ארבעת מסוקי חיל האוויר הישראלי שהמריאו לכיוון סוריה יצאו לעוד אחת מסדרת גיחות חשאיות במסגרת המב"מ – המערכה שבין המלחמות. זוג מסוקי אפאצ'י ליווי שני מסוקי ינשוף, עליהם כוח מיחידה מיוחדת.
המסוקים טסים במהירות שיוט מרבית, גובה אפס כשבחוץ חשיכה מוחלטת וגשם כבד, עשרות קילומטרים לעומק השטח הסורי. תנאי מזג אוויר היו גורמים בעבר לדחייה או אולי לטיסה במהירות נמוכה יותר וגובה רב, מה שיכול לחשוף את המבנה החשאי. אבל לא הפעם. מערכת ראש - קסדה מיוחדת לראשי הטייסים - מאפשרת להם לטוס מהר ונמוך במיוחד, בין מכשולים וגבעות, מבלי להתגלות למרות התנאים הקשים בחוץ.
מדובר בתרחיש תיאורטי ובדיוני שאמנם לא קרה, לפחות לא על פי מה שאנחנו יודעים, אולם הוא מדגים מהפכה של ממש בעולם המסוקים הצבאי – באמצעות קסדת העתיד לטייסי המסוקים של חברת אלביט מערכות - שנחשפת כאן לראשונה - כולל התנסות באוויר.
למעשה, מדובר בחליפה טכנולוגית חדשנית, המשלבת חיישנים מסוגים שונים, מחשב בינה מלאכותית וקסדת מציאות רבודה בשם "SuperVision" ערכה הדומה ביכולות שלה לקסדה של טייסי ה-F-35 ואם שואלים חלק מאנשי טייסת הניסוי של אלביט, החברה שמייצרת אגב את שתיהן, אף עולה עליה בכמה פרמטרים.
הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לטייסי המסוקים לראות מבעד לגוף המסוק, בשדה ראיה רחב, צבעוני וברור, ביום ובלילה, בכל תנאי מזג אוויר ובתנאי אל-ראות. בכך, היא מקנה להם את היכולת להימנע ממכשולים ואיומים, לטוס נמוך בכל תוואי שטח ולהפוך מגבלות ליתרון מבצעי.
במסגרת החשיפה הגעתי לאחד ממפעלי החברה בצפון הארץ ואף התנסיתי בקסדה העתידית במהלך טיסה על אחד ממסוקי החברה, שהוא "מעבדה מעופפת" ומשוכללת במיוחד. "כרגע מתנהלים עוד כמה ניסויי טיסה בכמה מקומות בעולם במקביל", סיפרו לי המארחים.
עוד נחזור לחוויה שלי באוויר. אבל נתחיל בקסדה עצמה ומה הופך אותה למוצר חדשני וייחודי בעולם. "האתגרים של הטייסים בשדה הקרב החדש הם גם מערכות מתקדמות. זה אומר שיש הרבה יותר אינפורמציה בקוקפיט, שמגיעה מהרבה יותר מקורות, ובקצב הרבה יותר גבוה", מסביר אביאל יהב מאלביט.
בתפקידו בטייסת הניסוי הוא אחראי על שיווק ופיתוח עסקי של מערכות ראש וסנסורים למסוקים. הוא מסביר שקיום העומס על הטייס גדול יותר, על חשבון ההטסה והמשימה. "רוב המשימות מבוצעות כיום על ידי מספר פלטפורמות שונות, אם זה מגוון מסוקים, מטוסים ללא טייס, כוחות קרקע ועוד. כמעט כל משימה מערבת גופים שונים שמוסיפים למורכבות".
כל זה עוד לפני שדיברנו על האיומים. "כולנו רואים את הסרטונים מאוקראינה", מסביר יהב. "כל אחד יכול להחזיק משגר מתחת למיטה, להוציא ולירות. יש גם את סוללות הנ"מ הכבדות יותר". כאשר יורדים לטיסה נמוכה, מאוד, מצטרפים לאיומים שבגללם טסים נמוך, גם מכשולים כמו קווי מתח. "מלכודות מסוקים אנחנו מכנים את זה. בטיסה נמוכה אתה מסתתר מאיומים אזוריים. שלא יראו אותך במכ"מ, שלא ינעלו עליך טילים".
עכשיו קחו את כל זה ותוסיפו לילה ומזג אוויר קשה. "כיום למסוקים אין יכולת אמיתית לטוס נמוך בתנאי מזג אוויר קשים, כשלא רואים", מדגיש יהב. "מערכת ראיית לילה תרמית לא רואה דרך ערפל וגשם. בעוד שאת תחום הראייה בלילה פתרו - למזג אוויר קשה, כלומר אובך, ערפל, גשם, אבק - אין פתרון. זה אומר או לא לטוס, או לטוס גבוה יותר שזה כמובן, חשוף לאיומי האויב".
בדיוק כאן נכנסת המערכת "Elbit Supervision Solution" לתמונה. "בעצם, מדובר בחליפה כוללת שנותנת מענה לנושא הטיסה בתנאי מזג אוויר קשים", מסביר יהב. "מה שאנחנו מנסים לעשות זה לשלוט במזג האוויר, כמו שפעם הייתה הסיסמה 'לשלוט בלילה' שזה המצב כיום".
המשמעות היא שהחיסרון של המסוקים יהפוך ליתרון. כלומר, הם יכולים לטוס בתנאי מזג אוויר גרועים, שעכשיו הופכים להיות המגן שלהם מפני האויב. כדי להסביר את זה צריך לחזור לטיסה בה השתתפתי, במסוק מטייסת הניסוי של אלביט.
יום יפה בחוץ והמסוק השחור חיכה לנו לתצוגת תכלית בשמי הצפון. הטייס תומר נחום העביר תדריך בטיחות, שבגדול מסתכם ב"אל תיגע בכלום" כדי שלא נתרסק. הטיסה תהיה בגובה אפס כמעט, כולל נגיעה בקרקע לדמות נחיתה בשטח. לאורך כל הטיסה, הקסדה תהיה על ראשי כאשר כל מה שאראה בחוץ, יהיה דרך המערכות שעל המסוק.
נחום הטייס מרים את המסוק לאוויר, מאחור יושבים מיכאל, אחד המהנדסים שאחראים על פיתוח המערכת ולצדו יהב. בתחילת הטיסה אני רואה דרך משקף קסדת ה"אקסייט" את מה שמציגה המערכת התרמית. עליה המערכת של אלביט מוסיפה אייקונים שמסמנים את נתוני הטיסה, מסמנת מכשולים על הקרקע כמו קווי מתח, עצים ואפילו סימון סוללות טילי נ"מ של האויב. בלחיצת כפתור פשוטה, נוסף גם מסלול הטיסה, אחריו הטייס עוקב - ממש כמו ב"ווייז".
"כרגע אנחנו מדמים טיסה בלילה", מסבירים לי יהב ונחום הטייס. המראה דרך הקסדה הדו-עינית (בניגוד למסוקי האפאצ'י למשל) ברור כמו באור יום בהיר. החלק היותר מעניין מגיע כאשר יהב אומר במערכת הקשר "עכשיו נדמה טיסה בתנאי מזג אוויר גרוע במיוחד, גשם וערפל". בזמן שהמסוק טס ממש נמוך, בין גבעות ומתחת לגובה של קווי מתח, הראייה מצטמצמת עד כדי כך שאי אפשר לראות מטר קדימה. פה נכנס תפקידו מכ"מ ה"אקספלור", שלדברי יהב הוא "פריצת דרך בעולם המסוקים".
פתאום התמונה המטושטשת הופכת, בעזרת מציאות רבודה, בינה מלאכותית והיתוך מידע, לתצוגה ברורה ופשוטה של מה שקורה בחוץ. המכ"ם ממפה את הקרקע ויחד עם צילומי לוויין ונתונים נוספים שהטעינו למחשב, המערכת בונה את התמונה. ככל שהמסוק מתקדם, היא ממפה את השטח עבור הטייס ובמקרה של שטח לא מוכר, אף שומרת את הנתונים למקרה שעוד מישהו יצטרך לטוס שם בתנאים דומים.
כאשר תומר הטייס רוצה לנחות, שוב בתנאים בהם לא ניתן לראות בכלל כולל דרך מערכות לראיית לילה, הוא עושה זאת כאילו מדובר באור יום והמערכת אפילו מסמנת לו משטח נחיתה להתמצאות במרחב. מה שהופך את מה שנחשב היום למסוכן ברמה קיצונית, לבטוח במיוחד. המערכת הזו יודעת לשלב גם וידאו שמשוגר אליה ממטוסים ללא טייס ולוויינים, להם היא מבצעת היתוך מידע לתמונה אחת, יחד עם מה שנקלט ממכ"מ האקספלור ושאר הסנסורים שעל המסוק.
"המכ"מ הזה הוא קפיצת דרך משמעותית ומה שבעצם מאפשר לנו לטוס בכל מזג אוויר", מסביר יהב. "האקספלור מזהה את הקרקע ומכשולים ומציג את זה לטייס. כל הדבר הזה הופך יחד לתמונה פשוטה וברורה שהטייס רואה". התמונה הזו, שנראית כאילו נלקחה ממשחק אקס-בוקס איכותי במיוחד, הייתה ברורה אפילו לי, כמישהו שאין לו שום הכשרה כטייס או על המערכת. גם זה חלק מהיתרון שלה, פשוטה להבנה ולתפעול.
"יש פה הרבה מאוד מידע שאם לא נדע להציג אותו באופן אינטואיטיבי לטייס, במקום לשפר את המשימה זה יגרום לעומס עם מידע שקשה לו לעכל. בשביל זה יש את הקסדה, ה'אקסייט', שנחשבת למתקדמת ביותר בשוק. יותר מזו של ה F-35 שמיוצרת גם כן באלביט", אמר יהב. "יש בה מצלמת לילה דיגיטלית מובנת, זווית הראייה רחבה יותר, רזולוציה גבוה יותר ועוד לקחנו את הקסדה של עולם מטוסי הקרב והכנסנו אותה לעולם המסוקים עם שיפורים".
כאמור, המכ"מ הוא "האירוע הגדול" בסיפור הזה. במסוקים ישנה מגבלה בתחום בשל הגודל של המכ"מים והמשקל שלהם. האקספלור מספיק קטן וקל משקל בכדי להתקין אותו על כל מסוק שקיים כיום בשוק. מה שמאפשר לטוס בכל תנאי ראות, כאילו טסים ביום. נתוני המכ"מ מעובדים בזמן אמת ומייצרים תמונה של פני השטח בנתיב הטיסה, כולל התרעות על מכשולים ויכולת לראות דרך גוף המסוק, מה שמאפשר לטוס בגובה נמוך באופן בטוח, גם בתנאי ראות אפסית.
"המכ"מ רואה כשני קילומטר קדימה", מסביר לי יהב תוך כדי טיסה, "מרחק מספיק כדי לבנות תמונה במהירות עבור הטייס תוך כדי ההתקדמות של המסוק. בשל טווח השידור שלו, הוא כמעט ולא ניתן לגילוי על ידי מערכות נגדיות של האויב".
לא פחות חשוב, הם הצליחו לייצר מכ"מ מאוד זול. אלביט לא חושפים נתונים מסחריים, אבל ניתן להגיד שמדובר בעשירית מחיר של מכ"מים שיש כיום בשוק. זה משמעותי גם מבחינה מבצעית, כי חילות אוויר יכולים להצטייד בכמות גדולה של מערכות עבור טייסות המסוקים שלהם.
רגע לפני שאנחנו חוזרים לנחיתה, יהב אומר לי במערכת הקשר של המסוק שהוא משנה את ההגדרות "כדי שתראה מה רואים היום מי שמטיסים מסוקים בלילה ובמזג אוויר גרוע, ערפל ואבק". מבלי להגזים, איכות התמונה יורדת ב-80-70 אחוזים לפחות. גם מי שאינו טייס מבין שבמצב כזה מסוקים במשימה מבצעית לא טסים או שטסים גבוה ולאט יותר, כדי לא להתרסק או להתנגש אחד בשני. לאחר מכן, הוא מחזיר את המערכת לפעילות רגילה, והעולם חוזר להיות נגיש.
הטיסה מסתיימת ולאחר הנחיתה פונה אליי הטייס תומר נחום. "מה שקרה פה, זה שהמערכת במסוק מייצרת תמונה סינטטית לחלוטין, שהמטרה שלה להיות כזאת, שתראה בדיוק מה שתראה אם תטוס שם ביום".
אנשי אלביט התמקדו בעולם מזג האוויר והבטיחות בטיסה, המאפשרות פעילות מבצעית במצבים בהם זה נמנע עד היום. אבל מה שהם פחות מדברים עליו, הוא היכולת שהמערכת נותנת גם בעולם הקרב. העובדה שהמערכת הזו אוספת כל כך הרבה נתונים ומופעלת דרך אפליקציות, שלא שונות בהרבה ממה שיש בכל טלפון נייד, משפרת את היכולות גם בתחום התקיפה וסגירת מעגלי האש.
לטייס המסוק, ולא רק מסוק הקרב, יכולת לשתף את המידע שהוא סופג עם מערכות אחרות, באוויר בים וביבשה, כלומר לאתר ולהביא להשמדה של מטרות שמאיימות עליו או כאלה שהוא מגלה בדרך.
מלבד ישראל, המערכת של אלביט נבחנת כיום גם במספר מקומות בעולם. אחד מהלקוחות הפוטנציאלים שבוחן את המערכת, העביר לחברה סרטון אותו הציגו לי, שם ניתן לראות הר שמכוסה בענן. "הוא מפעיל את המערכת וככה רואה איפה הקרקע נגמרת ואיפה הענן מתחיל". כלומר המסוק יכול לטוס נמוך, צמוד להר ובתוך ענן, נסתר מעין האויב. "זה גיים-צ'ינג'ר", סיכם יהב.