אחרי שבסוף השבוע האחרון אישרו ארה"ב ובעלות בריתה בפסגת ה-7-G להעביר את מטוסי הקרב מסוג 16-F לחיל האוויר של אוקראינה, מתברר כי ההכשרה של טייסים אוקראינים להטסת המטוסים כבר החלה בפולין ובמדינות נוספות באירופה. כך אמר אתמול (ג') ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל.
"אני שמח שסוף סוף החלה הכשרת הטייסים ל-F-16 במספר מדינות. זה ייקח זמן, אבל כמה שיותר מוקדם יותר טוב", אמר בורל בפגישת שרי ההגנה של האיחוד האירופי בבריסל. משמעות דבריו, בהנחה שהם נכונים, שאספקת מטוסי הקרב לאוקראינה והפעלה שלהם במלחמה, יכולה לקרות מוקדם מהצפוי. כאשר נשאל על המדינות בהם טייסים אוקראינים כבר מתאמנים, ענה בורל "למשל בפולין", הנחשבת לאחת מהתומכות הגדולות של אוקראינה, וכזו שמפעילה בעצמה את מטוסי הקרב האלה.
Ukrainian Pilots have already begun training on F-16 Fighter Jets in Poland and some other countries, according to the European Union's foreign policy chief Josep Borrell pic.twitter.com/UNELxGN5rL
שר ההגנה ההולנדי, קאג'סה אולונגרן, אמר בפגישה כי בנוסף, קואליציה של מדינות אירופה שתומכות בקייב, מחפשת להתחיל לאמן טייסים אוקראינים במטוסי F-16 "בהקדם האפשרי". היום (ד') כבר מדברים על חודש יולי, אז תחל הכשרת הטייסים מאוקראינה. הכשרה שצפויה להימשך בין 4 ל-6 חודשים.
מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הוסיף בהצהרה משלו שהאימונים "שולחים איתות ברור מאוד שאנחנו שם לטווח הארוך". נראה שהמהלך צובר תאוצה וגם דובר הפנטגון, גנרל פטריק ריידר, התייחס לנושא, ועדכן שאספקת מטוסי ה-F-16 לאוקראינה תעלה בפגישה הקרובה בבסיס רמשטיין שבגרמניה. "כמו בפגישות קודמות בנושא, הדיון שם יהיה על הצרכים הכי דחופים של אוקראינה. יהיה גם דיון על אימוני F-16".
⚡️ At the next meeting of "Ramstein", which will take place on May 25, the strengthening of the Ukrainian air defense, the provision of ammunition, and the transfer of F-16 fighters will be discussed, reports Pentagon Speaker Patrick S. Ryder.
Follow @Flash_news_ua pic.twitter.com/RnhWQyXgd7
16-F לאוקראינה: לא פיתרון קסם
התרחיש בו בעוד כמה חודשים טייסי F-16 אוקראינים יפילו פצצות JDAM מדויקות על מטרות רוסיות נראה אפשרי. אולם חשוב להדגיש שלמרות כל הכותרות אין "אמל"ח קסם" ואוקראינה צפויה לעמוד בפני מספר מכשולים קשים. גם למטוסי ה-F-16 יש את המגבלות נקודות התורפה שלהם, כשרוסיה מודעת למהלך וסביר מאוד שמתכוננת לזה.
לא מדובר רק בהכשרה של טייסים. מעבר לזה נדרשת גם הכשרה ארוכה של צוותי הקרקע ותשתית שצריכה לקבל אספקה רציפה של חלקי חילוף. רוב מטוסי ה-F-16 שאוקראינה תקבל יהיו מהדגם הישן, שעבר שדרוגי מערכות לאורך השנים. בארה"ב מדווחים שהדגמים הישנים של מטוס הקרב הזה דורשים כ-15 שעות עבודה, על כל שעת טיסה. כך שגם לכמות יש פה משמעות ברורה, מבחינת אחוזי השמישות של המטוס.
לטייסים ייקח בין 4 ל-6 חודשים ללמוד להטיס F-16. אבל הם גם צריכים ללמוד להילחם איתו, לטוס במבנים של זוג ורביעייה ולהשתלב עם שאר מערך הלחימה האוקראיני. זה דורש זמן וניסיון של שנים, גם עבור מי שהתגלו ככאלה שלומדים מהר. הטייסים האוקראינים צריכים ללמוד לתקוף בגובה נמוך בלילה וביום, בכל מזג אוויר. לעשות את זה עם מערכות לא מוכרות כמו אינפרא אדום ופצצות מונחות לייזר, מה שעשוי לקחת יותר זמן מההכשרה הבסיסית.
לאוקראינה עשויה להיות התמודדות נוספת גם בצורך להגן על המטוסים והטייסים מפני תקיפות רוסיות. אמנם חיל האוויר הרוסי לא הפגין יכולות מרשימות במלחמה, אבל הוא עלול להפוך את הבסיסים ומסלולי ההמראה של מטוסי ה-16-F העתידיים של אוקראינה למטרה למתקפות טילים ומל"טים.