצע משימות דיכוי/השמדה של מערך הגנה האווירית של האויב (SEAD/DEAD). כחלק מהקונספט של אותה משפחה עליה שוקדים בחיל האוויר האמריקאי, המטוס יפעל במבנים משולבים של מטוסים מאוישים ולא מאוישים, שגם אותם מפתחים ימים אלה.
המטוס יהיה בעל טכנולוגיית חתימה נמוכה, חמקן, ויכולת נשיאת חימוש רב, מכוון לטווחים ארוכים. למרות שמסמך זה התפרסם רק בימים האחרונים, התעשיות הביטחוניות בארה"ב כבר החלו לתכנן את הדור הבא של מטוס הקרב שלהן. ההערכה היא שעל המכרז יתחרו ענקיות התעופה בואינג, לוקהיד מרטין ונורת'רופ גרומן.